Културни кодове: 6 компании, които предсказват какво ще носим и къде ще живеем
Точно в този момент анализаторите на тенденциите определят какво ще бъде модерно след една година: в областта на дрехите, интериора, начина на живот. Няма нищо магическо - просто се работи с информация. Разказваме ви за компаниите, които прогнозират тенденциите
Pantone: по цвят
Може би най-известната от всички в тази селекция, тази американска компания е световно признат експерт в областта на цветовете. Разработената от Pantone цветова система се използва в печата, модата, промишления дизайн и други сфери.
Организацията има изследователски отдел - Pantone Colour Institute. Той прогнозира световните тенденции в областта на цветовете и консултира компаниите относно цветовите решения. Всяка година Pantone Colour Institute обявява цвета на годината и два пъти годишно представя палитра от модни нюанси за предстоящия сезон.
Как се избира цветът на годината? Събира се международна група от 8-12 експерти: дизайнери, модни специалисти, модни редактори, преподаватели по теория на цветовете, представители на Британския моден съвет. В продължение на няколко месеца те разглеждат модни ревюта, изложби на изкуство, филмови премиери; следят новините в света на технологиите, политиката, спорта и др. По време на закрита дискусия един от експертите (всеки път това е нов човек) избира абстрактна тема и приканва останалите участници да изградят своя прогноза около нея. В резултат на това експертите стигат до общо решение. Цветът на годината винаги е опит да се отразят глобалните събития и настроения в обществото. Например през 2021 г. Pantone избира два цвята наведнъж: Ultimate Gray (съвършено сиво) и Illuminating. Тази комбинация символизира жизненост и надежда за най-доброто. Титлата за основен цвят на 2022 г. получи Very Peri (перуника) - люляково-син нюанс, символизиращ творчеството и себеизразяването. Цветът на 2023 г. беше наречен Viva Magenta (карминеночервено) - силен, безстрашен и вдъхновяващ, а на 2024 - Peach Fuzz. В очакване сме на новия фаворит, който обикновено се обявява в края на годината.
Trend Union: интуиция и опит
Френската агенция прогнозира тенденциите в света на модата и дизайна. Trend Union изготвя справочници за тенденциите, в които подробно се описва какви материали, форми, цветове и текстури ще се търсят в близко бъдеще. Освен това се очертават и макротенденции, т.е. определени принципи и идеи, около които ще се развива обществото. В своите проучвания Trend Union взема предвид поведението на потребителите и случващото се в политиката, културата и медиите. Сред клиентите на агенцията са такива компании като Gucci, Prada, Zara, Estée Lauder, Coca-Cola, Nissan.
Основател на Trend Union е Лий Еделкоорт. Тя е смятана за най-известния и влиятелен анализатор на тенденции. В интервю за The Guardian Лий Еделкоорт си спомня, че в началото на нейните „гадания“ се е гледало скептично. Но колкото повече пъти е била права в прогнозите си, толкова по-силен е ставал авторитетът ѝ в света на модата. Тя сравнява професията си с археологията: фрагменти, намерени на различни места и на пръв поглед несвързани помежду си, постепенно оформят цялостна картина. От нея се ражда представата за начина на живот.
Promostyl: от 1966 г.
Френска агенция с международна мрежа от агенти в повече от 30 държави. В исторически план тя е една от първите агенции за наблюдение на тенденции заедно с Trend Union. Компанията издава наръчници с тенденции, насочени към цветовете и моделите, дамската, детската и спортната мода. Те могат да бъдат и изчерпателни ръководства за тенденциите в търговията на дребно и промишления дизайн. Един нов наръчник на агенцията за тенденции в печатен вид струва около 2 хил. евро. Освен наръчници за тенденции Promostyl предлага индивидуални консултации и анализи за позициониране, комуникация и разработване на продукти. Swarovski, Reebok, Dolce & Gabbana, Converse, Columbia и други се обръщат към Promostyl.
WGSN: Големи данни
Авторитетната международна агенция със седалище в Лондон прогнозира потребителските тенденции в областта на модата, интериора, красотата, медиите и други индустрии. Какъв нюанс на червилото, силует на роклята и дори вид кафе напитка ще бъдат популярни? За да бъдат прогнозите точни, WGSN (Worth Global Style Network) използва сложна методология от пет стъпки и анализира голямо количество данни. Компанията стартира TrendCurve+ - инструмент за прогнозен анализ, който съчетава множество източници на данни (предавания, социални медии и др.) и машинно обучение. Вместо традиционните справочници за тенденции агенцията предлага на своите клиенти платен онлайн абонамент за месечни прегледи на тенденциите. WGSN предоставя и индивидуални консултации. Сред клиентите на WGSN са Adidas, Levi's, LG, Samsung и др.
Carlin: вдъхновение
Творческо бюро за тенденции със седалище в Париж. Специализирано в областта на дамската мода, интериора и красотата. Два пъти годишно издава справочници на тенденциите по следните теми: общи тенденции, щампи и аксесоари, улична мода и др. Процесът на прогнозиране на тенденциите в Carlin се осъществява на четири етапа: „откриване“ на нововъзникващите тенденции, мозъчна атака, открояване на макротенденциите и създаване на наръчници с тенденции. Сезонната прогноза за следващите две години се основава на социалния контекст. След това се формира цветовата палитра, която ще бъде актуална. По този начин се създава основата за прогноза във всяка сфера. Карлин често организира лекции и семинари за тенденциите и говори на форуми на индустрията.
The Future Laboratory: стратегия
Британската консултантска компания идентифицира социалните макротенденции и помага на клиентите си да се адаптират към тях. Например експертите на The Future Laboratory твърдят, че през следващото десетилетие поведението на потребителите ще бъде повлияно от тенденции като цифрово благосъстояние и системно мислене.
В The Future Laboratory работят хиляди агенти по целия свят, които правилно „четат пазара“. Google, eBay, Spotify, IKEA, Unilever, L'Oreal Paris разчитат на нейните прогнози. Има платен абонамент за платформата The Future Laboratory. Абонатите получават достъп до оригинални изследвания и информация за това какви тенденции ще определят културния пейзаж на утрешния ден. Компанията предлага като платени услуги също така мултимедийни презентации с прогнози за тенденциите, да се поръча доклад и да се резервира консултация със стратегически директори.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.