Леонардо в дигитален формат: сертифицирани копия на шедьоври на цената на Lamborghini
Последният човек, който се сдоби с картина, приписвана на Леонардо да Винчи, плати над 450 милиона долара на търг. Сега италианските културни власти правят възможно закупуването на лимитирано, сертифицирано дигитално копие на „Дама с разпилена коса“, сътворена от италианския гений, за приблизително цената на едно Lamborghini, пише Асошиейтед прес.
Италианската неправителствена организация Save the Artistic Heritage заедно с техническия си партньор Cinello предлагат на заможни колекционери възможността да притежават буквална проекция на оригинални италиански шедьоври, оразмерени и рамкирани така, че да наподобяват музейното изживяване.
Участващите музеи подписват сертификат за автентичност и в замяна получават 50% от печалбата. „Не искаме да продаваме парче технология. Искаме да продаваме произведение на изкуството“, казва Джон Блем, италианец по произход и датски предприемач, основател на инициативата, председател на Cinello и вицепрезидент на организацията.
Споделянето на приходите е ключово за проекта, който цели да помогне на финансово затруднени музеи да открият нови източници на доходи, подчертава Блем. През последните две години Save the Artistic Heritage е допринесла с 300 000 евро (347 000 долара) за италианските си партньори, като цените на дигиталните шедьоври варират от 30 000 до 300 000 евро.
За да се запази стойността, всяко копие се продава в лимитирана серия от девет броя – традиционният брой отливки, които могат да се направят от една форма и все още да се считат за оригинални.
Каталогът от около 250 италиански произведения идва от близо 10 музея и фондации, включително Pinacoteca Ambrosiana в Милано, Capodimonte в Неапол и Pilotta в Парма, която притежава недовършената картина на Леонардо върху дърво – жена с развята коса, продадена за 250 000 евро (почти 290 000 долара). Блем и партньор работят по създаването на подобна организация в САЩ, която се очаква да стартира догодина.
Дигиталните произведения се показват на екрани със същия размер като оригиналите, със сияен ефект, който граничи с Technicolor при яркоцветни шедьоври като „Бракът на Дева Мария“ на Рафаело, изложен в галерията Brera в Милано.
Други, изложени в офисите на организацията в Милано, като ветровития портрет на Леонардо и „Оплакване над мъртвия Христос“ на Андреа Мантеня, са по-сдържани. При внимателен оглед се виждат детайли от четката, но без текстурата на оригинала.
„Трябва да кажа, че дигиталното копие на ‘Бракът на Дева Мария’ предизвика у мен и всички, които го видяха, огромен интерес“, казва Анджело Креспи, директор на галерия Brera. „Съвършенството, светлината, видимостта на картината са удивителни. Но в същото време не заблуждава… Когато се приближат, хората виждат, че това е дигитално копие на екран.“
Дигиталната технология набира популярност в света на изкуството, включително дигитални платна и дори телевизори, които показват въртящи се произведения и фотографии.
Музеят на Ван Гог в Амстердам е експериментирал с два проекта за ограничено време: текстурирани, многомерни сканирания на избрани шедьоври в партньорство с Fujifilm (Relievo) и интерактивното изживяване „Meet Vincent Van Gogh“, видяно от над 1 милион души по света.
Люк Гартлан, ръководител на катедрата по история на изкуството в Университета Сейнт Андрюс, казва, че проектът на Save the Artistic Heritage се вписва в дълга традиция италианските институции да използват копия на произведения за подпомагане на дейността си и за опазване на колекциите.
„Италианските музеи са били в авангарда на тези технологии“, казва той, като посочва архива Alinari във Флоренция – колекция от над 5 милиона фотографски материали от средата на XIX век, и музеите на Ватикана, които са работили по ултра-високорезолюционна дигитална фотография за създаване на детайлен запис на Сикстинската капела.
Миналата седмица галерията Brera стартира нов етап с Save the Artistic Heritage, с втора серия от девет произведения, които могат да се използват за привличане на дарители и за промоционални цели, засилвайки мисията за набиране на средства. Римски цифри ги отличават от търговската серия.
Brera получава 30% от бюджета си от около 14 милиона евро чрез дарения, спонсори и други проекти, и едва 10% от държавата. Останалото идва от билети. Всеки нов източник на приходи е ценен. „Save the Heritage не просто прави продажба“, казва директорът Креспи. „Те създават система, която позволява на всеки, който купи произведение, да допринесе за музея.“
Дигиталните копия се прожектират върху екрани с размери, съответстващи на оригиналите, в реплики на рамки. Патентованата технология включва кутия, съдържаща дигиталното копие, което се отключва при комуникация с основния сървър на Cinello. Компютърен код прави всяко дигитално копие уникално. Технологията е патентована в Европа, САЩ и Китай – места, където Блем планира да се разширява.
В следващ етап Блем се надява да подкрепи т.нар. дигитални изложби на шедьоври, които рядко или никога не се дават на заем, като ги представи на отдалечени места, където достъпът до музейни експозиции е рядкост. Той ги нарича „Невъзможни изложби“.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.