Неизвестно за известните: Корабният юнга Томас Липтън вкарва чая в пакетчета

Снимка: Getty Images
Снимка: Getty Images
Снимка: Shutterstock
Снимка: Shutterstock

Зад популярната световна марка за чай Lipton стои интересната история на Томас Липтън. Бъдещият бизнесмен е роден в шотладския град Глазгоу през май 1850 г. На петгодишна възраст той вече помага на баща си в бакалията. Когато Томас е на 14 години ir намира работа като юнга на кораб. Плавателният съд пътува между Глазгоу и Белфаст и това се превръща в повратна точка в съдбата на Томас.

Рекламата помага

През зимата на 1865 г., само с 8 долара в джоба, Липтън се качва на параход, който отплава към бреговете на Америка. Там младият Томас се заема с всякаква работа – работник в тютюневите плантации във Вирджиния, а  след това работи и в оризищата на Южна Каролина. След четири години Липтън отива в Ню Йорк, където си намира работа в голям магазин на Бродуей, който е отворен от друг мигрант от ирландско-шотландски произход. Именно там Липтън научава всички тънкости на търговията. През пролетта на 1869 г. 21-годишният Томас се завръща у дома, а две години по-късно открива първия си магазин – “Магазин Липтън."

В началото е трудно, бизнесменът трябва да комбинира между длъжностите и задълженията на закупчик, касиер, доставчик, управител и продавач. Томас купува стоките директно от производителите, кара ги с количка от кея и лично доставя покупките на клиентите. И не престава да мисли как да привлече повече клиенти, които, след като са посетили веднъж неговия магазин, не биха отишли ​​в други.

На 25 години Томас притежава 20 магазини в западната част на Шотландия. Те са ярко оцветени и визуално силно се различават от магазините на конкурентите. Липтън знае, че бизнесът му зависи от надеждна доставка на висококачествени продукти, но към този момент по-голяма част от тях е от внос. А това означава зависимост от доставчици от чужбина, което не допада на Томас Липтън.

Заради това той отива в графство Ферман, в Северна Ирландия. Там започва да наема местни жители, които се срещат с фермерите и сключват договори за доставка на продукти, преди да ги предложат на пазара. Това е революция в търговията и напълно нов начин за правене на бизнес.

Томас Липтън обаче не забравя, че двигател на търговията е най-вече рекламата. Нещо повече, той е един от пионерите, които вкарват в действие един от най-мощните рекламни арсенали и до днес - хуморът.  Липтън специално наема карикатурист, който рисува забавни плакати за витрините на магазините. Всяка седмица хумористичните послания се сменят и така магазините на Липтън стават притегателни за все повече и повече клиенти.

История със сирене

В един декемврийски ден през 1881 г., в пристанището на Глазгоу пристига параход с необичаен товар от Америка - пита сирене, чийто собственик е Томас Липтън. Разказват, че това била най-голямата пита сирене в света - с дебелина повече от 60 см и обиколка 6 м. Бизнесменът първо я закарал в един от магазините си, но сиренето не можело да бъде внесено през вратата. Наложило се Липтън да занесе сиренето в другия си магазин, където го поставя на витрината.

В продължение на две седмици тълпи от минувачи се събират пред прозореца, в желанието си да видят „Джъмбо“, както било наречено сиренето. Няколко дни преди Коледа, облечен в бял костюм, Томас Липтън започва да реже сиренето. Гигантските сирена стават част от годишните коледни украси на витрините на Lipton. А една от питите е толкова голяма, че управителят дори поискал слон от цирка, за да я достави в магазина.

През 1880 г. веригата на Томас Липтън се състои от 200 магазина, самият бизнесмен вече взима все по-малко участие в всекидевното управление и започва да пътува повече в търсене на нови продукти за техните рафтове.

Главната роля на чая

В края на XIX век чаят започва да набира популярност в Англия, до голяма степен благодарение на евтините доставки от Индия, която по това време е британска колония. Липтън вижда ниша и полза от това и решава да започне търговия с чай.

Като начало той предлага на клиентите чай в пакети с тегло от един фунт, половин фунт и четвърт фунт /фунт = 453,5 г/. Това става във време когато всички останали продават чая в кутии, които не могат да се отварят преди продажба. При това положение клиентът дори не знаел дали чаят е пресен и колко от продукта всъщност има в кутията. Липтън е първият, който използва разфасоване на чая в отделни опаковки. Освен уникалният ход с теглото и разфасовките, той предлага стоката си в ярки опакови, които привличат вниманието и са запомнящи се сред клиентите. 

Друг важен фактор е цената. По това време чаят се приема за напитка за богати хора и се продава за 50 цента на фунт. Томас Липтън иска да направи чая достъпен за всички и решава да продава своя продукт за 30 цента за фунт. За да постигне това, той, както и преди, решава да избягва посредниците. Това е причина през май 1890 г. да замине за Цейлон. По това време гъбички са унищожили насажденията от чай на острова. Липтън носи със себе си необходимата сума и купува пет банкрутирали плантации с чай. Така бизнесменът започва да отглежда чай и да контролира целия процес. След като се заема сериозно с чаения бизнес, предприемачът излиза и с първия си слоган: „От чаената плантация, направо в чайника“.

Дори 300-та по онова време магазина на Lipton не могат да задоволят потребителското търсене на чай. Освен това предприемачът не мисли просто да се занимава само с продажби – както и със сиренето, той активно рекламира продукта си. Когато първата партида чай от плантациите тържествено се придвижва по улиците на Глазгоу към магазина, тя е съпровождана от духов оркестър и върволица от шотландски гайдари.

Само за няколко години Lipton се превръща от име на верига магазини, в нарицателно и синоим за чай. Ако бакалиите правят от Томас Липтън милионер, то чаят го прави мултимилионер.

Благородническа титла

Интересна е историята как Липтън получава благородическа титла. През 1897 г.  принцесата на Уелс Александра решава да организира благотворителен бал за отбелязване на диамантения юбилей на управлението на кралицата Виктория. Липтън е този, който подпомага инициативата като дарява 25 хиляди лири стерлинги и е посветен в рицарско звание през 1898 г. По това време печалбите от чай вече достигали 176 000 паунда годишно. До началото на 1900 г., чаената империя на Lipton включва складове не само в Европа, но и в Северна Америка. След всичките опити за завладяване Ню Йорк сър Томас се завръща в САЩ като победител. Той притежава скъпи имоти в Ню Йорк и други части на страната и става призната обществена фигура.

През 1898 г. Томас Липтън решава да направи компанията публична. Вълнението е толкова голямо, че в националната банка на Шотландия, където става продажбата на акциите, е необходимо да бъде повикана полиция за опазване на реда. Първата емисия акции носи на Томас Липтън повече от 2 милиона паунда. През юни 1898 г. е първото събрание на акционерите. След като научава за изобретеното от Робърт Съливан пакетче за чай, Томас Липтън организира  производство. Този метод за правене на чай е високо оценен от войниците по време на Първата световна война, което довежда марката до още по-голяма търговски успех.

През 20-те години на миналия век процъфтяващият бизнес с чай на Lipton се сблъсква със  силна конкуренция от навлизащите  на пазара компании „Home and Colonial Stores“ и „Van der Berghs“. Втората компания, през 1927 г. придобива 25% от акциите на Lipton и става собственик на контролния пакет. Председател на съвета на акционерите става Джон Фъргюсън. Томас Липтън запазва мястото на почетен президент на компанията, без право на реален контрол. Два месеца по-късно Томас Липтън продава акциите си на едно от подразделенията на компанията  „Home and Colonial Stores“ и напуска бизнеса. Той умира през октомври 1931 г. на 83 години.

Разклонения и сливания

Компанията продължва активно да се развива. През първата половина на XX век марката Lipton запазва статута си на доминиращ доставчик на пакетиран чай в САЩ и Европа. Търсенето на чай обаче не може да расте постоянно, така че компаниите трябва да намерят друга ниша. Марката Lipton разрабова успешна търговска линия от сухи супи, които са опаковани в торбички и се разреждат в гореща вода. В средата на 80-те години годишните продажби на компанията са 1 милиард долара.

Половината от приходите идват от чай и супи. Няколко години по-късно Lipton придобива компании, занимаващи се с производство на замразени храни и сладолед. Това помага за генерирането на приходи от 1,4 милиарда долара през 1991 г.  От началото на 70-те години марката е изцяло под контрола на корпорацията Unilever. За поглъщането на Lipton са ѝ необходими 30 години.

В началото на 90-те години започва процес на сливане с PepsiCo. През 2014 г. двата гиганта създават компанията Pepsi Lipton, като инвестират 100 милиона долара в ребрандирането. Компания Unilever се ангажира да гарантира, че чаят Lipton се произвежда по начин, който не вреди заобикаляща среда.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Канцлерът Мерц очаква САЩ да освободят германското подразделение на „Роснефт“ от санкции
Ще плащаме ли „такса водомер”, без дори да ползваме вода?
Лидерите на страните от ЕС са направили първа крачка към използване на замразени руски активи в полза на Украйна
Гърция предоставя на концесии за природен газ четири блока край Пелопонес и Крит
Продажбата на активи на „Лукойл" ще става след решение на МС при одобрение от ДАНС
Бързото ранно разпространение на птичи грип в Европа поражда опасения от нова криза
Anthropic и Google Cloud сключват мащабна сделка за AI чипове
Инвеститорите използват наръчник от дотком ерата, за да избегнат рисковете от AI балон