Неизвестно за известните: Фил Найт основал империята Nike с $500 заем от баща си

Неизвестно за известните: Фил Найт основал империята Nike с $500 заем от баща си

Неизвестно за известните: Фил Найт основал империята Nike с $500 заем от баща си

Всяко голямо начинание в бизнеса като по правило тръгва от една на пръв поглед неосъществима мечта. 24-годишният възпитаник на Станфорд Фил Найт,  взема назаем няколкостотин долара от баща си, рискува и прави революция в света на спортните обувки и аксесоари. Днес богатството на 85-годишния бизнесмен, по оценки на "Форбс", се равнява на близо 30 млрд. долара

Кой е основателят на империята?

Филип Хемпсън Найт се ражда в обикновено семейство в Портланд, Орегон, където завършва гимназия. После записва бакалавърската си степен по счетоводство в Орегонския университет. След като я завършва, постъпва в американската армия като старши лейтенант, където прекарва една година.

След тези събития той започва да върви по тясната пътека, водеща към големия път, изграждащ Nike. Записва и завършва магистратура по администрация на бизнеса към Станфордския университет в Калифорния. Дисертацията му е насочена към спортните стоки и по-конкретно разглежда немските компании Adidas и Puma, които по онова време господстват на световния пазар на спортни стоки. В  дисертацията си той изразява идеи за това, че е възможно и нужно на пазара да се появи друг спортен гигант, представител на американската култура, който да бъде истински конкурентноспособен на големите на деня. Найт смята, че това може да се постигне с добра и много интензивна маркетингова стратегия.

Фабриката за обувки

През 1964  съвместно с треньора по лека атлетика Бил Бауърман Филип Найт създава фабрика за обувки. В началото тя носи името Blue Ribbon Sports, а по-късно през 1971 г. се преименува на Nike. Името на марката е измислено буквално в последния момент. Първите модели от спортните обувки вече били произведени в Канада и чакали всеки момент да излязат на пазара. Това събитие трябвало да създаде фурор, и Найт вярвал в това, защото никога не спирал да усеща успеха вътре в себе си. По тази причина той бил планирал и голяма реклама, а за да бъде реализирана тя, трябвало да се измисли име. Само можете да се досетите колко решаващ е този момент и колко трудно е да се избере такова име, което да е по-благозвучно, по-привличащо и интересно от всичко до момента. Тогава Найт се досетил как близък до него човек веднъж му казал, че най-успешните световни марки са с кратки имена и звучат тежко, със запомняща се съгласна в името, което оставя следа в съзнанието ти. Такива имена били Xerox, Clorox и др. Такова име било и Nike. Малко хора знаят, че марката не се произнася „найк”, а „найки”, кръстена на древногръцката богиня на победата Нике. Това е, което Фил Найт иска – победа!

Как започва всичко

Създателите на марката се срещат през 1957 г. в университета в Орегон. Бил Бауърман е треньор по лека атлетика, а първокурсникът Фил Найт е състезател по бягане на средни разстояния. Двамата мъже, които имат страст към спорта, си допадат веднага.

Бил Бауърман научил младия спортист да не се фиксира върху резултата и да подобри уменията си за работа в екип. Студентът е проникнат от идеята за сътрудничество с японските производители. Той осъзнал, че износът на евтини обувки за бягане в САЩ може да бъде добра алтернатива на скъпите обувки за професионални спортисти. По онова време обичайните евтини маратонки били неудобни и обемисти, но стрували само 5 долара срещу 30 долара за скъпите. Фил Найт решава да промени ситуацията и да се конкурира с марките от Германия в областта на спортните аксесоари.

Първият договор е с японска фирма 

През 1962 г.  Фил  Найт  пътува до Япония, където подписва договор за внос на маратонки Tiger в САЩ. Найт измисля в движение името на компанията, която представлява - Blue Ribbon Sports. През 1963 г. първата партида от 300 маратонки от Япония е пусната в продажба. Фил използва пералното помещение на родителите си като склад.

През 1964 г. Найт кани Бил Бауърман да си сътрудничат. Треньорът и неговият бивш ученик дават по $500 за общата кауза и си стискат ръцете. Бизнесът им се основава на лични контакти - Бил и Фил продават първата партида маратонки на познати спортисти и треньори, като говорят за предимствата на леките и удобни обувки. Първата им печалба е около 8000 долара, след като препродават 300 чифта.

Първият ръчно изработен чифт на компанията  Blue Ribbon Sports е Marathon, включващ иновативна найлонова горна част вместо класическа кожа. Леките обувки са създадени специално за бягане и, за разлика от конвенционалните материали, не се напукват на слънце.

През 1969 г. бизнесът на компанията върви нагоре: 20 служители, няколко магазина за търговия на дребно, оборот от 300 000 долара. Фил Найт решава да откаже повишение до асистент в Университета на Портланд и се посвещава на пълен работен ден на своята бързо разрастваща се марка като член на факултета на пълен работен ден.

През 1971 г. основателят на компанията все още работи в университета, за да увеличи приходите, които Blue Ribbon Sports генерира. Там той среща студентката Каролайн Дейвидсън, момичето, което създава прочутата „сууш“ на Nike. Фил наема Каролайн да създаде лого, базирано на идеята за постоянно движение. Момичето предлага десетки възможности, но Найт не харесва нито една от тях. В крайна сметка, когато камиони с маратонки вече са на границата с Мексико в очакване на логото, бизнесменът избира „сууша“. Фил не харесва снимката, но обещава да свикне с нея. И преименува Blue Ribbon Sports на Nike презp 1971 година!  Каролайн Дейвидсън получава само 35 долара за работата си. По-късно основателят на компанията се отблагодарява богато на Каролайн Дейвидсън - той й дава  част от акциите на Nike, както и пръстен с диаманти.

Игрите на конкуренцията

Бизнесът започва да се развива все по-активно и заедно с успеха идват и първите проблеми. Японски  доставчик на обувки, гледайки на бързия растеж на марката, предлага да изкупи дела на Фил Найт и лишава Nike от изключителни дистрибуторски права в Съединените щати. Японският ултиматум води до съдебен процес. Резултатът е, че марката може да използва разработките на Tiger още 6 месеца, след което трябва да продава само собствените си обувки.

На Олимпийските игри през 1972 г. Nike представя модела маратонки Moon Shoe. Създаден е от Бил Бауърман, експериментиращ с гума. Той използва гофретника на съпругата си, за да създаде подметка, която ще стане революционна поради здравото си захващане и високото ниво на устойчивост. 

Започва износ на маратонки в чужбина. Канада стана първият пазар. Приходите на Nike се увеличават значително, достигайки 1,96 милиона долара за 1972 г.

Страстен почитател на спорта, Найт разбира колко е важно да привлече подкрепата на професионални спортисти. Компанията кани начинаещи и известни спортисти да си сътрудничат  и на Олимпийските игри през 1976 г. повечето спортисти се състезават  в маратонки с марка Nike. Марката често е в очите на обществеността и никога не пропуска нито една олимпиада или голямо спортно събитие. С тези обувки се поставят световни рекорди, печелят се шампионати и златни медали.

Така през 1980 г. маратонките Nike стават най-продаваните в САЩ, изпреварвайки постоянния лидер Adidas.

До 1981 г. Nike има близо 3000 служители,  приходите са нараснали до 458 милиона долара. С нарастването на продажбите компанията не губи индивидуалния си подход към търговците на дребно. За целта ръководството създава служба за техническа поддръжка “ЕКИНс” за търговия на едро, която предлага същото високо ниво на обслужване, както в началото на компанията.

Раждането на Nike Air Legend

Известната технология Air, която отваря ново ниво на комфорт в спортните обувки и донесе милиарди приходи на компанията, беше изобретена през 1979 г. Аерокосмическият инженер Франк Руди предлага на Nike да използва идеята за въздушна възглавница в подметката. За разлика от класическите гумени тръби, тя не се компресира след няколко километра и остава мека и еластична за дълго време. Компанията незабавно реализира идеята и пусна професионални маратонки за 50 долара за чифт.

Технологията влиза в употреба през 1987 г., по време на криза в Nike. През същата година дизайнерите пускат колекцията Air MAX. Особеност на маратонките е прозрачен прозорец на подметката, през който се вижда ударопоглъщащата подплата. На фона на бързата революция в спорта и всеобщата страст към фитнеса, Nike пуска още един модел - Air Trainer High Shoes, които са подходящи за бягане и тренировки.

През 1988 г. Nike пусна Air Stab, първите в света маратонки със стабилна, лека конструкция Footbridge.

Колекцията от маратонки с технология Air се актуализира всяка година. През 1991 г. Nike пуска пък  революционния модел за бягане Huarache. Те използват специална технология: неопренов чорап прилепва плътно към крака, полиуретанови вложки държат петата. Маратонките стават бестселър на марката и се произвеждат и до днес.

 В началото на своя път Фил Найт и Бил Бауърман определят основната си цел - да произвеждат удобни маратонки и спортно оборудване, които помагат на спортистите да преодолеят себе си и да надскочат границите си. Nike работи активно с бегачи, тенисисти, футболисти и баскетболисти и им помага да поставят рекорди. Партньорствата със спортисти носят печалба, повишават лоялността на клиентите и отварят нови перспективи за развитие на компанията на международните пазари.

През 1990 г. умира Бил Бауърмън, а  Фил Найт продължава сам маратонското бягане в големия бизнес.

Голямата промяна 

През 2001 г. компанията променя приоритетите си за развитие, извеждайки на преден план продукти за обикновени хора, а не за професионални спортисти. Според Nike марката се стреми да бъде вдъхновение за всеки спортист по света. Спортист, според разбирането на Nike, е абсолютно всеки човек, независимо от физическите възможности и състояние. Компанията прилага своите принципи, като придобива корпорацията за разработване и създаване на облекла и сърф аксесоари Hurley през 2002 г. Марката активно развива и магазини за ежедневно спортно облекло за жени. Основната цел е гарантиране на високо ниво на обслужване и създаване на богат избор от продукти за всеки вкус. Марката продължава да се разширява и през 2002 г. купува акции на Converse Inc. Бивш съперник в сегмента на баскетболните обувки се присъединява към по-голямото семейство на Nike.

Друга стъпка към популяризирането на спорта е сътрудничеството на Nike с Apple, което започва през 2006 г. Дигиталният гигант интегрира малък сензор в обувките за бягане Nike, който събира данни за тренировка и помага за подобряване на резултатите. По-късно сътрудничеството става още по-фундаментално: под общата марка Nike+ се произвеждат умни часовници и се създават спортни приложения за джаджи. Спортът става прост и достъпен благодарение на иновативните разработки на марката.

Периодът от 2001 г. до 2009 г. е истински „бум“ на иновациите в развитието на облекло и обувки в спортен стил. През тези години компанията произвежда редица емблематични модели: гигантска корпорация, която включва няколко десетки успешни марки, стартира с амбициозна идея на студент да промени света.

По официнални данни след 2009 г. Nike e най-голямата компания за производство на спортни дрехи и обувки в света, а през 2015 година служителите по целия свят вече са 62 000 .

През 2020 година компанията вече държи 86 на сто от пазара на баскетболни обувки в света, който не отстъпва и до днес. А печалбите й продължават да растат благодарение на непоклатимата си вярност към спортните традиции, постоянното усъвършенстване на технологиите и любовта към иновациите завещани от основателите Фил Найт и Бил Бауърман .

Хората, които носят спортната слава на Nike

Първият е футболистът на Орегонския университет Дан Фоутс. Пер 1972 година той играе с революционните лунни обувки с вафлена подметка. Впоследствие става шесткратен носител на Купата на шампионите сред професионалистите. 1973 г.

Стив Префонтейн обаче става първият професионален спортист, който носи обувки Nike. Олимпийският шампион по лека атлетика убеждава колегите си да носят маратонки на марката.

Следва нескончаем списък от успехи. 

- Английският бегач от 1980 г. Стив Оуен пресича финалната линия първи в състезанието на 800 метра. Nike празнува победата с него: спортистът носи маратонки на марката.

- Маратонецът Алберто Салазар печели състезанието в Ню Йорк за втори пореден път, обувайки маратонки Nike. Той поставя нов световен рекорд – 2.08.13. през 1981 г.

- През 1984 г. Джоан Беноа, обута в маратонки Nike, поставя световен рекорд в първия олимпийски маратон за жени.

През 1985 Nike подписва с бъдещата баскетболна легенда, новобранеца от  Чикаго Булс Майкъл Джордан. Тук ръководството на Nike отново демонстрира удивителен поглед към към бъдещи звезди на спорта. С влизането на талантлив баскетболист в семейството на Nike много се променят - продуктов дизайн, маркетингови принципи, асортимент. За първи път се разработва концепцията за нова колекция. Първите маратонки Air Jordans са последвани и от вторите, които вече струват $ 100 срещу първоначалните $ 65. Те също моментално се разпродават а сред феновете. До третия модел маратонки е време да променим нещо: марката поверява разработването на обувки на дизайнера Тинкър Хатфийлд. През 1988 г. той създава известните Air Jordan III, които все още се смятат за едни от най-обичаните баскетболни обувки на всички времена.  През 1997 г. Jordan става отделна марка и продължава да произвежда обувки, дрехи и аксесоари. 

По-късно маратонки на компанията обува тенисистът Пийт Сампрас, който става шампион на Уимбълдън.

1997 година също е знаменателна.  Компанията подписва с бъдещия играч на голф Тайгър Уудс. Той преминава от любителски към професионален спорт, въоръжен с маратонки и дрехи Nike. С характерната си ивица на обувката той доказва статута си на голф звезда от световна класа за първи път.

1998 г.  Бразилският футболист Роналдо печели титлата за най-добър играч. Играе мачове със специално създадени маратонки Mercury – идеални за бягане на къси дистанции, плътно прилепващи към крака и даващи възможност за развиване на невероятна скорост.

1999 г. Обут в маркови маратонки, въпреки тежко заболяване, химиотерапия и дълго възстановяване, легендарният Ларс Армстронг, печели Тур дьо Франс за първи път. С победата си той демонстрира основната ценност на Nike - способността да прави невъзможното и вдъхновява другите да постигат постижения.

2010 г. Португалецът Кристиано Роналдо става суперзвезда на световния футбол, обувайки  Nike. Той представя новия Mercurial Vapor Superfly II с адаптивни шипове, които променят размера си в зависимост от повърхността.  

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ