Неизвестно за известните: Американската мечта на Ралф Лорен започва от магазин за вратовръзки

Снимка: Getty Images
Снимка: Getty Images

Със своето творчество знаменитият дизайнер Ралф Лорен успява да накара първо мъжете, а след това и жените, да се влюбят в марката

Наричат Ралф Лорен най-успешният от съвременните американски дизайнери. Неговата история е сбъдната американска мечта, за която стотици милиони хора мечтаят. Истинското име на дизайнера е Ралф Лифшиц. Той е роден в Ню Йорк на 14 октомври 1939 г. в семейство на беларуски евреи, които емигрират в Америка в началото на 1920 г. Бащата на Ралф е Франк Лифшиц от Пинск и майката е Фрида Котляр от Гродно. Ралф е четвъртото и най-малко дете в семейство. Бащата на семейството решава да промени фамилното си име на Лорен, за да не се откроява сред местните хора. Въпреки че детството на бъдещия моден фактор преминава в скромна атмосфера, той е привлечен от разкоша и представителността. На 12 години, със спестените пари, той си купува класически английски костюм.

Американската мечта

Ралф постъпва във факултета по икономика на Baruch College, но не му е било съдено да го завърши. Започва войната във Виетнам и всички мъже навършили 18 г. са взети на военна служба, с възможност за бъдещо изпращане на фронта. Лорен служи в армита и след това, когато е на 25 години, среща 21-годишната Рики Лоуби. Година по-късно двамата се женят.

След като създава семейство, той започва работа като продавач в магазин за вратовръзки на Brooks Brothers. И скоро представя няколко иновативни дизайнерски идеи, някои от които вдъхновени от образите на филмови звезди от началото на 60-те години. Лорен например предлага да се предлагат широки вратовръзки вместо тесни. Но нито една от идеите му не е приета.

Късметът идва от друга посока. Сред клиентите на магазина има инвеститор, който е готов да подкрепи идеите за стил на Лорен. Така през 1967 г. се появява компанията Polo, но скоро към марката са добавени името и фамилията на дизайнера. Започва шиене на ризи и вратовръзки, при което Polo Ralph Lauren се цели към таргета на купувачи от средния клас. Но Лорен все още не е наясно как да изгради свой бизнес. Той има талант за дизайн и маркетинг, но му липсват познания за финансовата страна на нещата. Тогава модният дизайнер се обръща към Питър Стром, който се заема с решаването на финансови въпроси. Благодарение на това Ралф успява да се посвети изцяло на творчеството в моделиерството.

През 1971 г. Ралф отваря своя първи бутик на Rodeo Drive в Бевърли Хилс и започва да доставя мъжко облекло на универсални магазини Bloomingdale's и Neiman Marcus. Елегантните и удобни модели отразяват духът на свобода и в същото време поддържат определен вид обществен статус. Шиели ги в 24 нюанса. Лорен се превръща в разпознаваемо име в модната индустрия. Носител е на три награди Coty за своите костюми за филма "Великият Гетсби" с Робърт Редфорд и Мия Фароу.

Дамите в мъжки костюми

Неговите мъжки костюми, преобразувани за жени, имат огромен успех. Те изобщо не приличат на известните le smoking  на Ив Сен Лоран.  В тях напълно отсъства показната сексуалност, която е заменена от лекота и непринуденост. Костюмите са изработени от гладка черна вълна, сив фланелен плат и шотландси туид. Украсени са с класическия за мъжката мода мотив „рибена кост“ или шотландски мотив в бежово-кафяво гама, все орнаменти, необичайни преди това за женския гардероб. Жените буквално се влюбват в новите костюми, сякаш взети от гардероба на съпрузите им. Това е особено важно на фона на вълната на женска емнацпация от края на 60-те години. Списанията са пълни със статии за новата ера в женската мода, както и със съвети как и с какво да бъдат носени фланелени костюми на Ralph Lauren. През 1978 г. дизайнерът пусна колекцията „Western wear“, която включва кожени якета с ресни, ботуши от велур и дънки. Това, което се е смятало много преди Ралф Лорен за обикновен аксесоар на кънтри музика, в своята реинтерпретация  се превъръща в дрескод на кънтри клубовете.

През 1987 г. на дизайнера е поставена диагноза мозъчен тумор. Операцията е насрочена веднага след есенното шоу и преди нея лекарите не могат да определят естеството на заболяването и да кажат дали образуванието е доброкачествено или злокачествено. Операцията е успешна и дизайнерът се възстановява напълно.

Плюшено мече и играч на поло

Почти във всяка колекция на Polo Ralph Lauren може да се види щампа на забавно плюшено мече, което е символ на марката. Появата му е свързана със забавна случка. През 1991 г. служителите на компанията подаряват на Ралф Лорен и брат му Джери плюшени мечета, направени от германската компания Steiff. Това обаче не е какъв да е сувенир. Играчките се облечени според предпочитанията на самият дизайнер. В резултат на това той решава марката да ги продава и в своите магазини. Първата партида от 200 мечета в дрехи от фабриката на Лореа, се разпродават за един уикенд, защото жизнерадостните Preppy Bear се харесват на всички. Мече в различни сезонни тоалети украсява и други продукти на марката.

Знаменитото лого на марката - играч на поло на кон, за първи път се появява в колекцията от 1971 г. Избродираният играч на поло никога не се промяна и се превръща в едно от най-разпознаваемите в света на модата.  През 1992 г. Ралф Лорен получава наградата CFDA Fashion Awards, която печели в номинацията „За постижения и заслуги." А през 2007 г., за 40-годишнината на марката, дизайнерът е награден с единствената по рода си награда „Легенда на американската мода“, която му връчва Опра Уинфри.

Червеният килим

През 1996 г. Ралф Лорен сбъдва дългогодишна мечта - започва да шие ексклузивни, луксозни вечерни облекла, достойни да бъдат носени от звездите на червения килим. Един от най-известните тоалети от онази епоха е розовата рокля, която Гуинет Полтроу носи през 1999 г. когато печели първия си „Оскар“ за ролята си във филма „Влюбеният Шекспир“. Публиката си спомня и преливащата рокля на Кейт Уинслет, в която актрисата се появи на церемонията през 2016 г., когато беше номинирана за поддържаща роля във филма "Стив Джобс". Роклите на Ralph Lauren са носени от Мишел Обама и Мелания Тръмп на важните им официални изяви. Колекцията висша мода на Ralph Lauren става още повече едно въплъщение на американската мечта на дизайнера.

Спортна страст

Спортното облекло е неразделна част от творчеството на Ралф Лорен. През 2006 г. марката му става официален доставчик на екипи за Уимбълдън, а през 2008 г. – дизайнер на олимпийския екип на отбора на САЩ.

През 2019 г. Polo Ralph Lauren и BEAMS пускат класически шапки и суичъри, които са с нов дизайн благодарение на отдръпването от от ярките цветове. Колекция Polo Ralph 2020 предлага спортно облекло като суичъри и панталони, якета, плетени пуловери и много други. Дизайнерът създава универсални облекла за гардероб, който лесно се адаптира към различни ситуации и събития. Вмъква и уникални щампи и бродерия, наподобяваща логото на американските колежански спортни отбори.

През август 2021 г. Polo Ralph Lauren представи колекция от дрехи с известния си символ - плюшеното мече. То позира върху памучни тениски, ризи, суичъри, качулки, меки пуловери вълнени, копринени шалове и чорапи. Ралф Лорен и съпругата му Рики три деца - синове Андрю, Дейвид и дъщеря Дилън. По-големият Андрю е продуцент, средният Дейвид Лорен продължава работата на баща си и заема поста на изпълнителен директор и вицепрезидент на Ralph Lauren, който отговаря за рекламата, маркетинга и PR. Дъщерята на дизайнера Дилън отвори собствен магазин за бонбони -  Dylan's CandyBar.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ