Неизвестно за известните: Американската мечта на Ралф Лорен започва от магазин за вратовръзки

Снимка: Getty Images
Снимка: Getty Images

Със своето творчество знаменитият дизайнер Ралф Лорен успява да накара първо мъжете, а след това и жените, да се влюбят в марката

Наричат Ралф Лорен най-успешният от съвременните американски дизайнери. Неговата история е сбъдната американска мечта, за която стотици милиони хора мечтаят. Истинското име на дизайнера е Ралф Лифшиц. Той е роден в Ню Йорк на 14 октомври 1939 г. в семейство на беларуски евреи, които емигрират в Америка в началото на 1920 г. Бащата на Ралф е Франк Лифшиц от Пинск и майката е Фрида Котляр от Гродно. Ралф е четвъртото и най-малко дете в семейство. Бащата на семейството решава да промени фамилното си име на Лорен, за да не се откроява сред местните хора. Въпреки че детството на бъдещия моден фактор преминава в скромна атмосфера, той е привлечен от разкоша и представителността. На 12 години, със спестените пари, той си купува класически английски костюм.

Американската мечта

Ралф постъпва във факултета по икономика на Baruch College, но не му е било съдено да го завърши. Започва войната във Виетнам и всички мъже навършили 18 г. са взети на военна служба, с възможност за бъдещо изпращане на фронта. Лорен служи в армита и след това, когато е на 25 години, среща 21-годишната Рики Лоуби. Година по-късно двамата се женят.

След като създава семейство, той започва работа като продавач в магазин за вратовръзки на Brooks Brothers. И скоро представя няколко иновативни дизайнерски идеи, някои от които вдъхновени от образите на филмови звезди от началото на 60-те години. Лорен например предлага да се предлагат широки вратовръзки вместо тесни. Но нито една от идеите му не е приета.

Късметът идва от друга посока. Сред клиентите на магазина има инвеститор, който е готов да подкрепи идеите за стил на Лорен. Така през 1967 г. се появява компанията Polo, но скоро към марката са добавени името и фамилията на дизайнера. Започва шиене на ризи и вратовръзки, при което Polo Ralph Lauren се цели към таргета на купувачи от средния клас. Но Лорен все още не е наясно как да изгради свой бизнес. Той има талант за дизайн и маркетинг, но му липсват познания за финансовата страна на нещата. Тогава модният дизайнер се обръща към Питър Стром, който се заема с решаването на финансови въпроси. Благодарение на това Ралф успява да се посвети изцяло на творчеството в моделиерството.

През 1971 г. Ралф отваря своя първи бутик на Rodeo Drive в Бевърли Хилс и започва да доставя мъжко облекло на универсални магазини Bloomingdale's и Neiman Marcus. Елегантните и удобни модели отразяват духът на свобода и в същото време поддържат определен вид обществен статус. Шиели ги в 24 нюанса. Лорен се превръща в разпознаваемо име в модната индустрия. Носител е на три награди Coty за своите костюми за филма "Великият Гетсби" с Робърт Редфорд и Мия Фароу.

Дамите в мъжки костюми

Неговите мъжки костюми, преобразувани за жени, имат огромен успех. Те изобщо не приличат на известните le smoking  на Ив Сен Лоран.  В тях напълно отсъства показната сексуалност, която е заменена от лекота и непринуденост. Костюмите са изработени от гладка черна вълна, сив фланелен плат и шотландси туид. Украсени са с класическия за мъжката мода мотив „рибена кост“ или шотландски мотив в бежово-кафяво гама, все орнаменти, необичайни преди това за женския гардероб. Жените буквално се влюбват в новите костюми, сякаш взети от гардероба на съпрузите им. Това е особено важно на фона на вълната на женска емнацпация от края на 60-те години. Списанията са пълни със статии за новата ера в женската мода, както и със съвети как и с какво да бъдат носени фланелени костюми на Ralph Lauren. През 1978 г. дизайнерът пусна колекцията „Western wear“, която включва кожени якета с ресни, ботуши от велур и дънки. Това, което се е смятало много преди Ралф Лорен за обикновен аксесоар на кънтри музика, в своята реинтерпретация  се превъръща в дрескод на кънтри клубовете.

През 1987 г. на дизайнера е поставена диагноза мозъчен тумор. Операцията е насрочена веднага след есенното шоу и преди нея лекарите не могат да определят естеството на заболяването и да кажат дали образуванието е доброкачествено или злокачествено. Операцията е успешна и дизайнерът се възстановява напълно.

Плюшено мече и играч на поло

Почти във всяка колекция на Polo Ralph Lauren може да се види щампа на забавно плюшено мече, което е символ на марката. Появата му е свързана със забавна случка. През 1991 г. служителите на компанията подаряват на Ралф Лорен и брат му Джери плюшени мечета, направени от германската компания Steiff. Това обаче не е какъв да е сувенир. Играчките се облечени според предпочитанията на самият дизайнер. В резултат на това той решава марката да ги продава и в своите магазини. Първата партида от 200 мечета в дрехи от фабриката на Лореа, се разпродават за един уикенд, защото жизнерадостните Preppy Bear се харесват на всички. Мече в различни сезонни тоалети украсява и други продукти на марката.

Знаменитото лого на марката - играч на поло на кон, за първи път се появява в колекцията от 1971 г. Избродираният играч на поло никога не се промяна и се превръща в едно от най-разпознаваемите в света на модата.  През 1992 г. Ралф Лорен получава наградата CFDA Fashion Awards, която печели в номинацията „За постижения и заслуги." А през 2007 г., за 40-годишнината на марката, дизайнерът е награден с единствената по рода си награда „Легенда на американската мода“, която му връчва Опра Уинфри.

Червеният килим

През 1996 г. Ралф Лорен сбъдва дългогодишна мечта - започва да шие ексклузивни, луксозни вечерни облекла, достойни да бъдат носени от звездите на червения килим. Един от най-известните тоалети от онази епоха е розовата рокля, която Гуинет Полтроу носи през 1999 г. когато печели първия си „Оскар“ за ролята си във филма „Влюбеният Шекспир“. Публиката си спомня и преливащата рокля на Кейт Уинслет, в която актрисата се появи на церемонията през 2016 г., когато беше номинирана за поддържаща роля във филма "Стив Джобс". Роклите на Ralph Lauren са носени от Мишел Обама и Мелания Тръмп на важните им официални изяви. Колекцията висша мода на Ralph Lauren става още повече едно въплъщение на американската мечта на дизайнера.

Спортна страст

Спортното облекло е неразделна част от творчеството на Ралф Лорен. През 2006 г. марката му става официален доставчик на екипи за Уимбълдън, а през 2008 г. – дизайнер на олимпийския екип на отбора на САЩ.

През 2019 г. Polo Ralph Lauren и BEAMS пускат класически шапки и суичъри, които са с нов дизайн благодарение на отдръпването от от ярките цветове. Колекция Polo Ralph 2020 предлага спортно облекло като суичъри и панталони, якета, плетени пуловери и много други. Дизайнерът създава универсални облекла за гардероб, който лесно се адаптира към различни ситуации и събития. Вмъква и уникални щампи и бродерия, наподобяваща логото на американските колежански спортни отбори.

През август 2021 г. Polo Ralph Lauren представи колекция от дрехи с известния си символ - плюшеното мече. То позира върху памучни тениски, ризи, суичъри, качулки, меки пуловери вълнени, копринени шалове и чорапи. Ралф Лорен и съпругата му Рики три деца - синове Андрю, Дейвид и дъщеря Дилън. По-големият Андрю е продуцент, средният Дейвид Лорен продължава работата на баща си и заема поста на изпълнителен директор и вицепрезидент на Ralph Lauren, който отговаря за рекламата, маркетинга и PR. Дъщерята на дизайнера Дилън отвори собствен магазин за бонбони -  Dylan's CandyBar.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Рей Далио: Златото и нефиатните валути ще бъдат по-силни средства за съхранение на стойност с нарастването на дълга на САЩ
Исторически обрат: България е на полуфинал на световното първенство по волейбол след победа над САЩ
Осъдиха Никола Саркози на 5 години затвор заради престъпен заговор с Муамар Кадафи
Да инвестираш като най-богатите хора в света вече е по-лесно от всякога. Но колко е опасно?
Зеленски е готов да се оттегли от поста си след края на войната
На днешната дата, 26 септември. Рождениците днес
Нови материали правят водолазните костюми устойчиви на ухапвания от акули
Компания използва AI, за да превърне клиентите си в рекламни звезди (Видео)