Неизвестно за известните: Manolo Blahnik прави първите си обувки за маймунка, куче и гущери

Снимка: Getty Images
Снимка: Getty Images
Снимка: Getty Images

Името Маноло Бланик /Manolo Blahnik/ се свързва с разкош, лукс и елегантност.  А тази история започва в бананова плантация на Канарските острови. Там, в края на 30-те години на миналия век, един мъж, родом от Чехословакия, бяга от настъпващия фашизъм. След като намира убежище на островите, той се запознава с дъщерята на собствениците на банановата плантация, предлага ѝ брак и се оженва за нея. През 1942 г. на двойката се ражда син, когото кръщават Мануел Бланик Родригес. В публичните регистри имената на родителите на бъдещия дизайнер не се споменават.

Като дете бъдещият моден крал прекарва много време в самота, защото връстниците му го смятали за странен. Но той не се чувствал самотен - от ранно детство Мануел проявявал силен интерес към обувките и се опитвал да прави пантофи за домашната си маймунка и любимото си куче. Стига дотам, че измайсторява пантофи и обувки от алуминиево фолио и за гущери. Самият той обичал да носи еспадрили - обикновени въжени обувки, които повечето хора на Канарските острови носели по онова време. Но малкият Маноло ги превръщал в

авторски обувки

като ги украсявал с всичко, което можел да намери - монети, раковини, камъчета.

Когато става на 12 години, семейството му се премества на континента, а той е изпратен на училище в Женева. След завършвато му, Маноло отива в университет, където изучава литература, но не се задържа там дълго. Той бързо осъзнава, че това не е занятието на живота му и се премества в Париж, където се захваща със сценография. Там Маноло си намира работа в антикварен салон и се записва в Парижкото училище за изящни изкуства. Но скоро напуска столицата на модата и се премества в Лондон, където също посещава лекции по изкуство. Паралелно Бланик работи върху постановката на "Сън в лятна нощ" и пише модни рецензии за списания. Маноло лесно намира приятели в средите на британската бохема, въпреки че самият той произхожда от други обществени прослойки. Една от приятелите на Бланик е дъщерята на Пабло Пикасо – Палома и именно тя забелязва таланта му. Палома показва рисунките му на своя приятелка. По волята на съдбата прятелката се оказва легендарната дизайнерка Даян Вриланд - директор на Института за костюми към Метрополитън. Нейното внимание е привлечено от скица на сандали с главозамайващо високи токчета, украсени с череши. Дизайнерската визия на Бланик е определена като смела и дори странна.

Вриланд пожелава да се види с Маноло и при срещата им веднага му заявява, че той трябва да създава обувки. Спомняйки си за детската си страст, и вдъхновен от думите на Даян, Маноло започва самостоятелно да изучава тънкостите на обувното производство. Той посещава фабрики и разговаря с майсторите. Няколко години след тази клйчова сеща, той вече създава първата си колекция обувки за ревюто на най-известния британски моден дизайнер от онова време - Оси Кларк. Маноло никога не се уморява да му благодари за старта, който му дава в модната индустрия. Малко след дебюта си отваря собствен магазин в един от най-модните райони на Лондон -  Челси. Там дните и нощите си прекарват

звезди от сцената и екрана,

модели, журналисти и фотографи. Маноло Бланик всъщност никога не е бил голям фен на дръзката и почти вулгарна мода на 70-те години на XX в. Клиновете и обувките с платформи не му допадали. Що се отнася до токчетата, оставало само и клиентите да бъдат убедени, че ги харесват. Изискан мъж с безупречен вкус, Маноло Бланик намира баланс между елегантност, дързост, ирония, агресия и изтънченост. Ярки, гладки обувки с високи токове, спретнати, украсени, с презрамки, нежно обвиващи крака, или блестящи катарами - такъв асортимент се хареса на момичетата от Челси. Но и на екранните звезди също. Талантът на Бланик е оценен и от известни модни дизайнери. Той започва сътрудничество с Калвин Клайн и Джон Галиано.

Всяка обувка на Маноло Бланик по своята същност е кинематографична. Той е проектирал аксесоари за много филми, музикални клипове и телевизионни сериали. Покрай образа на Кари Брадшоу от поредицата „Сексът и града“, неговите обувки са носени от кралица Мария Антоанета в едноименния филм на София Копола, а Дженифър Лопес се появява в музикалните си клипове в неговите главозамайващи ботуши с дантела, с което веднага постави началото на световна тенденция за този модел. Животът на самия дизайнер става обект на документалния филм "МАНОЛО: Момчето, което шиеше обувки за гущери" на режисьора Майкъл Робъртс.

Редовни клиенти на марката

са Сара Джесика Паркър, Наоми Кембъл, Ана Уинтур, Мадона и Кайли Миноуг. Маноло Бланик винаги е бил художник, но той не се оприличава с тази дума. Все пак един дизайнер на обувки трябва да бъде преди всичко добър занаятчия, майстор в своя занаят, а не да разчита във всичко на полет на фантазията и външните ефекти. Обаче Бланик е детайлен поддъжник на ръчното скициране. И докато компютърното проектиране става все по-популярно, той се придържа към четките и акварела. Всяка скица, която създава, е произведение на изкуството, а самият процес наподобява човек в медитация.

Маноло все още проектира моделите изцяло сам, без никакви помощници, асистенти или чираци. Желанието на Маноло да прекарва времето си във фабриките не намалява с годините. Той все още контролира създаването на колекциите от началото до края - наблюдава създаването на триизмерни модели, ръчното шиене и пришиване на стелки, за да покаже на майсторите как трябва да изглеждат обувките в крайния си вид. Енергичен мъж в бяла лабораторна престилка, с копринен шал на гърдите, копринена кърпичка в джоба  - вездесъщ, той държи под око всичко и всички. Такъв е от първия си ден до днес във фабриката за обувки.  "През целия ми живот са се случвали странни неща. Спомням си Мадрид - Марио Тестино ме снима с Педро Алмодовар в огромно студио, в което пресъздадоха 1985 г. Не разбирам как успяха да го направят. В страната има криза и и икономиката е в лошо състояние, а те направиха това! Много се смяхме с тях на тези снимки, за мен това беше невероятно усещане - да бъда до Алмодовар", спомня си Бланик в едно интервю.

Във филма "Глад" пуснат на екрана през 1983 г., Катрин Деньов се появи в костюмите на Ив Сен Лоран с чифт класически черни обувки на Маноло Бланик. През 1990 г. Маноло Бланик пуска обувки, които стават изключително популярни сред жените и се възприемат като символ на марката -  те са издължени, с остри носове и тънък ток. 2000 г. дизайнерът отбелязва с пускането на обувки с отворени нос и задна част, които наричат Tortura. Много фенове на дизайнера не знаят, но чифт сандали на Маноло Бланик се появяват във филмовата адаптация на „Ромео + Жулиета“ от 1996 г., където главните роли се изпълняват от Леонардо ди Каприо и Клеър Дейнс. Специално за филма маестрото създава златни сандали в гръцки стил, които пасват идеално на ангелския костюм на Жулиета. Маноло Бланик е първият дизайнер на обувки, за когото е устроена през 2003 г. лична изложба в Лондонския музей на дизайна.

Няколко години по-късно той създава обувки за филма Мария Антоанета на София Копола, който спечели „Оскар“.  Сватбени обувки Manolo Blahnik, със скъпоценни катарами Hangisi, носи Лейди Гага на

снимачната площадка на „Домът на Гучи“

Въпреки че този модел пасва добре на бляскавия стил на героинята Патриция Реджиани, изборът се оказва исторически неточен. Обувките са се появили в колекцията пролет-лято 2008 г. А сватбата на Реджиани се състояла 35 години преди това. В легендарния филм от 2006 г „Дяволът носи Прада“ Асистентката Анди (Ан Хатауей) пита Найджъл (Стенли Тучи) как да ѝ помогне да промени вида си. Той й подава чифт Manolo Blahnik от гардероба в редакцията на списанието Runway. Отначало героинята на Ан Хатауей вяло се съпротивлява, но не може да скрие възхищението си - тези обувки са перфектни.

За принос към развитието на английската модна индустрия, през 2007 г. Маноло Бланик става кавалер на Ордена на Британската империя. От 2011 г. марката Manolo Blahnik решава да разшири хоризонтите си и започна да си сътрудничи с марката за бижута TOUS. Заедно те пускат зашеметяваща колекция, която включва висулки за обувки, украсени с позлатено сребро, злато и диаманти. Обувките на Manolo Blahnik са и много популярни сред актрисите от сериала „Клюарката“.  Във филма „Вълкът от Уолстрийт“ от 2013 г., една от впечатляващите сцени е когато Наоми /Марго Роби/, заедно със съпруга си /Леонардо Ди Каприо/ са в стаята на дъщеря им. Художниците по костюмите са избрали за Марго Роби модел Camparinew Mary-Janes, който идеално се съчетава с къса пола. През 2016 г. Маноло Бланик, заедно с певицата Риана, пуска джинсова колекция от плат деним, а моделите са украсени с пайети и шевици.

Маноло Бланик отваря първия си специален мъжки бутик в Лондон, до магазина си за жени в Burlington Arcade, през юли 2018 г. Марката представя 4 колекции годишно. Сега Manolo Blahnik произвежда чанти и линия мъжки обувки. Миналата година през юли Manolo Blahnik 

печели съдебен спор

в Китай, като по този начин получава правото да използва свободно търговската си марка в страната, което ще разшири обхвата на компанията. Спорът възниква за друга марка обувки Manolo & Blahnik, която е регистрирана в Китай през 2000 г. от гражданина на страната Фанг Юджоу. Тъй като в Китай се прилага правото на първи жалбоподавател, Маноло Бланик и неговата едноименна марка получават забрана да навлизат на китайския пазар под собственото си име за 22 години. Законодателните промени се случват едва през 2019 г. Върховният народен съд на Китайската народна република дава правото на Manolo Blahnik да оспори регистрацията на „грешната“ марка едва през 2020 г. Две години по-късно е взето окончателното съдебно решение, което Маноло Бланик нарича "забележително". Ръководителят на фирмата, Кристина Бланик, племенницата на Маноло, описа делото и невъзможността да навлезе на китайския пазар като "огромна дупка в съществуването на компанията".

Маноло не пуши, не пие, никога не е приемал наркотици, но има своя собствена зависимост, която самият той нарича абсолютна. Дизайнерът обожава шоколад. Може би другата му слабост е, че във всеки град, който посещава, купува дискове с филми от нямото кино. У дома Бланик има огромна колекция от такива филми, разделени по каталози. Бланик се вдъхновява от художниците на ХХ век в творчеството си. През 2022 г. той чества 50 г. на дейността си, а създадените от него обувки се превърнаха в обект на моден фетиш за хората по цял свят.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ