Неизвестно за известните: Джузепе Borsalino създава любим аксесоар на гангстери и Холивуд

Снимка: Getty Images
Снимка: Shutterstock
Снимка: Shutterstock
Синовете на Ален Делон и Жан-Пол Белмондо - Антъни /вляво/ и Пол откриват Музея "Borsalino"
Снимка: Getty Images

Може и да има някой, който да не знае името на италианската марка Borsalino, но със сигурност сме виждали шапките, създадени от нейните майстори. Носят ги легендарният актьор Марчело Мастрояни във филма "Осем и половина", брилянтният Жан-Пол Белмондо във филма „До последен дъх“ , а аксесоарът стои величествено на главата на прочутият Хъмфри Богарт, в превърналия се във вечна класика „Казабланка“. По-късно стилният модел  многократно е демонстриран в дефилета по червените килими и във филми от Джони Деп и Леонардо ди Каприо, та чак до Майкъл Джексън и Мадона. Сега ще отговорим на въпроса как италианецът Джузепе Борсалино успя в малкото си ателие, още в средата на XIX в., да разработи толкова популярния, и през следващите столетия, ефектен и стилен модел.

Джузепе е роден в бедно семейство в град Пиемонт, който се намира в северноиталианската  провинция Печето ди Валенца. На 30 години заминава за северния италиански град Алесандрия, където в рамките на 4 години работи като чирак на шапкар. През 1850 г. Борсалино отива във Франция, за да овладее до съвършенство изкуството на шапкарството. След 6 години Джузепе е дипломиран майстор на шапки и се завръща в Италия. През 1857 г. вече отваря и соствена работилница за шапки в град Алесандрия. През 1860 г. Джузепе решава значително да разшири производството. За целта той купува няколко машини за правене на шапки от Великобритания. На следващата година предприятието му наема 60 работници и произвежда 120 шапки на ден. През 1870 г. броят на служителите на компанията се увеличава до 180, а дневното производство достига 410 броя. През 1874 г. Борсалино отваря една фабрика за шапки в Генуа, а през 1880 г. друга - във Верона, където се произвеждали шапки за износ.

Първа слава

През 1888 г. компанията се премества на ново място и открива предприятие, което става по-късно седалище на Музея „Борсалино“ в Алесандрия. През 1896 г. във фирмата работят 1000 работници, които произвеждат около 1360 шапки на ден. През 1900 г. компанията получава Голямата награда на Световното изложение в Париж, което допринася за нарастващата популярност на марката в света. В същата година умира Джузепе Борсалино. Синът му Трезио Борсалино поема ръководството на фирмата. По това време в предприятието вече работят хиляди работници, а годишното производство на шапки е 1 милион броя. Компанията продължава да расте. През 1913 г. в нея вече работят повече от 2500 работници, а производството достига повече от 2 милиона шапки. Купувачите харесват стила, с характерни вдлъбнатини отстрани на шапката, които не само осигуряват добро прилягане към главата, но и позволяват с небрежно повдигане да бъдат приветствани минаващите дами.

Явно италианците имат вграден датчик за безупречен вкус в дрехите и аксесоарите. Ако Коко Шанел е завещала малка черна рокля на жените, стремящи се към елегантност, то експертите горещо препоръчват на мъжете да носят шапка „Borsalino“. Това е прецедент, при който италианското фамилно име става известно по цял свят и нарицателно за всички времена.

В превод от езика на модата, "Borsalino" означава автентичност, стил надживял времето, скъпи материали, ексклузивни  модели и перфектно пасване на главата. През 1920 г. марката пуска първата си реклама и скоро шапката става хит по холивудските върхове. Заедно с палтата тип „макинтош“, тя се свързва с елегантни, обаятелни и неудържимо привлекателни мъже.

Ръководството на „Borsalino“ поръчва на някои от  най-влиятелните художници по онова време, за да разработи своя реклама. През цялата си история, базираната в Алесандрия марка поддържа постоянна връзка със света на изкуството.

Пробив сред мафиоти и актьори

През 30-те години неочаквано за компанията, гангстерите се превръщат в целева аудитория на марката. Шапката е нещо повече от символ на богатство, но и аксесоар към елегантните костюми в гангстерски филми като например старата версия на филма "Белязания" и "Блус брадърс“. През 1970 г. по екраните излиза филм с красноречивото заглавие „Борсалино“ с Ален Делон и Жан-Пол Белмондо, а логото на марката се появява на всеки филмов плакат.

Въпреки факта, че „Борсалино“ е завладяла  бутиците по улиците на модата по света, компанията е на ръба на фалита през 2019 г. Жители на Алесандрия буквално спасяват легендарната марка. Те постигат това с обявяването на „Borsalino“ за неразделна част от италианската история. Демонстрации в подкрепа и пуснат в социалните мрежи хаштаг  #saveborsalino спасяват компанията от фалит. Новото ръководство намира изход от кризисната ситуация и извежда корпорацията на друго ниво, без да променя основното - традициите и уникалното качество.

Не просто покупка, а инвестиция

Купуването на шапка с марка „Borsalino“ означава да направите стабилна и осъзната инвестиция в модерен и елегантен гардероб, който може да оставите в наследство на потомците си. Шапките от тази марка се правят ръчно от скъпи материали, следователно цените на ексклузивните модели могат да достигнат 2000 евро. Шапка от вълна викуна, пусната за 160-годишнината на компанията, струва почти 2000 евро. В цената са включени дизайнерска кутия с огледало и специална четка. В интернет магазина „Hats and Caps“ /Шапки и каскети/, се предлгат  повече бюджетни модели.

Препоръчително е шапката да се носи леко пусната над челото, оставяйки свободен 1 сантиметър над ухото. Слагайте и сваляйте шапката с две ръце, като докосвате само краищата. Хващайте я за вдлъбнатините в горната част само в изключителни случаи, например, за да поздравите дами. Аксесоарът от нежна вълна изисква специално отношение, затова е по-добре да го транспортирате на главата си или в твърда кутия, която ще поддържа перфектната форма на шапката. Някои модели на марката имат гумен шнур с малка примка, която се прикрепя към копче за яката на ризата. Механизмът е предназначени за ветровито време, така че луксозният аксесоар да остане неотделим от джентълмена. Моделът Montecristi се прави под вода, за да прилепнат влакната по плътно прилепват едно към друго. Производителите твърдят, че процесът по направата на една такава шапка отнема около 6 месеца. Този емблематичен модел Borsalino струва 1500 евро. За прикрепване на влакната все още се използва стариата технология soffiatri, така че създаването на един от тези аксесоари може да вземе от няколко седмици до шест месеца.

Днес логото на Borsalino може да се види не само на филцови, но и върху сламени шапки, плетени и дори ушанки. В литературния бестселър "Шантарам", авторът Грегъри Дейвид Робъртс описва схема за проверка на автентичността на шапка Borsalino. Ако успеете да я навиете и да я прокарате през брачната си халка - пред вас е оригиналът. През 2023 г. синовете н иконите на френското кино Ален Делон и Жан-Пол Белмондо – Антъни и Пол, откриха музея на марката. В него се съхраняват около 2 хиляди от най-добрите шапки, произведени от от компанията от 1857 г. до наши дни. През 2017 г., в чест на 160-годишнината на марката, министерството икономическото развитие на Италия призна Borssalino за едно от големите постижения на нацията. Така шапката вече е представена и на пощенската марка от 0,95 евро.

Алесандрия е малък град в 80 километра от Милано. Фабриката продължава да работи и разполага с уютен магазин, от който можете да купите шапка на специална цена. Понякога два пъти по-евтино околкото Милано, където марката има три магазина и шоурум. Първият малък бутик се намира на входа на галерията на Виктор Емануил II, най-известната търговска зона в Италия. Това е вашето място. Италианците го смятат за твърде туристическо и рядко го посещават. На via Sant’ Andrea има отделни дамски и мъжки бутици, както и шоурум, където купувачите поръчват модел от колекциите.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ