Неизвестно за известните: "Златната ера" на Cartier се ражда от въстания и революции

Снимка: Getty Images
Снимка: Getty Images
Снимка: Getty Images

Едва ли има някой, който да не е чувал за Cartier - една от най-известните бижутерски къщи в света. Малцина обаче са тези, които знаят историята ѝ, както и факта, че Cartier прави революция в производството на бижута през ХХ век. Луи-Франсоа Картие основава първата работилница за бижута през 1847 г. Преди това той е чирак на бижутера Адолф Пикар и работи в неговия малък магазин на улица Montorgueil. През 1847 г. Картие купува магазина и започва да прави бижута по поръчка. Магазинът е малък но Картие е твърдо решен да бъде нещо повече от часовникар и обикновен продавач на бижута. Когато може да си позволи, Луи-Франсоа купува скъпоценни камъни и метали от доставчици от Франция и малки количества и от други държави. И решава да се съсредоточи върху създаването на най-добрите бижута, които изобщо могат да съществуват.

Късмет с херцогиня

По това време страната не страда от недостиг на добри бижутери, но младият Картие има невероятен късмет. Половин месец след отварянето, в работилницата влиза величествена благородна дама, която дълго време разглежда златни изделия, шумно се възхищава на видяното и купува няколко брошки. Клиентката е мадам Ньоверкерк, графиня и съпруга на интенданта на двора на императора. Най-добрата ѝ приятелка е принцеса, племенница на френския император Наполеон, с фамилията на съпруга си Демидов. За малко повече от 2 години принцеса Демидова, мадам Нюверкерк и самата императрица Йожени - съпругата на Наполеон Бонапарт купуват повече от 150 бижута от Луи-Франсоа. Въз основа на техните препоръки всичките им познати се втурват към магазина на Картие. Те вече са уверени, че няма да им се наложи да видят същото бижу върху облеклото на техен колега и приятел по време на аристократичен бал. Просто защото  Луи-Франсоа Картие никога не се повтаря. Всяко ново негово творение винаги се различава от предишното. Благосъстоянието и авторитетът на Луи-Франсоа като умел бижутер непрекъснато нарастват.

Във вихъра на революциите

През революцията в Париж от 1848 г., работниците се нахвърлят върху богатите, които ограбват Франция. Това обаче усложнява живота на Картие и колегите му от бижутерския цех. Когато хората нямат какво да ядат, пазарът на бижута не върви добре. След въстанието Луи-Франсоа Картие използва печалбите си от продажби на бижута за купуване на най-модерните материали. Въпреки това през следващите 20 години растежът на пазара на бижута във Франция е твърде скромен. По това време, синът Луи-Алфред започва да работи с баща си в полза на семейния бизнес и в крайна сметка той поема управлението на магазина. Именно благодарение на бизнес проницателността на Алфред, за марката Cartier започва да се говори в кралските дворове на Европа, а и извън нейните предели.

Промени във Франция и в бизнеса на семейство Картие се случват и през 1870 г.. Тогава избухва друго въстание в столицата, известно като Парижката комуна. По същество това е опит за социалистическа революция, която започва истинска война с аристокрацията. В страх за живота си елитът търси изход, но без да има достъп до богатствата си - банките са затворени, за да се избегнат грабежи. Следователно единственият изход, който аристократите имат са бижутата.

Тактическият бизнес ход на Алфред

Възползвайки се от внезапно появилата се възможност Алфред Картие, предлага на аристократите да изкупи обратно най-добрите си бижута на минимална цена. За една нощ той създава една от най-добрите колекции бижута във Франция. Въстанието на комуната приключва няколко месеца по-късно, след което Франция става република. Хората отново могат да харчат пари свободно и Алфред Картие започва свободно да продава бижута от вече сформираната колекция на тези, които биха могли да си позволят такава покупка. През следващите 20 години бижутерската къща Cartier укрепва позициите си. Оборотът нараства и скоро бижутерската къща има нужда от нова голяма сграда. Магазинът и изложбената зала се местят на улица La Paix през 1899 г.

Силата на ХХ век

В началото на ХХ в. Париж се съживява, а с него и великите бижутерски къщи. Бизнесът наистина започна да процъфтява, но това има и обратна страна - конкуренцията в индустрията става по-силна. Алфред е наясно с това и когато неговият баща Луи-Франсоа се пенсионира, той се заема с развитието на Cartier като марка, която трябва да надмине всички останали.

Преместването на ул. La Paix kfir признание на бижутерската къща и успех, който дори и Алфред не може да си представи. Репутацията на Cartier привлича вниманието на богатите и знатни хора, включително много кралски семейства от цял ​​свят. За кратко време Rue de la Paix се превръща в най-важното бижутерийно средище на Париж. След смъртта на Луи-Франсоа през 1904 г., Алфред решава да разшири сферата на влияние на Cartier извън Париж, до други големи градове.

Златната ера

Периодът от 1904 до 1920 г. се нарича "златната ера" на Cartier. Следвайки семейните ценности, Алфред вкарва синовете си Луи, Пиер и Жак в бизнеса с бижутерската къща. Заедно, те създадават марка, която и досега е на върха на успеха. От тримата синове, Луи Картие става движещата сила, благодарение на която марката се развира и разраства. Пиер и Жак също оставят своя отпечатък в историята на бижутерската къща. Най-големият актив на Луи е неговата ангажираност към търсене на високи цели и постижения. Негов принцип е, че не се захваща с производство на даден артикул само, ако допуска, че няма да може да произведе най-доброто. Въпреки че всички големи къщи следят много стриктно качеството на своите бижута, къщата Cartier е още по-строга. Това прави бижутата ѝ едни от най-популярните и скъпи в света. Луи Картие знае, че може да продава бижутата Cartier във всяка страна по света. Той не се страхува от проблеми с качество и не се тревожи за репутацията на компанията.

Часовници, платина и цвета

Именно Луи Картие разработва първия механичен ръчен часовник, като по този начин заменя джобните, които дотогава са стандартен мъжки аксесоар. През 1917 г. Cartier създава емблематични часовници с нови механизми, наречени Tank в чест на танковете, които освобождават Париж в края на Първата световна война. Компания има и друг пробив - представя платината в света на бижутата. Това е необичаен ценен метал, който практически не се използва по това време. Платината е по-здрава от среброто и златото, но много по-ковка, което позволява на бижутерите да създават почти неведими обковки, които увеличават блясъка на диамантите, и създават впечатлени все едно са посипани по кожата.

В търсене вдъхновение и улавяне на нови тенденции, Cartier се вдъхновяват в работата си от природата, животни и цветя. Луи започва да ги пресъздава в най-добрите бижутерийни изделия.  Впоследствие флората и фауната ще се превърнат в ключови мотиви на френската бижутерска къща. Луи Картие постига голяма слава в началото на ХХ век, след като получава няколко кралски патента. Кралят на Англия Едуард VII споменава Картие в известната си фраза: „Картие - бижутер на кралете и крал на бижутерите."

Пробив в Ню Йорк

Докато Луи създава своите шедьоври, Пиер има страхотни бизнес планове. Когато Първата световна война е към края си, той се захваща да направи бижутерската къща основоположник на френския лукс в Ню Йорк.

През 20-те години на миналия век се наблюдава огромен икономически растеж. Пиер има достатъчно проницателност, за да разбере как той и братята му могат да се възползват от това. Затова през 1917 г. Пиер купува имение на 5-то авеню, като плаща за него 100 долара и наниз от перли. Това се превръща в централата на компанията в Ню Йорк и все още си остава най-добрата сделка, която някога Пиер е правил.

Проклятието на диаманта "Хоуп"

Диамантът Хоуп /Надежда/ е голям 45,52-каратов камък с наситен сапфиреносин цвят и е най-известният диамант в света. Скоро след откриването на офиса в Ню Йорк, Пиер купува диаманта, за който се смята, че е прокълнат. Предишни собственици са преследвани от нещастия, но Пиер не възнамерява да проверява дали проклятието ще проработи и в неговия случай. Той продава диаманта на нюйоркската светска лъвица Евелин Уолш-Маклийн. При продажбата те се договарят, че ако в рамките на 6 месеца се случи инцидент или нещастие със семейството на г-жа Маклийн, къщата Cartier ще обмени диаманта за бижута на същата стойност. Скоро след придобиването, в семейство Маклийн се случват два ужасни инцидента - синът им загива под колелата на кола, а дъщеря им умира от свръхдоза сънотворни. Съпругът на Евелин не може да понесе мъката и започва да пие. В крайна сметка животът му приключва в клиника за психично болни. Въпреки това Евелин Уолш-Маклийн не връща диаманта и го завещава на внуците си. Въпреки че Пиер вече не притежава диаманта, той е наясно, че екстравагантният и често печално известен начин на живот на г-жа Уолш, свързва завинаги марката Cartier с диаманта „Хоуп“.

Втората световна война и след това

За разлика от много други компании, Cartier успяват да оцелеят по време на Голямата депресия от 30-те години на миналия век. Когато започва Втората световна война, марката Cartier е на върха в индустрията за бижута. Това става възможно поради изместване на основната част от производството и правенето на бизнес в Далечния изток, а не в САЩ и другите засегнати от войната страни. След края на войната компанията продължава да разширява бизнеса си по целия свят. Тяхната репутация за качество и надеждността означава, че бижутата и часовниците на Cartier са сред най-търсените по целия свят, а цената им нараства през годините. Поради този продължителен успех, Пиер Картие е оставен да управлява бизнеса сам. И двамата братя, Луис и Жак, умират през 1942 г. на възраст 67 и 58 години. Компания останава притежание на семейството, а децата на тримата братя управляват филиалите в Париж, Лондон и Ню Йорк. След смъртта на Пиер през 1964 г. те решават да продадат всеки клон поотделно. Консорциум, оглавяван от герой на френското съпротивително движение от Втората световна война изкупува всички клонове на Cartier.

В началото на 1969 г. на изложбата в Ню Йорк дизайнерът Алдо Чипуло представя гривната Cartier Love, която се явява символ на сливането на две влюбени сърца. Този на пръв поглед прост модел няма аналози в света. В дизайна на Cartier Love се забелязват Средновековните колани, символизиращи целомъдрието и верността. Бижута от тази линия могат да бъдат видени сред аксесоарите на Моника Белучи, Кристен Стюарт, Джесика Алба и много други известни личности. Особеното при тези гривни е, че комплектът включва малка отвертка, която се използва за отваряне и затваряне на бижуто. През 1972 г. Хоук представя колекцията Les Must de Cartier. Тя включва кожени изделия, химикалки, шалове, аромати, слънчеви очила и съдове. Тези артикули се предлагат на цена, по-ниска от луксозните бижута, като по този начин продуктите на марката стават достъпни за по-голям брой купувачи.

От 1973 г. Къщата за бижута и часовници Cartier започва да изкупува изделия, произведени от нейните майстори през цялата история на развитието на марката и непрекъснато попълва легендарната си колекция от бижута. От 1979 г. всички клонове на компанията се сливат в концерн, който става известен като Cartier World. Няколко години по-късно той пуска парфюмът Must, парфюмът Pantere е лансиран през 1987 г., а линията So Pretty - през 1994 г. Въпреки тези нови посоки, диамантът в короната на Cartier World остава изработката на бижута. През 1982 година възниква движението Nouvelle Joallerie. През 1993 г. Cartier става част от концерна Richemont, водеща група от компании, занимаващи се с производство на луксозни стоки.

Днес Cartier обединява 14 компании, всяка от които отговаря за производство на отделни стоки - часовници, бижута, аксесоари. Обединява ги не само името, а това че - всичко, произведено под марката Cartier, носи печата на лукс - специален знак за богатство и могъщество. Това динамично развитие не става пречка пред марката да остане вярна на традиционния перфекционизъм в стил Cartier.

Откриването на производство в Швейцария през 2001 г., преиздаването на легендарния модел часовник Tank през 2002 г. и подновяването на линията Panthère през 2003 г. успоредно с развитието на други области като галантерията и парфюмерията, не само засилват образа и позициите на Cartier, но също така демонстрират неуморен ангажимент за непрекъснато развитие, с внимателно запазване на всички исторически традиции на марката. Грандиозно тържество за 150-годишнината на Cartier показа, че компанията, която започва като проста работилница за бижута, и днес остава лидер в своя бизнес. Годишнината беше отбелязана с издаване на ексклузивни колекции от часовници и бижута, а музеи в Ню Йорк и Лондон поздравиха юбиляра с мащабна ретроспекция на най-ярките събития от историята на една от най-големите бижутерски къщи във Франция.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ