Неизвестно за известните: Забравена машина, тайна рецепта и среща на двама бизнесмени променят шоколада завинаги

Неизвестно за известните: Забравена машина, тайна рецепта и среща на двама бизнесмени променят шоколада завинаги

Швейцарската шоколадова марка Lindt има дълга история, която започва през 1845 г. В малък магазин в Цюрих, сладкарят Давид Шпрюнгли-Шварц и неговият 29-годишен син Рудолф, започват да правят шоколад.

При това двамата решават да да произвеждат шоколадови блокчета. За времето си това е изненада, защото през първата половина на XIX век европейците го консумират единствено като напитка. Клиентското търсене на продукцията на Шпрюнгли веднага става много високо и две години по-късно баща и син отварят малка фабрика на брега на езерото в Цюрих, в която са наети 10 работници. През 1859 г. двамата откриват, отново в Цюрих, магазин -  Confiserie Sprüngli, който е известен и до днес. Неговият елегантен интериор бързо печели любовта на местните жители, което превръща магазина в популярно място за срещи. През 1870 г. фабриката вече има персонал от 80 работници, а продукцията започва да намира пазари в много европейски страни, а и дори в Индия.

ВТОРИЯТ В ЕКИПА

По същото време в Берн,  Родолф Линд, син на фармацевт, отваря малка сладкарница. Предприятието Lindt & Sons произвежда само твърди и черен шоколад, както другите производители на шоколад от онова време. Но това не спира Родолф. Той продължава да експериментира, до една петъчна вечер след  дълги месеци на тестване. Тогава Рудолф  си тръгва от фабриката, като забравя да изключи машината за конширане.  Това е метод, при който се премахва остатъчната киселинност и се изпарява влагата и нежеланите ароматни вещества в какаовота маса. А процесът предшества нейното превръщане в шоколад. Машината работи цяла нощ и цял уикенд. Шоколадът, който Линдт намира в понеделник е изключително нежен, а вкусът е такъв, какъвто досега никой не познавал. И точно в този момент текстурата на шоколада била променена завинаги.

Линдт запазва рецептата в  тайна, докато не среща членовете на сем. Шпрюнгли. Когато Рудолф се пенсионира през 1892 г., той разделя компанията между двамата си сина  - Йохан Рудолф Шпрюнгли-Шиферли и Дейвид Робърт Шпрюнгли-Боуд. Йохан поема фабриката в Хорген, която по-късно става част от компанията Lindt & Sprungli, а неговата по-малък брат наследява два магазина за бонбони в Цюрих. Йохан се интересува от процеса на конширане, който по-късно ще направи Швейцария известна като водещ производител на шоколад.

Двамата предприемачи се срещат през 1899 г. Йохан Шпрюнгли завършва строителството на голяма фабрика в Килхберг-Бендликон. За да съблюдава увеличаването на производството, там вече се намира главният офис. В Берн голямото търсене на деликатния и топящ се шоколад на Родолф Линдт започва да надвишава капацитет на малкото и остаряло производствено оборудване.

Йохан предлага на Линдт да купи компанията му  за внушителната по това време сума от 1,5 милиона златни франка, заедно с марката Lindt и тайната рецепта. Линд се съгласява на сделката при условие, че неговото право на глас ще остане. Обединена компания на Йохан Шпрюнгли и Родолф Линдт е наречен Chocoladefabriken Lindt & Sprungli AG.

Снимка: Shutterstock

Имено рецептите на Родолф правят компанията знаменита. Цената на шоколада Lindt е над средната, защото продуктът е високо ценен от аристократите и членовете на висшето общество. Партньорство продължава, докато Йохан Шпрюнгли не започва да търси пълен контрол над бизнес.

През 1905 г. Линдт открива друга компания - A&W Lindt, а Шпрюнгли завежда дело, защото Родолф нарушава подписаното споразумение. До 1928 г. Шпрюгли успява да закрие компанията A & W Lindt.

През годините след 1910 г. популярността на швейцарския шоколад нараства навсякъде по света. Lindt&Sprungli изнася своите продукти в 20 държави.

КРИЗА, ВОЙНА И НОВОСТИ СЛЕД ТОВА

Кризата на 20-те години съсипва всичко, а последвалата Втора световна война ударя още по-силно компанията на Йохан. През 1945 г. марката навършва 100 години, като юбилеят съвпада с края на войната и консумацията на шоколад в света се възобновява. Във фабриката Lindt е инсталирано модерно оборудване, което увеличава производствените мощности.

За да повдигнат настроението на клиентите си след войната, шоколадиерите Lindt решават да създададат нещо специално. Така през 1949 г. се появяват шоколадови блокчета Lindor с деликатен пълнеж.

През 1986 г. компанията Lindt&Sprungli става акционерно дружество. През 80-те и 90-те години на миналия век се прави преструктуриране на компанията. Тогава става утвърждаването й като голяма транснационална корпорация, като процесът е завършен до 1994 г. Малко по-късно, през втората половина на 90-те години, топ мениджърите на компанията купуват няколко големи фабрики за сладкарски изделия в Италия, САЩ и Германия. До края на 90-те те създават своя система за разпространение в Америка и Австралия. Устойчивото развитие част от корпоративната философия на Lindt, а тя е и в нейната стратегия. Компанията смята, че е необходим контрол върху целия производствен процес -  от  отглеждането на какаовите зърна, до  създаването на шоколад. За целта през 2008 г. разработват своя фермерска програма и компанията купува  плантации с какаови насаждения.

СЪВРЕМЕННА СЛАВА

През 2009 г. швейцарският световен шампион по тенис Роджър Федерер става  посланик на марката. През 2013 г. компанията основава Cocoa Foundation и Lindt Chocolate Competence Foundation. Първата се занимава с подобряване на социалната и  екологична среда при производството на шоколад, а втората  развива производството на шоколад. През 2013 г. Lindt Chocolate Competence Foundation започва проект с нетърговска цел в Килхберг, а през 2020 г., за 175-годишнината  на Lindt&Sprungli, Домът на шоколада Lindt отваря врати. Той е разположен в главния офис в Килхберг и включва интерактивен музей на шоколада,  научно-изследователски и експериментален център, най-големият в света магазин за шоколад, кафене и шоколатерия, където се провеждат майсторски класове за приготвяне на ястия от шоколад.

Снимка: Shuttestock

 Днес компанията произвежда 2500 вида шоколад в 11 фабрики в Швейцария, Европа и САЩ. Lindt & Sprungli има 28 дъщерни дружества и 500 собствени търговски обекта верига магазини.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ