Първо по рода си изследване установява, че космическият прах може да е необходим за живота

Цитат на деня

Космическите прахови частици може да са ключови за изграждането на основните елементи на живота, показва новаторско изследване. Учени от Университета Heriot-Watt в Единбург, в сътрудничество с екипи от Университета „Фридрих Шилер“ в Йена, Германия, и Университета на Вирджиния, САЩ, са доказали, че минералният прах действа като катализатор, пише Independent.

Това помага на прости молекули да образуват сложни съединения, потенциално поддържащи живота, дори във вакуума и екстремния студ на космоса. Тяхното изследване, публикувано в "The Astrophysical Journal", установява, че повърхностните реакции между често срещани космически молекули като въглероден диоксид и амоняк са ефективни само при наличие на прах.

Тези реакции образуват амониев карбамат – съединение, което се смята за химичен предшественик на уреята и други молекули, необходими за живота. Професор Мартин МакКустра, астрохимик от Университета Heriot-Watt, споделя: „Прахът не е просто пасивен фон в космоса. Той предоставя повърхности, върху които молекулите могат да се срещнат, да реагират и да образуват по-сложни видове. В някои региони на космоса тази прахова химия е предпоставка за създаването на молекулните градивни елементи на живота. Сега знаем, че повърхностните реакции протичат ефективно – по-бързо – с прах, отколкото без него.“

В лабораторията на д-р Алексей Потапов в Йена „прашни сандвичи“ от тънки слоеве въглероден диоксид и амоняк, разделени от слой порести силикатни зърна, произведени чрез лазерно изпаряване, са създали реалистичен заместител на космическия прах.

Когато пробите били замразени при минус 260°C (условия, подобни на междузвездни облаци) и след това затоплени до около минус 190°C (условия, характерни за еволюцията на тези облаци в протопланетарни дискове), молекулите се разпространили през праховия слой и реагирали, образувайки амониев карбамат.

Без праховия слой учените установили, че ледените молекули не реагират толкова добре. Екипът идентифицирал това като пример за киселинно-основна катализа, включваща пренос на протони – за първи път подобна химия е наблюдавана при симулирани космически условия.

„Резултатите предполагат, че праховите зърна играят много по-активна роля в астрохимията, отколкото се смяташе досега. Движещи се през междузвездни облаци и протопланетарни дискове, тези частици може да осигуряват микро-средите, където молекулите се срещат и еволюират в по-сложни форми.“, споделя д-р Потапов.

„Показахме, че прахът може да стимулира химията, необходима за изграждането на по-сложни органични вещества, дори при изключително ниски температури. Това може да е начинът, по който природата преодолява суровостта на космоса, за да стартира химията, която в крайна сметка води до живот.“, допълва МакКустра.

Изследователите планират да проучат дали други молекули могат да се образуват по същия начин и дали тази прахово-задвижвана химия се случва днес в протопланетарни дискове, където се раждат нови планети.

Коментари

НОВ КОМЕНТАР

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Основният спонсор на "Евровизия" се оттегля от конкурса
Севернокорейска хакерска група разработва инструменти с изкуствен интелект за кибератаки
Меси ще съди медиите за нарушаване на личния живот на погребението на баща му
Бившият главнокомандващ на украинската армия не вижда перспектива Украйна да се присъедини към НАТО
България за втори пореден месец е на първото място в ЕС по ръст в производството на услуги
Иран постави нови условия за отварянето на Ормузкия проток
Най-голямата карта на Вселената с близо 4 млрд. обекта разгадава природата на тъмната материя
Франция ще строи шест нови АЕЦ
Куба отбелязва 100 години от рождението на Кастро на фона на тежка криза
ВСС дава над 103 000 евро за наем на зала за изборите на нови членове на кадровата структура
Как да подходите при конфликт между вашите ценности и изискванията в работата?
Какво да направите, когато най-добрият ви служител загуби мотивация?
Защо хората напускат работа? Всичко опира до четири думи
Пица, паста, протеини и картофи – как италианските деца станаха толкова затлъстели
Forbes: Урсула фон дер Лайен е най-влиятелната дама в света
До 7,15% годишна доходност: Румъния привлича спестяванията на гражданите с нови държавни облигации
С решение на борда: Центърът „Кенеди“ във Вашингтон си връща името на Тръмп
"ЕМКО": Изключва се човешка грешка за взривовете във военния завод край Трявна
Великобритания намалява директната помощ за страните от Африка с повече от 40%
След 50 г. в космоса: NASA намери начин апаратът Voyager 2 да продължи пътуването в междузвездното пространство
Швеция понижава възрастта за наказателна отговорност за деца на 14 години
Д-р Венета Павлова, собственик на дентална клиника „ЕО Дент“
Частично бедствено положение е обявено в резерват "Сребърна"
Кратка история на автомагистрала „Тракия”
Ефремова заяви, че няма да допусне запазване на настоящото ниво на минималната работна заплата от 1 януари 2027 г.
Прехвърлиха 1,8 млн. куб. м вода от Дунав към езерото „Сребърна“, обстановката остава сложна
Ирак може да напусне ОПЕК заради спор за квотите за добив на петрол