Дебатът за американската реклама на лекарства

Дебатът за американската реклама на лекарства

Най-голямата лекарска асоциация в САЩ се въпротиви на подходите за директно рекламиране на лекарствени продукти пред публиката в страната, отбелязва Bloomberg Business. Така дебатът за въздействието на рекламните съобщения на фармацевтичната индустрия в Щатите се разрази отново. 

Медиците в Америка искат да спрат фармацевтичните компании да рекламират директно свои медикаменти и продукти. Към това призова Американската медицинска асоциация. Нейните членове се събраха на конгрес в Алабама и гласуваха позиция с призив да се спре рекламирането на лекарства по телевизията и в списанията. Според тях рекламите на лекарствени продукти провокират пациентите да търсят винаги по-скъпите методи за лечение, да се обръщат към изкуствени методи в решението на проблеми, към които методи иначе не биха прибягвали, и създават търсене на лекарства, което е абсолютно вредно. 

САЩ и Нова Зеландия са единствените страни, които позволяват на компаниите за лекарства да представят директно насочени към потребителите реклами (direct-to-consumer advertising), в които може да се слагат и твърдения за възможностите на лекарствата. Канада разрешава рекламите на лекарства, които споменават или продукта, или какво се предполага че той може да прави, но не и двете едновременно. Повечето други страни по света забраняват този вид чисто рекламиране на средства за лечение и здравна манипулация. 

Бизнес анализи посочват, че потреблението на лекарства в Америка има ръст. Фармацевтичните компании в САЩ са похарчили приблизително 4,53 млрд. долара за реклама през 2014 г. Сумата е по-висока спрямо 2013 г., когато са били вложени в реклама от индустрията 3,83 млрд. долара, по данни на Fierce Pharm Marketing. През 2006 г. властите в страната наложиха временна забрана на директно насочените към хората реклами на лекарства, но гласуваха забраната да бъде вдигната през 2007 г. Защитниците на практиката твърдят, че тя осведомява и образова потребителите за наличните видове лечения. 

"Когато снабдяваме с научно вярна информация пациентите, те могат да бъдат по-добре информирани за здравната си грижа и възможностите за лечение. Това е целта на директната до потребителите фарнацевтична реклама", посочи Тина Стоу, говорител на търговската група Pharmaceutical Research and Manufacturers of America. Критици обаче спорят, че рекламите често поставят уклон в мисленето на пациентите и са подвеждащи. Освен това, заради тях се покачват цените на конкретните лекарства. 

"Лекарствата не са като всичко останало, хората нямат нужда да им се продава най-новото и най-доброто от лекарствата", посочва професорът по медицина на Института за здравна политика и клинична практика на Дартмут, Лиса Суортз. Тя добавя че често тези реклами не успяват да се справят в образователната си функция, защото не информират хората за страничните си ефекти, не обясняват добре рисковете и ползите. 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ