Ключова дума
|Автори
|Advertorial
|Фотогалерия
|Финанси
|Реклама
|Политика
|Лидерство
|Компании
|България
|Стил
|Свят
|ПР и събития
|Политика
|Общество
|Енергетика
|Бизнес
|Туризъм
|Общество
|Лица
|Култура
|Криейтив
|Класации
|Техники за успех
|София
|ЕС
|Екран
|Банки
|Мениджмънт
|Светска хроника
|Технологии
|Хороскоп
|Маркетинг
|На днешната дата
|Любопитно
|Всичко от деня
|Цитат на деня
|Job Мениджър
|Виц на деня
|Коментари
|Жената е ...
|За нас
|Реклама
|ISO 9001-2015
|Fractal Games
|Декларация за поверителност
|Икономика
|M Events
|M Видео
|Коментари
|Избори за местна власт/2023
|Политика за бисквитки
|Facebook променя журналистиката
Попитайте някой как Facebook влияе на съвременната журналистика и ще получите диаметрално противоположни отговори.
В зависимост от това кого питате, може да ви бъде казано, че Facebook e създателят, или унищожителят й.
Приблизително 600 милиона души по света виждат по една новинарска история във Facebook всяка седмица. Създателят на социалната мрежа Марк Зукърбърг бяше пределно ясен по-рано, че се стреми "да монетизира" факта, че Facebook вече е портал към онлайн новините, сито за съвременната новинарска дистрибуция на съдържание от дигиталните медии.
"Когато новините са толкова бързи, колкото всичко друго във Facebook, хората, естествено, ще четат повече новини", каза той в сесия с въпроси и отговори миналата година. И добави, че иска така наречените Instant Articles, или четенето на медийни материали директно в платформата на Facebook, вместо да се посещават сайтовете на медиите, срещу споделени приходи, да стане основният основен начин за четене на онлайн новини от хората.
С доминираща си позиция Facebook успя да накара медии в интернет по света да й платят над 350 млрд. долара, за да се показват в нея, тъй като техният бизнес беше сериозно засегнат от орязването на видимостта на публикациите им и те бяха поставени в позицията на трудно, но невъзможно за отказване, предложение за сътрудничество. Това създаде дебат какви всъщност са намеренията на компанията - да бъде "добра мрежа, която свързва хората по света", или по-скоро да печели.
Наскоро Facebook започна да плаща на онлайн медии, включително американските Buzzfeed и "Ню Йорк Таймс" онлайн, да публикуват видео на живо в страниците си в нея всяка седмица. Това е вид връзка между медиите и социалната мрежа, която е взаимно изгодна - мрежата налага новия си формат, а медиите ... те получават някакви пари от нея, това е забележително.
Но, ако наистина искаме да знаем какво мислят от Facebook за журналистите и техния занаят, трябва да знаем и за нещо, което компанията тайно и тихо е организирала. За него разказа сайтът Gizmodo. Той твърди, че от Facebook са събрали група журналисти, които да работят за нея известно време в тайнствен проект на име “trending news”.
Резултатите не са очарователни.
Според петима бивши членове на групата, или “news curators”, както им казвали вътрешно-фирмено, Зукърбърг и компания имат "направо неодобрително" мнение за медийната индустрия, журналистите и техния талант. В интервю за Gizmodo тези бивши участници споделят работните условия, в които били поставени - те били изтощителни, с унизително отношение, в империалистка корпоративна култура и третиране на журналистите като аутсайдери. След като преминали през дълго пътуване в новинарските дълбини на Facebook, почти всички от тях останали с впечатление, че са извикани не за да творят, а за да участват в опитни модули за промени на алгоритъма на Facebook. Този екип за прегледи ("review team") пишел описания на вече публикувани новини и избирал снимки - новините били така наречените "trending topics" - от тези теми, които са актуални на часа по ключова дума.
Facebook по-рано обяви, че темите, които получават най-голяма видимост в дневния ред на началната й страница, или така наречения нюзфийд, се определят от алгоритъма й. Той издига нагоре новините, провокирали най-много реакция (trending) - споделяния, харесвания, кликвания, интерес.
Доклад на Майкъл Нунез от Gizmodo разказва за работата на групата журналисти, сътрудничили във Facebook. Те работили върху системата за новинарска подредба. Business Insider посочва няколко важни аспекта на доклада, които са направили впечатление на екипа на изданието. Ето какви са те:
1. Окуражава се промотирането на видеоклипове в нюзфийда, които са качени директно във Facebook. В последните години това е видимо за всички ни - вижда се много повече видеосъдържанието, качено директно в платформата - то има приоритет пред линковете към клипове в YouTube на Google - конкуренцията на Facebook. Стимулира се употребата на собствения видео плейър на Facebook.
2. Името на Twitter се замества с по-общото "социални мрежи". По-рано мениджъри в Twitter обвиниха Facebook, че го прави, от Facebook отрекоха.
3. На журналистите сътрудници бил даден списък с имена на традиционни новинарски медии които имат присъствие онлайн - да се считат за "предпочитани медии", които да се появяват в нюзфийда. Освен това, могат да се деактивират теми, които текат като модерни в момента (trending), ако тези теми не са отразени от три от тези традиционни медии.
Тъй като все повече хора по света разчитат на Facebook да ги осведомява, тоест да им предлага най-важните новини измежду всичко останало като обновления на приятели и забавление, медиите стават зависими от социалната мрежа, журналистиката също. Защото Facebook определя дистрибуцията. Да се разбира как точно тя прави избора си и кое да промотира нагоре като видимо е важно за медиите.
Между другото, от Facebook вече се ангажираха да не използват влиянието си, за да предотвратят Доналд Тръмп да стане президент на САЩ.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.