Контрареклама - що е то?

 Контрареклама - що е то?

Рекламата е бизнес, създаден в повечето случаи да мотивира някой чрез продукт или услуга да се почувства по-добре. В зависимост от това как рекламира, маркетологът може да създаде или срине кариерата си. Обикновено решаващата роля за това има естеството на рекламното съобщение. 

Има и негативни съобщения. В смисъл, че са по-скоро обратни, противопоставящи се. Въпреки че може да са създадени, за да провокират положителна промяна в обществото. Те се разпространяват в практиката на т.нар. контрареклама (counter-advertising, Gegenanzeige Werbung). Какво представлява тя? Прави се, когато една компания или човек в рекламата си поставя аргумент срещу по-рано поставен друг аргумент по отношение на определен проблем, на личност или продуктв друга реклама. С други думи, рекламите не само че може да бъдат използвани за промотиране на продукти, услуги, лица. Рекламите може също да бъдат използвани и за заемане на позиция, противоположна на тази в други реклами. По спорни теми. 

Контрарекламата най-често разобличава реклама преди нея или рекламиран продукт/и. Има десетки примери от света. Да кажем, този метод се използва за атака на посланията на индустрията на бързото хранене. Има множество реклами на McDonald's, в които веригата популяризира бургерите си. Има и контракампании, които "разобличават истината" за съставките на бургерите, посочват здравните вреди от храненето с тях. 

В този смисъл контрарекламирането е лесно за различаване. То трудно може да се сбърка. Има реклами, които таргетират големите корпорации, произвеждащи продукти като алкохол, цигари, освен фастфууд.

Контрарекламирането е сложно и специфично, освен че е смел подход. Трудната част в създаването на една антикампания е сериозното проучване на темата и събирането на доказателства в полза на позицията, която ще бъде заета в нея. Защото, все пак, се инициира спор в публичното пространство. Може да се стигне и до съдебни дела. Щом маркетологът приключи изследването си на темата, изработването на рекламата понякога остава по-леката част. 

Технически погледанто, има различни видове контрареклама. Например, контрареклама срещу рекламите на цигари и тютюнопушенето - този вид съобщения са често срещани. Разбираемо е, че биха отразявали опасносите от пушето за здравето. В тях може да се посочат количествени данни на здравни власти, като например какъв брой хора умират годишно от заболявания, свързани с пушенето. Или какво количество отровни вещества съдържа една цигара. Често контрарекламирането е наситено с много информация. 

В Щатите много контракампании се прицелват в маркетинговите съобщения на McDonald's, или пък Taco Bell, Wendy's. А понякога и във филмовата индустрия. Един документален филм, например, може да  бъде едночасова контрареклама. Пример е известният "Super Size Me" за вредите от приемането на храни на индустрията за бързо хранене. Филмът на Морган Спърлок от 2004 г. разобличава не само McDonald's конкретно, но и вредите от цялата индустрия. Ако не сте го гледали, той показва в подробности как въздейства тази храна на тялото - довежда до наднормено тегло, сърдечни болести. После посочва какъв процент хора в Америка са с наднормено тегло. Филмите и документалистиката, която се прицелва в големите корпорации, в повечето случаи са една голяма контрареклама. 

Контрасъобщенията на маркетинга вече са интегрирани в обществата ни, просто мнозина сред нас не са наясно все още с наличието им и че това е (анти)рекламна практика. Но ги има - не само в Америка, по целия свят.     

По коментар на Лаура Лек в Marketing.About.com

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

„Гугъл“ и „Епъл“ предупреждават служители с работни визи да избягват пътувания в чужбина
Шести блок на АЕЦ „Козлодуй“ ще бъде спрян ден по-рано от планираното
Главният изпълнителен директор на „Стелантис“ критикува ревизирания климатичен план на ЕС
През 2025 година изкуственият интелект ще изхвърли емисии въглероден диоксид колкото цял Ню Йорк
Кметът на Берлин: Полицията в Берлин ще действа решително срещу нарушителите на реда по време на новогодишните празненства
Ето защо директната поща заслужава да е част от маркетинговата ви стратегия
САЩ задържаха още един петролен танкер край Венецуела
Ценовият индекс на храните в България продължава да расте, сочат данни на ДКСБТ