Контрареклама - що е то?

 Контрареклама - що е то?

Рекламата е бизнес, създаден в повечето случаи да мотивира някой чрез продукт или услуга да се почувства по-добре. В зависимост от това как рекламира, маркетологът може да създаде или срине кариерата си. Обикновено решаващата роля за това има естеството на рекламното съобщение. 

Има и негативни съобщения. В смисъл, че са по-скоро обратни, противопоставящи се. Въпреки че може да са създадени, за да провокират положителна промяна в обществото. Те се разпространяват в практиката на т.нар. контрареклама (counter-advertising, Gegenanzeige Werbung). Какво представлява тя? Прави се, когато една компания или човек в рекламата си поставя аргумент срещу по-рано поставен друг аргумент по отношение на определен проблем, на личност или продуктв друга реклама. С други думи, рекламите не само че може да бъдат използвани за промотиране на продукти, услуги, лица. Рекламите може също да бъдат използвани и за заемане на позиция, противоположна на тази в други реклами. По спорни теми. 

Контрарекламата най-често разобличава реклама преди нея или рекламиран продукт/и. Има десетки примери от света. Да кажем, този метод се използва за атака на посланията на индустрията на бързото хранене. Има множество реклами на McDonald's, в които веригата популяризира бургерите си. Има и контракампании, които "разобличават истината" за съставките на бургерите, посочват здравните вреди от храненето с тях. 

В този смисъл контрарекламирането е лесно за различаване. То трудно може да се сбърка. Има реклами, които таргетират големите корпорации, произвеждащи продукти като алкохол, цигари, освен фастфууд.

Контрарекламирането е сложно и специфично, освен че е смел подход. Трудната част в създаването на една антикампания е сериозното проучване на темата и събирането на доказателства в полза на позицията, която ще бъде заета в нея. Защото, все пак, се инициира спор в публичното пространство. Може да се стигне и до съдебни дела. Щом маркетологът приключи изследването си на темата, изработването на рекламата понякога остава по-леката част. 

Технически погледанто, има различни видове контрареклама. Например, контрареклама срещу рекламите на цигари и тютюнопушенето - този вид съобщения са често срещани. Разбираемо е, че биха отразявали опасносите от пушето за здравето. В тях може да се посочат количествени данни на здравни власти, като например какъв брой хора умират годишно от заболявания, свързани с пушенето. Или какво количество отровни вещества съдържа една цигара. Често контрарекламирането е наситено с много информация. 

В Щатите много контракампании се прицелват в маркетинговите съобщения на McDonald's, или пък Taco Bell, Wendy's. А понякога и във филмовата индустрия. Един документален филм, например, може да  бъде едночасова контрареклама. Пример е известният "Super Size Me" за вредите от приемането на храни на индустрията за бързо хранене. Филмът на Морган Спърлок от 2004 г. разобличава не само McDonald's конкретно, но и вредите от цялата индустрия. Ако не сте го гледали, той показва в подробности как въздейства тази храна на тялото - довежда до наднормено тегло, сърдечни болести. После посочва какъв процент хора в Америка са с наднормено тегло. Филмите и документалистиката, която се прицелва в големите корпорации, в повечето случаи са една голяма контрареклама. 

Контрасъобщенията на маркетинга вече са интегрирани в обществата ни, просто мнозина сред нас не са наясно все още с наличието им и че това е (анти)рекламна практика. Но ги има - не само в Америка, по целия свят.     

По коментар на Лаура Лек в Marketing.About.com

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ