Топ 5 на мениджърските грешки и как да ги избегнем

Топ 5 на мениджърските грешки и как да ги избегнем

Всеки мениджър допуска грешки. А като ги направи, има само две възможности – да си ги признае и да ги поправи. Нито една от двете опции не е много приятна.

Да си признаеш грешката не е лесно, особено за мениджъри - в ролята на лидери и ментори на тях често им се налага да поемат отговорности за пропуски, за които те самите не са виновни. Решението на проблема също не е лесна работа, защото това често означава много часове извънредна работа. Така че целта е грешките да се избягват.

Затова трябва през цялото време да внимавате да не допускате 5-те най-често срещани грешки:

Грешка №1 – Липса на комуникация

Всеки мениджър общува с различни хора, на различни длъжност и с различна степен на авторитет - висшестоящите началници и собственици, подчинените, клиентите, партньорите... Това налага да умее да комуникира еднакво добре на две нива - техническо (например да дава инструкции за изпълнение на оперативни задачи) и по-глобално (например: мисия, визия, цели). Липсата на добра комуникация на което и да е от двете нива може да доведе до грешки – малки или големи. За да се избегне това, мениджърът трябва да притежава много добри комуникационни умения - вербална и писмена култура, талант да убеждава и умение да изслушва, включително и критики. Когато говори, мениджърът трябва да бъде кратък, ясен, съпричастен и уверен.

Грешка №2 – Провал при делегирането

Това е често срещана грешка. Разбираемо е. Понякога просто е по-лесно да свършиш нещо сам. Е, може и да е по-лесно, но не е по-разумно. Липсата на делегиране води до много проблеми. Например ако подчинените усетят, че техният мениджър или не може, или не иска да делегира, ще пострада моралът и увереността, че мениджърът е способен да управлява, ще бъде компрометирана.

Двата начина да се избегне тази грешка са увереност и контрол. Мениджърът трябва да е уверен както в себе си, така и в служителите си и да намери точно какво и до каква степен може да бъде делегирано.

Другият аспект е ефективен контрол чрез ясни стандарти и начин за отчитане на изпълнените задачи. Контролът е най-съществената част от процеса, защото делегирането не е просто да възложиш на някой да свърши нещо и после да забравиш за него. Точно обратното - трябва да се проследява всеки етап.

Служителят трябва да знае, че му се доверяваш, но не трябва да забравя, че носи отговорност за поетия ангажимент и във всеки един момент може да разчита за съдействие от мениджъра.

Грешка №3 – Провал при предвиждането

Мениджърите трябва да мислят един ход напред. Има много фактори, които трябва да бъдат внимателно обмислени. Затова винаги трябва да има и план Б. Факт е, че има много възможности нещо да се обърка и ако мениджърът не е предвидил потенциалните рискове, той ще загуби контрол, а също и доверието на шефовете и подчинените си. Разбира се, не всичко може да се предвиди, но има определени обстоятелства, които може и трябва да бъдат прогнозирани.

Грешка №4 – Провал при приоретизирането

В днешната динамична работна среда – много различни задачи, много клиенти, много пазари, крайни срокове, които те притискат постоянно, винаги има някакъв конфликт на нуждите. Затова лидерите трябва да определят точно и ясно какви са приоритетите за тях и техните служители. В противен случай може да се стигне до пропуснати крайни срокове, загубени възможности и нещастни клиенти.

За да се избегне тази грешка, мениджърът трябва да има цялостен поглед над нещата, които трябва да бъдат свършени, да познава в детайли работата и целите на всяка отделна задача. След като се определят точно всички фактори, трябва да се набележат приоритетите и да се комуникират много ясно към служители, ръководство и клиенти, за да не стигне до грешка номер 1.

Грешка №5 – Невъзможността да служиш за пример

Често работата на мениджъра се оценява по работата на подчинените му. Затова мениджърът трябва да води добре своите хора в правилната посока. Това става най-лесно, като служи за пример със собственото си поведение. Той трябва да показва, че контролира нещата. Че е уверен в себе си и има нужните знания и умения. Така може да извлече максимума от екипа си. Това може най-ясно да бъде демонстрирано със следните основни действия:

  • Слушай внимателно – давай на другите шанс да се изкажат и им покажи, че ги разбираш.
  • Винаги се отнасяй към всички с уважение. Ако искаш да те уважават, трябва и ти да уважаваш.
  • Покажи, че може да мислиш по-глобално и да излезеш от рамката.
  • Бъди уверен, но не арогантен.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Дина Темелкова е Мениджър на годината 2025
На днешната дата, 11 ноември. Започват „Вълчите празници”, имен ден празнуват Мина, Минчо, Виктор, Виктория
Учени откриха бактерии, които ядат пластмаса в океана
За последно: Милиардерът Уорън Бъфет ще дари 1,35 млрд. долара за благотворителност, преди да се оттегли
София влиза за първи път в престижна класация на PwC за европейските имотни пазари
Сирия се присъединява към водената от САЩ коалиция срещу „Ислямска държава“
Италианската кухня може да стане част от световното културно наследство на ЮНЕСКО
Европейската комисия изплаща на България 438,6 млн. евро по плана за възстановяване