Извеждат в космоса първия в света телескоп-ловец на астероиди

Първият в света орбитален телескоп-ловец на астероиди ще бъде изведен в орбита на 25 февруари, съобщиха от Канадската космическа агенция, цитирана от ИТАР-ТАСС. По-рано се очакваше телескопът да бъде изведен в геостационарна орбита на 18 февруари, но се наложи датата на старта да бъде коригирана.

Спътникът за наблюдение на околоземни обекти ще бъде доставен в космоса от индийска ракета-носител, която ще излети от космическата площадка Шрихарикота. Апаратът е създаден от канадски конструктори по поръчка на Канадската космическа агенция и канадското министерство на отбраната.

От Канадската космическа агенция посочват, че НЕОССАТ е не само първият канадски космически телескоп, но и първият телескоп в света, специално конструиран за откриване и проследяване на астероиди от орбитата. Създаването на апарата е струвало 25 милиона долара.

Междувременно се разбра, че всяка година се откриват около 1000 потенциално опасни за Земята космически тела. „Има много астероиди, които периодично се доближават до Земята. Откриват се около 1000 подобни астероида годишно. До момента са открити 9400”, заяви Лилия Рихлова от Института по астрономия на Руската академия на науките. Става дума преди всичко за космически тела с диаметър от 140 метра до 1 км.

Извеждането на телескопа-ловец идва на фона на инцидента от петък, когато метеорит се взриви над района на Челябинск в Русия, причинявайки различни наранявания на над 1200 души. Руски официални лица заявиха, че космическият удар е причинил щети на стойност 1 милиард рубли или около 33 милиона долара. Метеоритът е бил с тежест 10 тона преди да навлезе в земната атмосфера и е пътувал към планетата ни със скорост 30 километра в секунда, преди да експлодира на около 20 километра. Количество отделена енергия е била около 500 килотона тротилов еквивалент, което е около 30 пъти повече от взрива на атомната бомба в Хирошима през 1945 година.