Нов метеорен поток, предизвикан от разпадането на кометата ISON, идва през 2014

Нов метеорен поток, предизвикан от разпадането на кометата ISON, ще може да се наблюдава през тази година. Това каза за „Фокус" директорът на Националната астрономическа обсерватория „Рожен” Никола Петров.

По думите му от известно време има информация от астрономи, които се занимават предимно с наблюдения на астероиди, комети и метеорни потоци, според която може би тази година ще очакваме един абсолютно нов метеорен поток. Той е свързан с това, че кометата на 2013 година - ISON, която, минавайки близо до Слънцето, почти напълно се разруши, е оставила по пътя, по който е минала, голямо количество дребни частици, които са я изграждали.

Вижте още: Кометата на века се изпари (видео)

Според Петров когато евентуално тези частици пресекат орбитата на Земята, ще може да се наблюдава нов метеорен поток, който ще се нарича Изон и е предизвикан именно от разпадането на тази комета.

Явлението ще може да се наблюдава след няколко месеца, но това все още са хипотези и наблюденията трябва да се потвърдят, подчерта Петров. „Правят се много мощни наблюдения с радиотелескопи, така че изобщо да се установи каква плътност от частици, останали от разпадането на кометата има, за да може да се каже изобщо дали ще бъде наблюдаван. Все още текат такива наблюдения и това са само предположения от последните седмици, свързани с това очаквано явление”, уточни астрономът.

Кометата C/2012 S1 или ISON беше открита на 21 септември 2012 г. от астрономите Артьом Новичонок и Виталий Невский. Откритието е направено близо до Кисловодск в Русия с телескоп, който е част от International Scientific Optical Network (ISON). Именно на тази мрежа от телескопи е кръстена кометата. След откриването й тя е наблюдавана от много изследователи по цял свят.

В края на ноември миналата година ISON не оцеля при преминаването си покрай Слънцето.