Учени изследват мегаканьон под леда на Антарктида

Под ледовете на Антарктида е разположена древна вледенена долина, по-голяма от Гранд Каньон. Тя се е оформила преди милиони години и е с дълбочина от 3 км. Разположена е на 2000 метра под морското равнище. Дължината й е 300 км, а широчината – 25.

Долината е открита от екип от британски учените от университетите на Нюкасъл, Бристол и Британското антарктическо общество, разказва сайтът Science Daily. Тя се намира в западната част на Антарктида и има връзка с Южния океан. Изследователите твърдят, че може да им даде ценни сведения за това как ледените блокове на континента биха изглеждали в по-топъл глобален климат.

Размерите й са били установени с радар с възможност за видимост под ледовете и чрез сателитни данни. Учените пропътували значителна част от Антаркдида със снегоходни автомобили и кръжали над нея с малък летателен апарат, разглеждайки терена парче по парче. Те смятат, че долината очертава субледовитите страни на Елсуърт – древна планинска верига, заровена под Антарктида.

„За мен това доказва колко малко все още знаем за повърхността на собствената ни планета“, казва водещият автор на изследването Нил Рос. „Откритието и изследването на скрити, по-рано неизвестни пейзажи на планетата ни, все още е възможно и е невероятно вълнуващо“, коментира той.

Откъде идва мегаканьонът? Според авторите на нов анализ, публикуван в бюлетина на Геоложкото общество на Америка, той е бил оформен когато Антарктида се е разцепила от останалата част на сушата на Земята преди 80 милиона години. Когато земната маса достигнала Южния полюс и температурите се понижили, глетчерите се появили, изпълвайки терена на Антарктида с дълбоки долини и пукнатини.

Това е първият случай, в който учени изследват доскоро незнаен вледенен геоложки регион под Антарктида, но не е първата находка на грандиозен каньон от древността. През миналата година под леда на Гренландия беше открита долина с дължина от 730 км.