Колко ще спечели Германия от подобряването на образователната система?

Колко ще спечели Германия от подобряването на образователната система?

Реализацията на специфични образователни цели би могла да генерира допълнителен икономически резултат от няколко трилиона евро за Германия в дългосрочен план, сочат изчисления на мюнхенския институт „Ифо“ (Ifo) по поръчка на фондация „Бертелсман“, цитирани от БТА. 

„Само за няколко десетилетия по-доброто образование ще генерира измерима икономическа възвръщаемост, която осезаемо ще укрепи държавата и обществото“, казва Лудгер Вьосман, директор на Центъра за икономика на образованието към „Ифо“. Той обаче добавя, че ефектът не е линеен. Първо ще е необходима инвестиция, след което ще трябват около 50 години за достигане на кумулативната стойност на подобренията от около 6,7 трилиона евро. След 80 години тя ще нарасне до 20,9 трилиона евро, което би било около пет пъти повече от днешния брутен вътрешен продукт (БВП) на страната.

Според мюнхенския институт, за да се постигне това, ще е необходимо да се постигнат три цели. Те бяха предложени от трима министри на образованието от различни партии в началото на годината. Първо, броят на учениците, които не достигат минималните стандарти по немски език и математика, трябва да бъде намален наполовина. Това би осигурило минималното ниво на образование. Второ, нивото трябва да се повиши, така че с 20 на сто повече ученици да достигнат или надхвърлят регулаторните стандарти. На трето място отличниците трябва да бъдат стимулирани, така че 30 на сто повече ученици да постигнат оптималните стандарти.

Проучването предоставя и примери за германските провинции: Северен Рейн-Вестфалия би генерирала допълнителен БВП от около 4,9 трилиона евро, Баден-Вюртемберг - около 3 трилиона евро, а Бавария - около 2,8 трилиона евро. Очакваните резултати са далеч по-високи от днешния годишен БВП и подчертават икономическото значение на образователната политика. 

„Нашата страна би генерирала милиарди потенциален допълнителен просперитет всяка година, ако повече млади хора можеха да четат, пишат и да се справят с математиката по-добре“, казва Дирк Цорн, директор „Образование“ във фондация „Бертелсман“.
 

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Седмичен хороскоп: Звездите за бизнеса от 15 до 21 декември
Като в "доброто" старо време: Първият "Магазин за хората" дебютира с опашки и празни рафтове
Кая Калас: Постигането на сделка за финансиране на Украйна става все по-трудно
На днешната дата, 15 декември. Имен ден празнува Свобода
Ето къде милиардерите виждат най-добрите възможности за инвестиция през 2026 г.
Бейби бумъри, Gen X, милениали, Gen Z - съществуват ли те в България?
ПП-ДБ смята нов кабинет в този парламент за невъзможен, ГЕРБ-СДС призова президента да участва в изборите
Техники, които ще ви помогнат да заспите по-бързо