Културни кодове: Ключът към най-новата творба на Банкси

Културни кодове: Ключът към най-новата творба на Банкси

В понеделник, на една сива улица в Северен Лондон се събраха случайни минувачи, които насочваха телефоните си към стената на къща. Те снимаха произведение на изкуството, което обаче отблизо изглежда така, сякаш няма особен смисъл – зелени потоци боя, сякаш плиснати с гигантска кофа върху бяла стена.

А желаещите да снимат стават все повече след като мистериозният графити творец Банкси, който продължава да бъде един от най-известните, но все така анонимни художници потвърди, че е автор на стенописа, който се появи в неделя във Финсбъри парк – стена зад голо дърво, напръскана със зелена боя.

Снимка: Getty Images

Ако решите да си направите селфи и застанете твърде близо пред стената ще изглежда, че зад вас просто има някакви зелени цапаници и пръски.

И точно това е смисълът на последното творение на Банкси - то изисква дистанция.

Въпреки че парковете се намират на няколко преки, на този участък от улица Хорнси Роуд няма много природа за гледане. Това е градски квартал, който депутатът (и бивш лидер на лейбъристите) Джереми Корбин описва като "най-гъсто населения избирателен район в страната".

Колкото повече се отдалечавате от стенописа на Банкси, толкова повече изглежда, че той добавя пасторален щрих. Приближавайки се откъм съседни улици има момент, в който дървото сякаш се разлиства.

Отблизо обаче това са черни клони на фона на стена от зелени шарки, завършваща с шаблонна фигура (типична за работата на Банкси), която гледа нагоре, сякаш се чуди за какво е цялата тази суматоха.

Всяка поява на ново произведение на Банкси се превръща в събитие, но това крие и рискове за художника.

Така например, знакът  "Стоп", адаптиран от Банкси с монтирането на три миниатюрни реплики на военни дронове върху него, беше премахнат час след появата му в Пекъм, Южен Лондон, на 22 декември 2023 г. Тогава бяха арестувани двама мъже по подозрение в кражба и престъпно увреждане на уличния знак -произведение на изкуството, който се оценява на около 500 000 паунда. И, все пак, когато уличният художник включва дърво в творбата си, едва ли някой ще успее да го открадне...

А централното място на дървото в стенописа поставя творбата на Банкси редом с традицията на анаморфните произведения на изкуството, които изискват от зрителя да застане на определена гледна точка - като "Посланиците" (ок. 1533 г.) на Ханс Холбайн Младши. Това, което първоначално изглежда като странна сива черта в долната част на картината, се оказва череп, когато се погледне под определен ъгъл.

"Посланиците" на Ханс Холбайн. Снимка: Getty Images

Сред по-късните техники са бароковите стенописи, които съчетават реална архитектура с нарисувани илюзии, за да създадат цялостен ефект от определена гледна точка, като например "Фалшивият купол" на Андреа Поцо в църквата "Свети Игнатий" в Рим, както и анаморфозата и скъсяването на образа в картините на сюрреалиста Салвадор Дали.

Психоаналитикът Жак Лакан коментира в "За погледа като обект" (1973 г.), че използването на анаморфоза, особено в "Посланици", е един от малкото методи, чрез които зрителите могат да осъзнаят погледа си - според него първоначалният "момент на виждане", както при първото възприемане на черепа в картината на Холбайн, е най-близкият до осъзнаването на погледа.

Независимо дали става дума за малък шаблон или за четириетажен стенопис (изрисуван в специфичния нюанс на зеленото, използван от общинския съвет на Ислингтън в местните знаци), уличното изкуство на Банкси има способността да променя гледната точка на зрителя - нещо, с което се занимава последната му работа.

Създавайки абстрактно изображение, което трудно може да бъде откраднато и което разчита на съхнещо дърво, за да придобие смисъл, неуловимият художник преобразява градския пейзаж. В една определено неприветлива градинка в Северен Лондон зелените пръски по стената се свързват. Отблизо може и да не е убедително, но погледнат от края на блока и над главите на селфитата, стенописът предлага нещо друго - той вдъхва надежда на изсъхналата череша в малкия двор на жилищния блок. А тези , които минават покрай него ден след ден, усещат какво би могло да бъде, ако променим гледната си точка.

Автор: Фиона Макдоналд за BBC

Превод и адаптация: Мина Панова

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ