Близо 90% от домакинствата у нас имат достъп до интернет, всеки трети е с цифрови умения
88.5% от домакинствата в България имат достъп до интернет в домовете си, като за десет години относителният им дял се е увеличил с 31.8 процентни пункта, съобщиха от Националния статистически институт(НСИ).
79.8% от хората на възраст между 16 и 74 навършени години използват интернет всеки ден или поне веднъж седмично на работа, вкъщи или на друго място, a делът на тези, които никога не са сърфирали в интернет, намалява до 11.8%.
Най-активни потребители на интернет са учащите (99.3%) и хората с висше образование - 95.6%, както и младите хора във възрастовите групи 16 - 24 и 25 - 34 години, съответно 93.6 и 94.7%. Почти няма разделение при използването на интернет по пол, като 80.5% от мъжете сърфират редовно, при 79.2% за жените.
Според данните на статистиката, най-предпочитаното устройство за достъп до интернет e мобилен телефон (смартфон), който се използва от 78.3% от лицата, следван от лаптоп - 33.5%.
Потребителите най-често използват глобалната мрежа с цел комуникация, като 69.0% посочват, че извършват телефонни или видео разговори по интернет (чрез приложения като Viber, WhatsApp, Skype, FaceTime, Messenger, Snapchat, Zoom, MS Teams, Webex), 65.4% разменят съобщения в реално време (чрез приложения като Viber, WhatsApp, Messenger, Snapchat, Skype, Discord, Telegram), а 64.2% участват в социалните мрежи (напр. Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat, TikTok и други), добавят от НСИ.
Жените пазаруват онлайн повече от мъжете
Данните на статистиката показват още, че 45.2% от хората у нас пазаруват онлайн за лични цели, като за петгодишен период относителният им дял се е увеличил повече от два пъти. Жените пазаруват онлайн повече от мъжете - съответно 47.2 и 43.1%. Най-активни при закупуването на стоки и услуги по интернет са хората с висше образование (70.4%), както и тези във възрастовата група 25 - 34 години (65.6%).
От пазарувалите по интернет през последните три месеца, 95.5% купуват стоки и услуги от търговци от България, 27.4% от търговци от държави - членки на ЕС, а 12.9% пазаруват онлайн от други държави. От частни лица чрез уебсайт или приложение (напр. eBay, Facebook Marketplace) купуват стоки 21.3% от потребителите.
43.8% от пазарувалите онлайн пък правят между една и две покупки, а 35.9% купуват стоки и услуги от три до пет пъти.
Всеки трети вече е с цифрови умения
От НСИ отчитат още, че 35.5% от българите имат основни или над основните цифрови умения. Най-висок е относителният дял при младите хора на възраст между 16 и 24 години (53.2%), а най- нисък е във възрастовата група 65 - 74 години - 7.3%.
Повече от половината живеещи в Югозападния район (51.5%) имат основни или над основните цифрови умения, докато в Южния централен район относителният им дял е 22.5%.
Хората , които умеят да копират или преместват файлове, са 41.5%, 30.4% могат да работят със софтуер за обработка на текст, а 26.5% се справят със сваляне и инсталиране на софтуер или приложения, поясняват от НСИ.
36,6% от българите проверяват достоверността на информацията в мрежата
Същевременно 32.2% от българите посочват, че са срещали в новинарски сайтове в интернет или в социалните медии информация, която считат за невярна или съмнителна. От тях 36.6% проверяват нейната достоверност чрез:
- проверка на източниците или намиране на друга информация в интернет - 76.5%1 ;
- обсъждане на информацията извън интернет с други лица или чрез използване на източници извън интернет - 44.2%;
- проследяване на коментарите или участие в обсъждане по интернет - 38.9%.
Почти една четвърт от хората (23.8%), пък са срещали съобщения в интернет, които считат за унизителни или враждебни по отношение на групи от хора или отделни лица. Тези съобщения са били насочени основно към политически или социални възгледи (68.4%) 2 , сексуална ориентация (46.4%) или расов и етнически произход - 44.2%, посочват от националната статистика.
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.