Как Норвегия възпитава предприемачески дух от ранна възраст

Как Норвегия възпитава предприемачески дух от ранна възраст

Какво свързва една от държавите с най-висок стандарт в света - кралство Норвегия, което не е сред 28-те членки на ЕС, но има асоцииран икономически статут, с България?

Връзката е по-активна, отколкото мнозина предполагат. Тя се реализира чрез млади хора и не става дума за емиграция на българите извън граница, а за образователен обмен.

Норвежки ученици и експерти идват в България и общуват с българските деца, студенти и преподаватели. Такива инициативи са организирани през последната година. За тях разказаха на семинар в столицата, проведен под мотото "Бизнес и образование - норвежкият подход към творчеството и иновациите", от посолството на кралство Норвегия в София. 

Два примера, разказани на семинара, са особено симпатични. Първият е за едноседмичен еколагер, проведен в родопското село Момчиловци. В него са взели участие 40 ученици на гимназиална възраст от България и Норвегия. Представиха го със снимки Вера Петканчин от "Джуниор Ачийвмънт България" и Йорг Хелгхейм - неин връстник от Норвегия. "Най-доброто описание на преживяването е "велико"! Накрая не ни се искаше да си тръгваме от Момчиловци. Научихме толкова много нови неща за бизнеса и природата по един различен начин!", каза Вера. "От училище в Норвегия изучаваме предмета "Предприемачество". Лагерът ни припомни нещо важно: екологичните практики на компаниите в никакъв случай не правят бизнеса по-малко печеливш. Вече имам измислени и предложени концепции за създаване на бизнес в рамките на гимназиалното ми образование", посочи Йорг. 

Образователната формула на лагера Eco Camp Bulgaria 2014 е заложила на игри и физическа активност, с търсене на "съкровища" в природата, работа в отбори с награждаване на най-приложимите идеи за "зелен" бизнес, езда. Българо-норвежкото "зелено" училище е било проведено в център за доброволчески, академичен, научен и образователен туризъм в Момчиловци - ремонтирана сграда на старо училище, наричана "норвежката къща". 

Втората позитивна история, разказана на семинара, е тази на 19-о СОУ "Елин Пелин" - българското училище по предприемачество. Неговият директор Детелина Арнаудова представи модерна програма за обучение на деца в областта на предприемачеството и лидерството. Вторият чужд език, който се изучава в училището след английския, е норвежкият. С помощта на международни средства и с активно участие в кампании у нас учебното заведение е успяло да ремонтира един от етажите си и да го оборудва със 7 модерни стаи за преподаване на предприемачество. 19-о СОУ е победител в конкурса "Училище на бъдещето", с което печели финансиране. То успява да събере средства и медийно внимание от БНТ, bTV през последната година със свой пазар и детски концерт. Повечето от предподавателите му са млади хора - над половината са под 45-годишна възраст, 10% са под 25. Работи се с катедрата по германистика и скандинавистика на Софийския университет "Св. Климент Охридски". Учениците са се увеличили на брой до над 700, при капацитет на сградата от 1000. 

Какви са добрите практики в началното образование в Норвегия, с които се възпитава предпремаческо мислене в децата от 1 до 12 клас? На този въпрос отговори презентация на Ане Катрине Слунгард - административен директор на "Джуниър Ачийвмънт Янг Ентърпрайс" в Осло. Някои от тях са следните:

  • От начално училище предметът "Предприемачество" е включван в учебните планове в Норвегия, защото бизнес мисленето е важно.
  • Децата в четвърти-пети клас участват в програма, в която разбират какво представляват данъците, защо е важно да ги плащаме, какъв е местният бизнес и как функционира структурата на държавната администрация. С това разбирането им за процесите в частния и държавния сектор се включва в основните им познания за света, които сформират личността им. Освен това се засилва чувството им за принадлежност към града, в които живеят, към местната им общност. На по-късен етап, когато са гимназисти, те могат да предлагат идеи на собствена фирма.
  • В средното си училище децата се записват в "Pupils Enterprise"- образователна програма, в рамките на която им се дава възможност да стартират, управляват и ликвидират собствен бизнес под надзора и съветите на учители - външни експерти. 
  • Образователните програми по предприемачество залагат на стимулиране на творческия потенциал на детето, измислянето на идеи, вдъхновени в разнообразна среда, на активното учене, изпълнено с физическо движение, интердисциплинарен подход, сътрудничество между местния бизнес и началните и средни училища, оценка на създадените проекти. 
  • Норвежкият начин на мислене е, че предприемачите се създават, не са родени такива. 
Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ