Обмислят въвеждането на четиристепенна система за образование
Министерството на образованието и науката смята да предложи за обсъждане въвеждането на четиристепенна система за образование в България, съобщи на пресконференция ресорният министър проф. Тодор Танев. Според Танев сегашната двустепенна система - за училищното и висшето образование, не работи добре, защото "има вакуум на връзки както с производството, така и между образованието и науката".
Първата степен в новата четиристепенна система ще е за предучилищното и училищното образование, за което има законопроект в парламента, каза министър Танев. Той поясни, че втората степен ще е за колежанското образование, което е вид професионално образование и е по Закона за професионалното образование. В него с минимални, но важни ключови промени, е възможно да се получи "това хибридно, интегрално колежанско образование, каквото има в Австрия, Швейцария, Германия, Великобритания", посочи Танев.
По-конкретно българският модел на колежанско образование предвижда то да надгражда след средното образование, но с елементи на висшето образование, ще трае две години като накрая ще се издават т. нар. майсторски дипломи.
Получилите тази диплома могат, когато искат, да продължат още една година в същия колеж, за да получат колежанска диплома за специалист.
"Същите хора ще могат да продължат, когато поискат, и във висшето образование, но с малко доучване ще могат да кандидатстват - след като са получили бакалавърската степен - и в магистърска степен", каза Танев.
Той добави, че се планира в Северозападния район на страната да бъдат утвърдени два интегрални колежа, които ще са нови структури.
„Третата степен в новата образователна система ще е за висшето образование, тъй като в него има проблем със сегашната структура, която е много закостеняла", заяви Танев.
В законите за висшето образование до момента е ясно разписано, че основно структурно звено са факултетите.
По повод на реформата във висшето образование Танев заяви, че не говори за закриването на факултети, а уточни, че основно структурно звено на университетите трябва да бъдат и департаментите.
"Еманципация на специалността е необходима, това не е някакво наше хрумване, така са структурирани университетите Харвард и Оксфорд", коментира министър Танев.
Четвъртата степен ще са центровете за върхови постижения или клъстерите, но не тези клъстери, които сега съществуват.
"Новите клъстери ще са свързани с образованието и науката. В един такъв клъстер може да участват "структурни единици на висши учебни заведения, както частни или държавни изследователски звена (институти на БАН) и дадено производство", представи идеята Танев.
Той отбеляза, че такива 25 клъстера има например във Франция.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.