Страни от цял свят проявяват интерес към българския опит за навлизането на дуалното образование

Страни от цял свят проявяват интерес към българския опит за навлизането на дуалното образование

Към проекта ДОМИНО („Дуално образование за модерните изисквания и нужди на обществото“) за навлизането на дуалното образование в България, осъществяван с финансовата подкрепа на Българо-швейцарската програма за сътрудничество, проявяват интерес редица страни от цял свят. Проектът получи наскоро световно признание на Международния конгрес за професионално образование и обучение във Винтертур, Швейцария. 

ДОМИНО беше посочен от швейцарски държавни представители и експерти като един от най-успешните проекти за сътрудничество, базиран на швейцарския опит в дуалното образование. Основната тема на форума, в който участваха над 450 делегати от 80 страни, бе ролята на професионалното образование като ключов ресурс за икономическо развитие и ниска безработица.

„Към проекта проявиха значителен интерес страни, които обмислят или са в началото на въвеждане на дуалната форма на образование. Над 150 участници в конгреса, сред които Канада, Южна Африка, Южна Корея, Франция, Хонг Конг, Сингапур, Индия, Мексико,  Грузия, Сърбия, Косово, Румъния избраха да видят българската презентация”, казва Петя Евтимова, ръководител на проекта.

Участниците в конгреса са проявили интерес към елементите на швейцарската система за дуално образование, които са приложими в България, както и как проектът е решил въпроса с онези, които не са приложими в българските условия. Друг интерес у участниците е предизвикал Форумът за дуално образование по ДОМИНО като форма за постигане на съгласие между всички заинтересовани страни в сферата на професионалното образование и обучение. ДОМИНО бе представен и нагледно с кратък филм, в който ученици, учители и наставници от първите училища и фирми в проекта, говориха за предимствата на дуалното образование и за първите му постижения.

ДОМИНО бе поканен да направи представяне на Международния конгрес за професионално образование и обучение заради силното си начало преди по-малко от година, както и заради мултисекторния подход, който успешно прилага с поетапно въвеждане на нови професии.

Форумът бе открит от федералния президент и министър на икономиката, образованието и изследванията Йохан Шнайдер-Аман и в него участваха еврокомисарят по  заетост, социална политика, квалификации и трудова мобилност Мариане Тисен и министри на образованието, след които и българският вицепремиер и министър на образованието и науката Меглена Кунева.

Международният конгрес за професионално образование и обучение се провежда на всеки две години, като обхваща не само средното, но и висшето образование. Представят се добри практики и идеи от цял свят за по-качествена подготовка на младите хора. Освен България опита си представиха Белгия, Швеция, Дания, Германия, Австрия, Швейцария, Сърбия, Габон.

ДОМИНО подкрепя реформите в системата на професионалното образование чрез въвеждане на съвременни дуални методи на базата на българските традиции и най-добрите швейцарски и международни практики. Петгодишният проект започна през есента на 2015 година с общ бюджет от 3,5 милиона швейцарски франка, от които 15 процента са българско съфинансиране.  В момента в две професионални гимназии – в София и Казанлък, са обучават общо 81 ученика по дуалната система на проекта ДОМИНО в две професии („техник-технолог в производството на мляко и млечни продукти“ и „техник за машини и системи с цифрово програмно управление“). От новата учебна година 2016-2017 проектът ще обхване 14 училища, три нови професии („електротехник“, „техник по газови системи“ и „готвач“) и над 20 фирми-партньори. Досега градовете с дуално образование са София, Плевен, Бургас, Стара Загора, Търговище, Русе, Ямбол, Бургас,  Добрич, Перник, Банкя, Сливен и Пловдив. До приключването на проекта през 2019 година  в ДОМИНО се предвижда да бъдат обхванати минимум 1 200 ученици в 15 професионални училища, както и поне десет професии.  Успешния му опит ще бъде надграждан с ДОМИНО- 2, нови проекти за дуално образование по Оперативната програма „Наука и образование за интелигентен растеж“.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ