Хиляди онкоболни могат да останат без животоспасяващи лекарства

Хиляди онкоболни могат да останат без животоспасяващи лекарства

Хиляди онкоболни могат да останат без животоспасяващи лекарства

Хиляди онкоболни могат да останат без животоспасяващи лекарства. Това опасение споделят от Български лекарски съюз, Асоциацията на научноизследователските фармацевтични производители в България (ARPharM), Българската асоциация на търговците на едро с лекарствени продукти (БАТЕЛ), Българската генерична фармацевтична асоциация (БГФармА) и членуващите в тях компании в писмо до председателя на здравната комисия в парламента проф. Костадин Ангелов, финансовия министър Асен Василев, министъра на здравеопазването Христо Хинков и заместниците му Илко Гетов и Михаил Околийски и управителят на НЗОК Станимир Михайлов, разпространено и до медиите. 

Причина за безпокойството им е ново правило, което задължава НЗОК да заплаща даден лекарствен продукт на всички лечебни заведения, отчели го през текущия месец, на цена, равна на най-ниската доставна цена, отчетена от едно лечебно заведение за предходния месец. Така формираната по изключение еднократна доставна цена за едно лечебно заведение би станала реимбурсна цена за всички останали лечебни заведения, закупили и приложили съответния лекарствен продукт.

Новото правило трябва да бъде приложено от 1 октомври, като Надзорният съвет на НЗОК прие методика за неговото прилагане и я публикува за обществено обсъждане. 

В писмото си лекарската и фармацевтична гилдия изразява сериозните си опасения, че така приетата разпоредба може да увеличи задлъжнялостта на лечебните заведения и да остави хиляди онкоболни без животоспасяващи лекарства. Нещо повече, те настояват да бъдат предприети незабавни действия, за да не се допусне българските пациенти с онкологични заболявания да не могат да получат необходимото им животоспасяващо лечение.

"Лечебните заведения за болнична помощ закупуват лекарствени продукти за лечение на злокачествени заболявания, прилагат ги в условията на болнична медицинска помощ и отчитат стойността на приложените за определен период медикаменти за заплащане от НЗОК. Цените, на които се закупуват лекарствените продукти, не могат да бъдат по-високи от определените в Позитивния лекарствен списък цени на търговец на едро със следните елементи: цена на производител, не по-висока от най-ниската в 10 държави от ЕС, надценка на търговец на едро, не по-висока от 3% и не повече от 10 лв., и ДДС. Лечебните заведения с държавно и общинско участие провеждат обществени поръчки, при които може да се постигне и по-ниска цена от определената в Позитивния лекарствен списък. Министерството на здравеопазването провежда централизирана процедура за обществена поръчка за сключването на рамково споразумение, постигнатите в което цени са задължителни за НЗОК и за лечебните заведения. По силата на действащото досега законодателство НЗОК не заплаща лекарствени продукти на цена, по-висока от най-ниската, постигната чрез всеки от изброените по-горе механизми за контрол", пише в писмото до проф. Костадин Ангелов. 

В конкретни случаи, по изключение, е възможно доставната цена за едно лечебно заведение за даден период да бъде значително по-ниска от определената цена в Позитивния лекарствен списък и постигнатите в процедурите за обществените поръчки цени, се допълва в писмото. Само от последния месец съществуват множество примери за фактури на медикаменти на стойност значително по-ниска от реимбурсната стойност на продуктите (над три пъти по-ниска), а за някои дори съществуват фактури на нулева стойности или близки до нулата като причините могат да бъдат различни, като:

  • дължими неустойки за доставка на продукти с намален срок на годност по договор за обществена поръчка;
  • изпълнение на конкретна доставка, която е обвързана с други договорни отношения на лечебното заведение и доставчика, като напр. еднократна доставка на група от продукти с отстъпка на база обем;
  • споразумение за доставки в определен срок при специални условия на плащане;
  • дарения, които в повечето случаи са на „символична цена“ и обвързани със счетоводни документи;
  • в публичния отчет на НЗОК е посочена само цената, но не се пояснява причината, която често е еднократна и специфична (компенсация, неустойка и др.), в същия момент текстът в новата разпоредба не дава ясна дефиниция на „доставна цена“, където да се предвидят всички горепосочени девиации и да се минимизират грешките рисковете за всички страни включени в процеса;
  • да вземем за пример фактура с три пъти по-ниска от одобрената цена, това е сериозна предпоставка за невъзможност на компанията производител да одобри подобна стойност и рискът от блокиране на доставките на продукта е абсолютно реален. 
Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ