Реклама в сънищата: Фантастика или реалност

Реклама в сънищата: Фантастика или реалност

През лятото на 2021 г. група от 38 учени и изследователи на съня подписаха отворено писмо, в което предупреждават, че рекламата в сънищата скоро ще стане част от реалността. Дали страховете им са основателни

Освежаващ сън от Coors

В отвореното писмо учените говорят за новата маркетингова кампания на американската пивоварна корпорация Molson Coors. Според тях тя вече тества начин за вграждане на реклами в сънищата. Учените цитират необичайно прессъобщение на организацията: „За никого не е тайна, че стресът от пандемията пречи на съня, което кара много хора да сънуват странни и необичайни сънища, които могат да бъдат наречени „карантинни сънища“. Обикновено нямаме контрол върху съдържанието им, но какво би станало, ако това беше възможно? Coors Light и Coors Seltzer (марки бира на Molson Coors). искат да направят сънищата ви освежаващи с помощта на науката.“ За целта е нужно преди лягане да се гледа кратък видеоклип и след това включване на осемчасов набор от звуци.

Учените смятат, че това е грубо посегателство върху личния живот. Боб Стикголд, невролог и професор по психиатрия в Харвардското медицинско училище, подчертава: „Опитват се да наложат пристрастяващ наркотик на хора, които са твърде наивни, за да разберат това. Не знам какво може да бъде по-лошо. Нещо повече, ефектът на абсолютно всяка маркетингова кампания може да бъде засилен чрез атака на съня.“

Какво е хипнагогия

Ние заспиваме постепенно. Има интервал от 2-3 минути между лежането в леглото със затворени очи и окончателното заспиване. Това се нарича „хипнагогия“. През този период мускулите се отпускат, тялото заспива, но мозъкът все още е буден. Точно този период може да се използва от маркетолозите.

Томас Едисон обичал да заспива, седнал на стол с две метални топки в ръце. Когато изобретателят започвал да задрямва, топките падали на пода и го събуждали внезапно. Салвадор Дали действал по подобен начин, само че сюрреалистът използвал лъжица вместо топчета. Звукът на падащите предмети ги изваждал от хипнагогичното състояние и активирал определени части на мозъка, което рязко повишавало креативността.

Нахлуване в съня

Тънката граница между съня и бодърстването е доказана многократно в проучвания. Именно поради това учените се опасяват, че нощните реклами могат да бъдат налагани на хората без тяхното съгласие. „Около 30 милиона души имат „умни“ високоговорители като Alexa в спалните си. Тези устройства могат да възпроизвеждат каквото си поискат, така че рекламодателите могат да си купят време за маркетингови съобщения в 2,30 ч. сутринта например. Това ще бъде нещо в духа на романа „1984“, където никой не знае за това, но всички слушат рекламите всяка вечер“, казва Боб Стикголд.

Предотвратяване на вмешателствата

Изследователите смятат, че борбата с намесата в сънищата трябва да се води сега, докато индустрията е все още в начален стадий. Стикголд например е на мнение, че в САЩ Федералната търговска комисия трябва да се намеси, тъй като подобни проекти манипулират потребителите и се намесват в личния им живот. Колегите му подчертават: „Убедени сме, че са необходими активни действия за прилагане на защитни мерки. Само това ще помогне да се спаси последното убежище на нашите многострадални мозъци от рекламодателите: сънищата.“

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ