Реклама в сънищата: Фантастика или реалност

Реклама в сънищата: Фантастика или реалност

През лятото на 2021 г. група от 38 учени и изследователи на съня подписаха отворено писмо, в което предупреждават, че рекламата в сънищата скоро ще стане част от реалността. Дали страховете им са основателни

Освежаващ сън от Coors

В отвореното писмо учените говорят за новата маркетингова кампания на американската пивоварна корпорация Molson Coors. Според тях тя вече тества начин за вграждане на реклами в сънищата. Учените цитират необичайно прессъобщение на организацията: „За никого не е тайна, че стресът от пандемията пречи на съня, което кара много хора да сънуват странни и необичайни сънища, които могат да бъдат наречени „карантинни сънища“. Обикновено нямаме контрол върху съдържанието им, но какво би станало, ако това беше възможно? Coors Light и Coors Seltzer (марки бира на Molson Coors). искат да направят сънищата ви освежаващи с помощта на науката.“ За целта е нужно преди лягане да се гледа кратък видеоклип и след това включване на осемчасов набор от звуци.

Учените смятат, че това е грубо посегателство върху личния живот. Боб Стикголд, невролог и професор по психиатрия в Харвардското медицинско училище, подчертава: „Опитват се да наложат пристрастяващ наркотик на хора, които са твърде наивни, за да разберат това. Не знам какво може да бъде по-лошо. Нещо повече, ефектът на абсолютно всяка маркетингова кампания може да бъде засилен чрез атака на съня.“

Какво е хипнагогия

Ние заспиваме постепенно. Има интервал от 2-3 минути между лежането в леглото със затворени очи и окончателното заспиване. Това се нарича „хипнагогия“. През този период мускулите се отпускат, тялото заспива, но мозъкът все още е буден. Точно този период може да се използва от маркетолозите.

Томас Едисон обичал да заспива, седнал на стол с две метални топки в ръце. Когато изобретателят започвал да задрямва, топките падали на пода и го събуждали внезапно. Салвадор Дали действал по подобен начин, само че сюрреалистът използвал лъжица вместо топчета. Звукът на падащите предмети ги изваждал от хипнагогичното състояние и активирал определени части на мозъка, което рязко повишавало креативността.

Нахлуване в съня

Тънката граница между съня и бодърстването е доказана многократно в проучвания. Именно поради това учените се опасяват, че нощните реклами могат да бъдат налагани на хората без тяхното съгласие. „Около 30 милиона души имат „умни“ високоговорители като Alexa в спалните си. Тези устройства могат да възпроизвеждат каквото си поискат, така че рекламодателите могат да си купят време за маркетингови съобщения в 2,30 ч. сутринта например. Това ще бъде нещо в духа на романа „1984“, където никой не знае за това, но всички слушат рекламите всяка вечер“, казва Боб Стикголд.

Предотвратяване на вмешателствата

Изследователите смятат, че борбата с намесата в сънищата трябва да се води сега, докато индустрията е все още в начален стадий. Стикголд например е на мнение, че в САЩ Федералната търговска комисия трябва да се намеси, тъй като подобни проекти манипулират потребителите и се намесват в личния им живот. Колегите му подчертават: „Убедени сме, че са необходими активни действия за прилагане на защитни мерки. Само това ще помогне да се спаси последното убежище на нашите многострадални мозъци от рекламодателите: сънищата.“

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

На днешната дата, 17 декември. Имен ден празнуват Данaил, Данaилa, Даниeл, Даниeлa
Мерц: Според гаранциите, предоставени от САЩ на Украйна, бихме могли да отблъснем руските сили
След повече от десетилетие: NASA загуби връзка с орбиталния апарат на Марс Maven
Парламентът прие на първо четене удължителният бюджет за 2026 година
Зетят на Тръмп се оттегля от офертата на Paramount Skydance за придобиване на Warner Bros. Discovery
МАЕ: Глобалното търсене на въглища достигна рекордно високо ниво тази година, очаква се спад до 2030 г.
Норвегия ще взривява собствени мостове в случай на военен конфликт
Рекорд: Испания отчете близо 100 млн. туристи през 2025 г. и дебне конкуренцията