Градовете без стрес

Градовете без стрес

Градовете без стрес

Доскоро беше невъзможно да се надникне в човешкото съзнание, но новите биометрични инструменти и инструменти за машинно обучение променят това. Вече можем да разберем как хората възприемат градовете и това знание може да ни подскаже как да създадем по-безопасни, по-зелени и по-приятни за живеене пространства.

Ако приемем, че хората одобряват използването на технологии за наблюдение, можем да събираме данни от уебкамери в реално време за анализ на лица и движения на очите. След това може да се идентифицира подсъзнателната информация, предавана от лицата на хората при взаимодействието им с различни градски пейзажи. Например, на кои места хората се усмихват по-често? Какво гледат първо? Колко дълго нещо привлича вниманието им?

Изследователски екип от университета "Тъфтс" направил няколко проучвания за проследяване на лица и погледи и след като анализирал данните, установи, че хората не обичат да гледат към автомобили. Традиционната практика за градско проектиране и планиране разчита на субективните оценки на хората за местата, на които прекарват времето си, чрез анкети или интервюта. Този нов вид информация, както и други изследвания на начина, по който хората възприемат околната среда, могат да доведат до революция в градския дизайн, като помогнат да бъдат взети предвид реалните предпочитания на хората.

Това проучване се основава на предишни изследвания, потвърждаващи социалните и здравните ползи от градските пространства без автомобили, но използва биометричен подход; чрез измерване на несъзнателните реакции към различни градски пространства изследователите разполагат с емпирични доказателства за вредата, която гледката на автомобили сама по себе си причинява на хората. Тези констатации подсилват други проучвания, които също демонстрират стойността на проследяването на движението на очите и анализа на изражението на лицето в градския дизайн.

Въпреки че диапазонът от фактори, определящи реакцията ни към пространството, е толкова обширен, колкото и диапазонът на човешките емоции, проучването на екипа от университета „Тъфтс“ разкри статистически значимо увеличение на положителните емоции, когато хората гледат градски улици без автомобили в сравнение с улици с автомобили по тях: хората изглеждат буквално по-щастливи, когато няма автомобили.

По-щастливи

За изследване на улици, свободни от автомобили е използвана програмата за кодиране на лица iMotions Online AFFDEX . С нейна помощ е проследено визуалното внимание и изражението на лицето на 51 участници в реално време в отговор на изображения и видеоклипове на Memorial Drive в Кеймбридж, Масачузетс. Това е популярна улица, затворена за движение през уикендите в определени периоди от годината. Изследователите правят сходни снимки на същия участък от пътя със и без автомобили и сравняват емоционалните реакции на участниците в експеримента към двата вида изображения. Системата записвала движенията на очите и изражението на лицето на хората с помощта на камерата. След това софтуерът използвал алгоритъм, за да определи дали участниците показват положителни, отрицателни или неутрални емоции по време на всяка милисекунда от изследването, въз основа на фините движения на лицевите мускули.

Въпреки че участниците изразявали неутрални емоции в отговор на изображенията в 85% от случаите, те отделяли средно 0,4% повече време за изразяване на положителни емоции в отговор на изображения и видеоклипове без автомобили. Въпреки на пръв поглед малката разлика, всеки измерим ефект на неподвижните изображения може да показва, че си струва да се обърне внимание на реалната среда, когато хората са заобиколени от автомобили.

За да се провери допълнително дали тези разлики са значими, емоционалните реакции и моделите на визуална фиксация в отговор на пространства без автомобили били сравнени чрез статистически метод, който контролирал възможните смущаващи фактори. Хората, участвали в проучването, прекарвали повече време, показвайки положителни емоции, когато гледали изображения без автомобили на преден план в сравнение с изображения с автомобили. Освен това данните от проследяването на погледите показали, че хората са прекарвали повече време в разглеждане на участъци от изображенията, в които е имало автомобили, отколкото там, където липсвали. Хората обръщат внимание на автомобилите, но емоционалните им реакции, когато ги гледат, са по-скоро негативни.

Изследователи и специалисти по градско планиране от цял свят използват биометрични инструменти, за да проучат поведенческите реакции на градските и архитектурните елементи. Те са установили, че украсените фасади и търговското използване на приземните етажи, които насърчават пешеходната активност, са най-ефективни за привличане на визуално внимание. Други проучвания показват, че вниманието ни привличат красиви входове, традиционна архитектура, проектирана в съответствие с местните обичаи, и дизайн, ориентиран към пешеходците.

При някои изследвания било позволено тези биометрични инструменти  да бъдат изведени от лабораторията, но за тестването на човешките поведенчески реакции в реални условия е необходима още много работа.

В Бостън, град, в който отдавна има много пешеходни зони, в първите дни на пандемията COVID кметът затвори още повече улици за автомобили, за да позволи на хората да ходят пеша. Това се оказа много полезна стратегия ", тъй като помогна на мнозина да прекарват време извън дома. Изследвания на други учени показват ползите за здравето от градския дизайн без автомобили, но досега в нито едно от тях не са използвани биометрични данни, за да се покаже как автомобилите влияят на нашите емоции.

Хората са еволюирали, за да оцеляват в опасни условия. Нервната ни система реагира на дразнители (особено на движенията на ръцете, лицето и гласа) и ни помага да решим дали се намираме в безопасна или опасна ситуация. В социални ситуации познанството допълнително подсилва безопасността и ни помага да тълкуваме чертите на лицето на друг човек като топли или приятелски настроени. Всички елементи, с които човек се сблъсква, играят определена роля при възприемането на пространството, което може да бъде възприето и като заплашително. Например в едно скорошно проучване се обяснява, че е трудно да се създаде атмосфера на комфортно, дружелюбно пространство, ако средата е ориентирана към автомобилите.

Резултатите от проучванията показват, че природните елементи като дървета и храсти са по-близки до съзнанието ни, отколкото свързаната с автомобилите инфраструктура като пътища и бордюри, и отговарят в по-голяма степен на вродените ни предпочитания. Освен това естествените елементи на дизайна помагат на хората да се отпуснат и да се наслаждават на заобикалящата ги среда. Пространствата, свободни от автомобили, са важни за изграждането на общността, а данните от изследванията показват, че е важно да се увеличи тяхната площ.

Източник: Scientific American

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ