Как действа мярката "правото да се изключиш" в извънработно време в Австралия
В Австралия от днес действа "правото да се изключиш". То дава възможност на работниците да не вдигат телефона или да не отговарят на мейли на началника си в извънработно време. Подобни правила действат в над 20 държави в Европа и Латинска Америка, предава БНТ.
Социологическо проучване показва, че австралийците работят средно годишно по 281 часа допълнително и без да им се заплаща. Това обикновено са ситуациите, в които се поемат ангажименти в извънработно време, като това включва телефонни разговори или размяна на мейли с висшия мениджмънт. Затова австралийските власти решават да въведат "правилото за изключване" - правото да не се води служебна комуникация, но с основателна причина.
"Мисля, че е хубаво нещо. В някакъв момент трябва да се изключиш, когато се прибереш. Защото денят става дълъг - излизаш, отиваш на работа, връщаш се, вършиш нещо вкъщи. Не трябва да мислиш - а, сега ще ми се обади шефът и нещо ще трябва да свърша, а просто да си почиваш", заяви Хелън Озерскис, медицинска сестра.
"Мисля, че законът дава възможност да мислиш в перспектива, да си подредиш приоритетите, а в резултат на това ставаш по-продуктивен. Защото няма микромениджмънт, никой не ти диша във врата - и след работните часове, не само докато си на работа. Просто знаеш какво трябва да се направи и се прави", допълни Каролина Йозецки, представител на НПО.
Повечето от австралийците са съгласни с новото правило, но са наясно, че има сфери и професии, при които то няма как да бъде приложено.
"Зависи от корпорациите да го приемат и прилагат. Мисля, че ако работно място вече има зададено темпо и определена култура законът ще доведе до добри резултати. Вярвам, че като цяло хората искат постижения в работата си и ако им се даде тази възможност резултатите ще са положителни", коментира Робърт Ръсел, маркетингов анализатор.
Нормативната уредба не забранява комуникацията работодател - работник, а дава възможност последният да не отговори, ако има основателна причина за това.
Желателно е, ако възникне спор за това, което е основателно и кое не, да се решава между мениджър и служител. Ако обаче те не могат да се разберат, ще се обръщат към местната Комисия за честен труд.
Тя ще решава дали работодател или работник е прав. Предвидени са и глоби, ако нарежданията на комисията не се спазват, а те са в размер на 19 000 австралийски долара за работник и 94 000 за компания.
"Мисля, че ще бъде необходимо време, за да може тази реформа да се приеме и впише. Ще има хора, които ще си решат, че просто могат да не участват в работната кореспонденция. Някои работодатели пък може да приемат, че това е пълна забрана за комуникация извън работните часове. Затова ще трябва време, за да се приложи при различни професии, в различни сфери. Но, ако това доведе до разговори за това какво може и какво не и се стигне до общоприети позиции при работодател и работник кое е основателно и кое не, е много добре", каза още Фиона Макдоналд, Център за професии на бъдещето.
Всички обаче са убедени, че един отпочинал и спокоен служител означава просперираща компания. С уточнението, че с правото на изключване не бива да се прекалява.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.