Културни кодове: „Младежкият остров“ в Дания позволява на студентите да учат сред природата

Изпитите често са свързани с напрежение, дълги нощи на учене и отчаяно търсене на удобно място за учене. Но какво ще стане, ако можехте да оставите всичко това зад гърба си и да се отдръпнете от разсейващите фактори? Малък остров край бреговете на Дания, на около 30 минути с лодка от Копенхаген, предлага възможността да направите точно това.
Наречен Ungdomsøen, или „Младежкият остров“, бившата военноморска крепост е домакин на университетски студенти, поканени на учебно уединение, предназначено да им помогне да се концентрират върху курсовата си работа – и също така да им даде място да си поемат дъх.
Островът се управлява от фондация Ungdomsøen, неправителствена организация, която организира учебното уединение за всички студенти в столицата, които искат да избягат от ежедневието.
Мина Кьелдсен, ръководител на проекта зад тази инициатива, казва, че мотивацията е да се предложи достъпно място за широк кръг студенти, върху което да се съсредоточат и да си помагат взаимно с обучението и подготовката за изпити.
„Ако е трудно да завършите изпита си и е стресиращо, е хубаво да се чувствате сякаш сте заедно в него“, добави Кьелдсен.
Според Кьелдсен инициативата обединява от 20 до 40 студенти едновременно за няколко дни общ живот, академична работа и структурирано време за почивка.
Участниците пристигат с лодка и са насърчавани да се откъснат напълно от градския живот.
„Много е различно от това да седиш в библиотеката с всички останали студенти и да се стресираш. Хубаво е да имаш такова място“, казва Марейке, студентка в университета Роскилде.
Изкуственият остров с площ от 70 000 м2 предлага чист въздух, открито пространство и тих ритъм, които контрастират рязко с темпото на студентския живот на континента.
„Винаги съм чувал много критики относно намирането на нови места за учене в Копенхаген. Омръзва ти едно кафене, защото е твърде пренаселено, а после отиваш в друго и се разсейваш и не можеш да си в училището си, защото си там всеки ден“, каза пред Euronews Next Сол Рем Расмусен, един от домакините на събитието и доброволец в Ungdomsøen.
„Няма шум, имаш само слънце, синьо небе и хубави места за учене“, добави Расмусен.
Различна учебна среда
През деня студентите работят по групови проекти, изпитни работи и чернови на дипломни работи. Някои от тях идват сами, други заедно с колегите си.
Андреас, студент по английска литература, научава за учебното уединение, когато е стресиран от дипломната си работа и си мисли, че това е „перфектна възможност“ да се дистанцира от разсейващите фактори на града. Той си е поставил амбициозната цел да напише 15 до 20 страници чернова, докато е на острова.
Анджелин, студентка по праисторическа археология, се завърна за втори път на острова, тъй като вярва, че престоят навън по време на почивките ѝ помага да се освежи. „Освен това, трябва да се събуждаме по едно и също време. Така че това те държи фокусиран и просто не лежиш твърде дълго в леглото“, обясни тя.
„Много е различно от това да седиш в библиотеката с всички останали студенти и да се стресираш. Хубаво е да имаш такова място“, каза пред Euronews Next Марейке, студентка по социално предприемачество и мениджмънт от университета Роскилде.
Според екологични психолози изолацията, която предлага среда като този остров, всъщност може да помогне за управлението на стреса и фокусирането на студентите.
„Един важен аспект от възстановяването на фокуса и способността за по-лесно фокусиране е намаляването на броя на разсейващите фактори, като излезете от рутината си, извън обичайната си среда на място, където няма толкова много неща, които да ви натоварят вниманието“, каза пред Euronews Next Фреди Лаймюс, изследовател по екологична психология в университета в Упсала, Швеция.
Наред с подкрепата от връстници, ретрийтът предлага и професионално наблюдение. Преподаватели от университета Роскилде бяха поканени да предоставят индивидуални насоки на студенти, работещи по по-дълги проекти или дипломни работи.
„Имаме 45-минутни сесии, в които студентите ни разказват за своите изследвания“, каза пред Euronews Next Мете Аполо Расмусен, изследовател в университета. „Имаме възможност да седнем спокойно и да се задълбочим в изследванията на различните студенти“, добави тя.
Изследователите казват, че изолацията на острова всъщност засилва процеса на писане.
„Като изследователи, ние знаем, че фокусът е наистина, наистина важен. Тук не можете просто да си тръгнете. Лодката отплава едва утре. Така че сте принудени да останете в рамките на процеса си. Когато се затрудните, си вземате почивка. Но оставате с него. И продължавате напред“, добави Мария Дуклос Линдстрьом, друг изследовател в университета Роскилде.
Споделени хранения и сауни
Ретрийтът балансира интензивния академичен фокус с моменти на релаксация и социализация.
Вечерите се прекарват в готвене заедно, хранене около споделени маси, а понякога и релакс в крайбрежна сауна или плуване. Идеята е студентите да се свържат не само с работата си, но и помежду си.
„Когато готвите и вечеря заедно и говорите, облекчавате този натиск“, каза Расмусен.
„Виждате се в други условия и това помага на хората да говорят за трудностите, които изпитват с ученето“, добавиха те.
Организаторите на тази инициатива вярват, че тази неформална система за подкрепа може да бъде толкова важна, колкото всяка академична обратна връзка. Те казват, че студентите често пристигат, без да се познават, но си тръгват със споделен опит и нови перспективи.
„Току-що разговаряхме с група, която каза, че всъщност е много хубаво да говорим с други хора за това как се чувстват относно магистърската теза, защото много често не обсъждаме как се чувстваме“, каза Линдстрьом.
Участниците спят в общежития или открити заслони и имат възможност да прекарват по-голямата част от времето си на открито, докато учат, разхождат се и почиват.
„Това, което очаквам с нетърпение, определено е да спя навън, но и да уча едновременно“, каза Матиас, студент по продуктово разработване и техническа интеграция в Училището по дизайн и технологии в Копенхаген, пред Euronews Next.
Фреди Лаймюс, изследовател по екологична психология в университета Упсала, казва, че е окуражаващо да се видят подобни инициативи. „Трябва да се разбере от предисторията, че студентите, предвид техния социално-икономически произход и демографски данни, като цяло са много по-нездравословни в психологически смисъл, отколкото би трябвало да бъдат“, каза Лаймюс. Той казва, че контактът с природата, особено комбиниран с групови дейности, е едно от решенията.
„Голям брой изследвания, проведени в продължение на няколко десетилетия, подкрепят идеята, че когато сме в контакт с природата, ние сме склонни да намалим нивата на стрес, да възвърнем креативността и концентрацията, да подобрим настроението, креативността и откритостта и много други добри неща, които ще помогнат на човек да се представи добре и в обучението“, добави той.
Експеримент, ръководен от младежи, в областта на обучението в общността
Ретрийтът е организиран от млади доброволци, които живеят на острова в продължение на една година, като приемат посетители и разработват проекти, насочени към растежа и участието на младите хора. Те се надяват, че в тази обстановка студентите не само ще работят върху изпитите си, но и върху това как се отнасят към ученето и един към друг.
„Ние носим свои собствени ценности“, каза Расмусен. „Фокусираме се върху многообразието и създаването на пространство, в което всеки да се чувства комфортно. Това е част от пространството, което създаваме тук“.
Визията на Ungdomsøen, който получава финансиране от община Копенхаген и датски компании, е да „помогне на младите хора да открият какво могат да постигнат, когато фокусът, сътрудничеството и общността се съчетаят“, като създаде временно пространство, далеч от ежедневието.
Островът предлага повече от 20 спални в масивна сграда, използвана за настаняване на датския флот. Сградата е реновирана, когато островът е отворен за млади хора в Дания през 2019 г.
Изкуственият остров е построен през 1894 г. като военна крепост. По време на завършването си той е смятан за най-голямата морска крепост в света и остава най-големият изкуствен остров без опорна стена.
Въпреки че инициативи като това учебно убежище са похвални, казва Лаймюс, прилагането им може да бъде скъпо за други градове и университети.
„Друг начин за подход може да бъде да се работи по реконструкция или преоткриване на средата, в която живеем и работим, за да бъдем като цяло по-благоприятни за този тип неща. Мисля, че това е много интересна и похвална инициатива. И много университети вероятно биха могли да направят повече по отношение на използването на пространствата, които вече имат“, каза Лаймюс.
Източник: Розелин Мин за Euronews
Превод и редакция: Нели Тодорова
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.