Панамският канал изчерпва водата си и последствията за световната търговия вече се усещат

Панамският канал изчерпва водата си и последствията за световната търговия вече се усещат

Панамският канал изчерпва водата си и последствията за световната търговия вече се усещат

Световната търговия е изправена пред още един възможен стрес тест и този път предизвикателството, което трябва да се преодолее, не е пандемия или война, а екстремното време. Силната суша около Панамския канал принуждава контейнерните кораби да олекотят товарите си, разкриха Лаура Къртис, Рут Ляо и Майкъл Макдоналд от Bloomberg, цитирани от elEconomista.es. Това намалява наличния капацитет за транспортиране на стоки, като същевременно увеличава риска от закъснения и генерира допълнителни такси, плащани от собствениците на стоките, които се транспортират.

Най-лошото обаче може би тепърва предстои. Ако ситуацията се влоши и нивата на езерото Гатун продължат да спадат, както се прогнозира, реакцията на пазара ще бъде по-високи разходи за доставка/навла и борба от спедиторите да намерят по-бързи маршрути, казват анализатори. И всичко това във време, когато световната търговия вече е изправена пред деликатна ситуация, продукт на забавянето на самия икономически цикъл.

Значението на езерото Гатун 

За да разберем по-добре работата на Панамския канал, е необходимо да обясним точно откъде идва част от водата, която позволява на тази артерия на световната търговия да функционира. Всичко се върти около голямото езеро Гатун, обширно изкуствено водно тяло, разположено в Панама, което играе основна роля в работата на Панамския канал, като позволява транзита на кораби по продължение на 33 километра през Панамския провлак.

Нивото на водата в Панамския канал рязко пада 

Това езеро е създадено между 1903 и 1913 г. чрез язовира Гатун, който е преградил река Чагрес. По онова време езерото Гатун е носил титлата на най-голямото изкуствено езеро в света, както и неговият язовир.

С площ от 436 km² и надморска височина от 26 метра, образуването му превърна много планини в острови, като остров Баро Колорадо, дом на Института за тропически изследвания Смитсониън, е един от най-известните.

Преминаване през Панамския канал 

Езерото Гатун служи като резерв за работата на шлюзовете на канала, тъй като всеки транзит изисква приблизително 202 000 m³ вода. Под неговите води лежат останките от 24 града, включително Гатунсийо, Хирона и Магасин, които са били прехвърлени в различни райони на страната. Сега липсата на дъжд разкрива част от тези планини и излага на риск международната търговия.

Точно в разгара на сезона 

Моментът също може да е лош, тъй като търсенето на доставки обикновено нараства през август и септември преди сезоните за връщане в училище и коледното пазаруване.

"Моделът продължава да показва под нормалните валежи в Панама в обозримо бъдеще. В резултат на това очакваме нивата на езерото да спаднат и въздействието върху корабоплаването през канала да се влоши", казва Джон Дейвис, главен метеоролог за Everstream Analytics. 

Планирайте доставките 

Шефът на Vespucci Maritime Ларс Йенсен смята, че има две основни алтернативи за спедиторите в случай, че Панама стане твърде претоварена: да отидат директно от Азия до западното крайбрежие на САЩ или да транспортират стоки от Азия до източното крайбрежие през Суецкия канал.

"Така или иначе, това ще създаде някакъв възходящ натиск върху транстихоокеанските тарифи за товари", казва Ларс Йенсен в имейл.

Пренасочването на товари от източното крайбрежие през Суецкия канал вместо през Панама би добавило допълнителна седмица транзитно време, според Питър Санд, главен анализатор на Xeneta в Копенхаген.

Времето за транспорт рязко расте 

Времето, необходимо за плаване между Шанхай и Савана, Джорджия през Панама, е средно 25,5 дни при 17 възела без прекъсване. Пътуването през Суецкия канал би отнело 32 дни по едно и също време, изчислява Питър Санд.

Преместването на товари през Западното крайбрежие също би увеличило разходите значително, дори след като пристигнат на сушата. Такъв маршрут "би донесъл допълнителни разходи, тъй като движението на товари през железопътната система в цялата страна би скочило рязко, причинявайки обща промяна в точката на баланс между търсенето и предлагането", казва Джон Маккаун, основател на Blue Alpha Capital и чуждестранен старши сътрудник на Центъра за морска стратегия. 

Превод и редакция: Нели Тодорова                                         

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ