Бизнес БРОЙ /// Мениджър 09/23
Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 1 / 4
България има потенциал да създаде следващо поколение таланти
Планираме откриване на офис в София, заяви Федерико Мена, главен изпълнителен директор на EIT Digital
България има потенциал да създаде следващо поколение таланти
Планираме откриване на офис в София, заяви Федерико Мена, главен изпълнителен директор на EIT Digital
Списание МЕНИДЖЪР ви предлага 4 безплатни статии
Остават ви още
3
статии за безплатно четене.
Влезте в акаунта си, за да можете да четете всички статии на списание МЕНИДЖЪР онлайн.
Ако нямате регистриран акаунт може да си направите на ZinZin.bg
Или продължете към безплатното съдържание на Мениджър News
Скоро предстои да отворите офис в България. Може ли да разкажете повече за него – в кой град планирате да се намира, как избрахте България като локация?
Отваряме офиси там, където виждаме, че има интерес към нашите дейности. Наскоро подписахме споразумение с Румъния, сега предстои да отворим офис и в България. В страната определено сме се спрели на София, защото тук виждаме интерес от правителството и от местната екосистема. Все още обсъждаме конкретните ангажименти с правителството. Когато отваряме офис, обикновено се опитваме да покрием всички активности, които предлагаме – нашата програма за иновации, акселераторската и образователната ни програма.
Във времето една или две сфери стават по-интересни – понякога технологичната, понякога икономическият сектор – може да има интерес от определени сектори или пък например към образователната ни програма заради нуждата от таланти. Имайки предвид екосистемата в България, вероятно частта с талантите ще е много важна.
Какви са впечатленията ви от пазара на труда в България – нивото на заплащане, наличието на таланти, развитието на екосистемата като цяло?
Не сме правили проучване на пазара, защото ще започнем да набираме служители на по-късен етап. Голяма част от нашите активности са свързани с обучението на кадри, които навлизат в индустрията или които искат да се занимават с предприемачество. В България, както навсякъде в Европа, има голяма нужда от таланти, но смятаме, че страната може да изиграе голяма роля в създаването на следващото поколение таланти, от които индустрията се нуждае. Виждаме много голям потенциал в тази насока тук, както и в Румъния, заради инвестициите през последните години, които продължават и в момента. Налице е много ползотворна комбинация от фактори, която може да създаде следващото поколение таланти.
Как EIT Digital, организация, базирана в Европейския съюз, помага на българската иновационна екосистема?
Има две направления, в които помагаме в България и в другите страни. Първото е за компании в ранен етап чрез нашата програма за рискови инвестиции. Помагаме на предприемачи, на хора с предприемаческо мислене или идеи да създадат компания. Чрез тази програма помагаме за създаването на продукт и позиционирането му на пазара. Миналата година например ние създадохме OMNIO, която работи по дигитален алгоритъм за установяването на финансови престъпления. Това потвърждава казаното от мен по-рано. Ние намерихме в България не само правилните хора, но и хората с подходящи умения за създаването на подобно решение. Това, което нашата програма прави, е да премахне част от несигурността за тези хора, защото ако те действат сами, поемат много по-голям риск. Ставаме акционери в тези компании, стига те да имат обещаваща идея. Това е за компаниите на ранен етап.
Помагаме и чрез нашата акселераторска програма за компании, които вече имат позиции в дадена страна, да навлязат на други пазари в Европа и отвъд нея. Пример за това е българската Check Point Cardio. Това е компания за телемедицина и отдалечени решения за медицински проблеми. Компанията е българска. За пръв път ги подкрепихме през 2017 г. и останахме в близък контакт благодарение на нашите програми. Те намериха нови клиенти отвъд страната и се разраснаха.
Може ли да се каже, че програмите ви не са насочени само към технологичния сектор?
Винаги се стремим да работим с дълбоките технологии. Но искаме да работим за просперитета на други сектори в обществото. Технологиите могат да подкрепят различни сектори, които са много важни за европейското лидерство и европейския суверенитет – например сферата на здравеопазването. Секторът е под натиск заради застаряващото население, новите болести, които идват, липсата на служители. Подкрепяме решения за ментално здраве също.
Имаме сектори, в които подкрепяме революцията към Индустрия 4.0 или Индустрия 5.0, логистичния сектор, сектора на търговия на дребно, финансовия сектор. Работим по „умни“ градове, базирани на ползата от данните. Както може да видите, винаги имаме компонент отвъд технологиите, свързан с развитието на обществото, с помощ в тази насока.
Има ли примери за български компании, които са представени на пазара в САЩ с вашата подкрепа?
Да, има. Работим с българска агенция в Сан Франциско например, с която се опитваме да заздравим контактите си. Работихме и с еврокомисар Мария Габриел по отношение на европейските компании.
Ние не подкрепяме компаниите с финансиране. Това е важно – помагаме на компаниите да растат и да привличат финансиране в Европа и когато достигнат определено ниво, им помагаме да стъпят на пазара в САЩ. Не ги подкрепяме да търсят финансиране. Това няма да е печеливша ситуация за Европа. Важното е те да са европейски компании и да навлязат на пазара. Помагаме на компаниите да намерят клиенти в САЩ, не инвеститори.
Има ли примери за компании, които са стъпили на пазара в САЩ с ваша подкрепа и са се провалили?
Разбира се. Пазарът там е труден, защото е много конкурентен. Много компании предлагат сходни решения. Въпреки това все повече виждаме, че европейските компании са интересни за американския пазар – те имат конкурентните предимства, с които могат да са успешни в САЩ. Може да се каже, че пазарът в Европа е по-труден, защото е по-фрагментиран въпреки единния пазар, който се коментира от няколко години – той все още не е тук. Ако си успял в Европа, ще ти бъде по-лесно да се реализираш на пазара в САЩ.
В Европа е по-трудно с регулациите, с обмена на данни между страните. Ако компания може да е успешна на няколко пазара по едно и също време, това обикновено е добър сигнал, че може да пробие и отвъд океана. Има фрагментация и в САЩ между отделните щати, но тя е от по-различен тип.
Смятате ли, че има балон на пазара в САЩ, особено в технологичния сектор?
Да. Понякога има инвестиции в компании, които стават по-големи и по-големи, което не се дължи на конкретни техни постижения или технологии. Например миналата година всички говореха за NFT, които изчезнаха, след това за метавселената, сега за изкуствения интелект. Нищо от това обаче не става следващият Facebook или следващият Google. Тези платформи бяха хиперболизирани в началото, но после станаха стандартни. Може би с ChatGPT нещата ще се променят.
ChatGPT ли е следващото голямо нещо?
Смятам, че има повече елементи за това от метавселената или от NFT. Смятам, че потенциалът е там.
Много централни банки, сред които и Европейската централна банка и Федералният резерв, увеличиха лихвите, за да укротят инфлацията. Как това ще се отрази на предприемачите?
Това е предизвикателство за компаниите. Нещата стават трудни за хората. Ситуацията е подвеждаща, защото и инвеститорите стават по-предпазливи при залозите си. Въпреки това това може да е възможност за Европа заради публичните инструменти, които внедри през последните години.
В този аспект Европа е в по-добра позиция от САЩ. Там всичко е свързано с частните инвестиции. Има и някои публични инициативи, но те са различни. В Европа има много инвестиции от Европейската комисия, свързани с иновации.
Ежедневно говорите с множество инвеститори. Какви са техните нагласи – очакват ли скоро рецесия?
Мненията на експертите са различни. Някои от тях очакват рецесия заради глобалния контекст, несигурните времена. Други са по-оптимистични и виждат възможности.
Смятам, че няма да има рецесия, а просто плато, преди отново да сме способни да растем, имайки предвид прогнозите за лихвите и за нивото на инфлацията. Опитвам се да остана оптимист.
Федерико Мена е главен изпълнителен директор на EIT Digital от март 2023 г. Той отговаря за цялостното управление на организацията, включително за разработването и прилагането на стратегически цели и насоки.
Мена има голям опит в EIT Digital, преди да бъде назначен на настоящия си пост. Той е работил за организацията като главен оперативен и финансов директор. Мена е отговарял за надзора, координациите и управлението на функциите за поддръжка на EIT Digital.
Преди да се присъедини към EIT Digital, Мена работи няколко години за Vodafone Group. Там той отговаря за трансфера на нови технологии.
EIT Digital – част от семейството на Европейския институт за иновации и технологии – въплъщава бъдещето на иновациите. Организацията мобилизира паневропейската екосистема с множество заинтересовани страни – над 300 европейски корпорации, малки и средни предприятия, стартиращи фирми, университети и изследователски институти, насочени към нуждите на дигиталното предприемачество.
|
Ключови думи
технологичен сектор
инвестиции
предприемачество
служители
пазар на труда
финансиране