33 години растем и се развиваме заедно с нашите клиенти

Въпреки развитието на технологиите и дигитализацията вярваме, че в основата на успеха ни и в бъдеще ще бъдат хората с тяхното разнообразие и с уникалните им способности, споделя Светослав Гаврилов, изпълнителен директор на ФАНТАСТИКО

Автор:

Борис Вълчинов

Снимки:

Личен архив

33 години растем и се развиваме заедно с нашите клиенти

33 години растем и се развиваме заедно с нашите клиенти

Въпреки развитието на технологиите и дигитализацията вярваме, че в основата на успеха ни и в бъдеще ще бъдат хората с тяхното разнообразие и с уникалните им способности, споделя Светослав Гаврилов, изпълнителен директор на ФАНТАСТИКО

33 години растем и се развиваме заедно с нашите клиенти
quotes

Господин Гаврилов, „Фантастико“ празнува 33 години. Как за това време се промениха пазарът в България и изискванията на потребителите?

България днес се различава драстично от България през 1991 г. За тези години преминахме през много обществено-икономически промени. Естествено, променен е пазарът, променя се и „Фантастико“. През 1991 г. имаше дефицит на основни стоки. Частната инициатива в сектора на търговията прохождаше с малки семейни магазини, на пазара нямаше присъствие на големи международни вериги. Тогава дейността си започва и „Фантастико“ с първия си магазин на столичната улица „Оборище“ №72.

Всички виждаме колко различен е пазарът днес – изобилие от стоки (в големите ни супермаркети асортиментът надхвърля 40 000 артикула), на българския пазар са представени най-големите европейски търговски вериги, развиха се хубави специализирани магазини. Ако през 1991 г. основното предизвикателство пред клиента беше да открие дадена стока, днес предизвикателството пред него е да избере от голямото изобилие на марки и промоционални предложения. Вече 33 години ние растем и се развиваме заедно с нашите клиенти. Заедно откривахме и развивахме цели продуктови категории, непознати за нашия пазар. Много от нещата, които днес ни изглеждат напълно нормални, през 1991 г. бяха немислими или екзотика.

Например сега никой не може да си представи модерен супермаркет без прясно охладено пилешко месо, през 1991 г. пилешкото месо се продаваше само замразено. Щандове с охладена риба, биопродукти, приготвяне на прясна храна и хляб на място в магазина бяха само в мечтите ни. С възможността за свободно пътуване извън граница клиентите ни опознаха много по-развити пазари и различни национални кухни. Естествено, те очакват да намират същата услуга, същото качество и разнообразие на продуктите и при нас и това винаги е било много важен стимул за развитие.

Промените в техниката и оборудването са видими за всички. Дигитализират се много от процесите. Огромни са промените и в екипа – днес той е близо 3500 души от 15 националности и различни поколения. Само с ежедневна работа за поддържане на позитивна и приобщаваща професионална среда на база на корпоративните ценности можем да продължим да се развиваме успешно. Магазинът на ул. „Оборище“ продължава да посреща клиентите от квартала всеки ден вече 33 години, но дори и той се променя и има изцяло нов, модерен облик след поредната модернизация, която направихме тази година.

Работите в сегмент с висока конкуренция. Как се отличавате в него?

Наистина търговията на дребно в България се характеризира с много голяма конкуренция. На нашия пазар се конкурират множество малки магазини, специализирани магазини, български вериги магазини, както и представителите на едни от най-големите ритейлъри в Европа. И това се случва на пазара с най-ниска покупателна способност в ЕС. За това колко сериозна е конкуренцията в нашия сектор е показателен и броят на международните вериги, които опитаха да работят тук, но напуснаха. Това, което отличава „Фантастико“, е нашата същност – ние сме българска семейна компания, израснахме заедно с нашите клиенти и затова познаваме техните очаквания.

Ние не пренасяме търговски модели, разработени за други пазари, а създаваме услуга, която изцяло отговаря на потребностите на нашите клиенти тук. Стремим се да предложим възможност за най-добро клиентско преживяване и това е наш приоритет при всички важни решения за локации, визия и оборудване на обектите, подбор на стоките, ниво на обслужване. Всичко това ни струва много по-скъпо, но нашата цел е освен високо качество на услугата да предложим и конкурентни цени. Щастливи сме, че усилията ни се оценяват и от експерти, и от клиентите.

Пазарът на труда в България е предизвикателен – как привличате нови служители и ги насърчавате да останат в компанията?

Наистина темата за екипа е голямо предизвикателство, особено когато компанията расте и започват да функционират нови супермаркети. При нас по-големите търговски обекти са с екипи от около 100 души. Вярваме, че няма по-силен аргумент да бъдеш в една компания от това да се чувстваш оценен и значима част от общия успех. Нашият стремеж е точно такъв – всеки колега да има възможност за професионално развитие, да получава признание и да постига добър баланс между работата си и личния живот. Програмите ни за обучения, инициативите за здравна грижа, доброволческите инициативи, клубовете по интереси, годишните награди за най-добър колега и събитията, с които отличаваме за изключителен принос най-опитните служители с над 20-годишен стаж в компанията, са част от усилията ни да изразим признателността си към всеки в екипа.

Как според вас ще се променя ритейл секторът в бъдеще?

Предизвикателствата ще бъдат свързани както с конкуренцията и пазара на труда, така и с промените в регулациите. Тези фактори ще определят пътя за развитие. За да бъдем успешни, е необходимо непрекъснато да повишаваме своята ефективност чрез инвестиции в нови технологии, дигитализация и най-важното – инвестиции в екипа, така че той да е мотивиран и да развива уменията си в синхрон с развитието на технологиите. Неизбежно за ритейл сектора ще е да се развива устойчиво, следвайки ESG принципите. Всички отговорни компании в сектора ще инвестират все повече за намаляване на въглеродния отпечатък.

Каква е вашата визия за развитие спрямо тези промени?

Продължаваме да инвестираме в нови и в модернизирането на съществуващи обекти, като работим по проектите за следващите две години. Стремим се в новите локации да предлагаме комплексна услуга – съвременен супермаркет, допълнителни търговски обекти, офиси за различни услуги и заведения, така че на едно място клиентите да могат да пазаруват и да прекарват приятно време с приятели и семейството. Фокус в работата ни остава екипът. Въпреки развитието на технологиите и дигитализацията ние вярваме, че в основата на успеха ни и в бъдеще ще бъдат хората с тяхното разнообразие и с уникалните им способности.

През годините сте подкрепяли различни каузи. Колко значим е този елемент за компанията и как избирате инициативите, зад които да застанете?

В цялата 33-годишна история на компанията съпричастността е била част от корпоративната култура. Приоритетни теми за нас са образованието и културата, подкрепата на деца и възрастни с различни възможности или в крайна нужда. През последните две години развиваме успешно програмата ни „Фантастико“ до теб“, чрез която финансираме проекти след провеждане на конкурс. Щастливи сме, че програмата е разпозната като възможност за реализиране на идеи от организации от цялата страна. В последния конкурс имахме над 300 кандидатури, което за нас означава, че има енергия за работа, и то по теми, които често са от ключово значение за уязвими групи.

Светослав Гаврилов е изпълнителен директор на търговска верига ФАНТАСТИКO. Той е част от екипа на компанията от 25 години, като изминава почти всички нива в йерархията. Започва кариерата си в супермаркет на веригата още като студент. Професионалното му развитие продължава в централния офис, където през годините заема различни позиции – търговски сътрудник, търговски директор, главен търговски директор и изпълнителен директор. Възпитаник е на Университета за национално и световно стопанство в София.