Business Signature БРОЙ /// Мениджър 12/2025
Ефективната логистика отключва доверието на клиентите
Ефективната логистика е пряко свързана с клиентското преживяване и води до повишаване на удовлетвореността от пазаруването, казва Георги Търнев, управител на „dm България“ с ресори „Логистика и IT“ и „Регион продажби“
Ефективната логистика отключва доверието на клиентите
Ефективната логистика е пряко свързана с клиентското преживяване и води до повишаване на удовлетвореността от пазаруването, казва Георги Търнев, управител на „dm България“ с ресори „Логистика и IT“ и „Регион продажби“
Наскоро „dm България“ представи финансовите си резултати за 2024/2025 г. Каква финансова година изпращате?
Продължаваме развитието си от последните години и изпращаме поредната успешна финансова година* с оборот от близо 483,3 млн. лв., което е ръст от над 21% спрямо предходната. Постигаме тези резултати благодарение на увеличения брой клиенти и на ръст в количествата продадени продукти. Над 1,8 млн. клиенти пазаруват месечно при нас – в магазините и онлайн, което илюстрира доверието към dm и ни утвърждава като водеща верига за дрогерийни стоки.
В основата на успеха ни са приятната атмосфера в нашите магазини с компетентно и любезно обслужване, внимателно подбраният асортимент от качествени собствени марки, продукти на водещи брандове и иновативни предложения.
Дигитализацията, особено нашето мобилно приложение Моят dm, допълнително задълбочава връзката ни с клиентите и повишава тяхната лоялност. Не на последно място ще откроя и ценовата стабилност, която гарантираме чрез нашата политика за трайно изгодни цени, на които клиентите ни разчитат.
Как оценявате представянето на компанията от гледна точка на развитието на логистичните процеси, за чието управление отговаряте?
Ефективната логистика е пряко свързана с клиентското преживяване и води до повишаване на удовлетвореността от пазаруването. Като клиенти всички искаме любимите ни продукти да са винаги налични в магазина, а онлайн поръчките да пристигат бързо. Ако това е налице, доверието ни в компанията се затвърждава.
В dm развитието на логистиката, заедно с това на IT услугите, има ключова роля за успешната реализация на стратегията ни за Omnichannel Retail и заложените в нея цели за интеграция на различните канали за пазаруване и еднакво клиентско преживяване, независимо от канала на покупка. Това е голямо предизвикателство, като се има предвид, че магазинната ни мрежа продължава да расте, а броят на пазаруващите онлайн непрекъснато се увеличава.
Към края на финансовата 2024/2025 г. имаме 118 магазина, а ръстът на онлайн продажбите е 51% спрямо предходната година. В този смисъл развитието на бизнеса ни изисква постоянно надграждане на логистичните процеси. Фокусът е върху това да повишаваме тяхната ефективност и да подобряваме производителността. Затова, от една страна, търсим начини да улесняваме работата на колегите в магазините, например чрез промени в процесите по прием на доставките от Разпределителния ни център и зареждане на артикулите в търговска зала, така че да могат да се фокусират още повече върху обслужването на клиентите. От друга страна – да оптимизираме дейностите в нашия Разпределителен център, и от трета страна – да съкращаваме времето за обработка на онлайн поръчките.
Можете ли да ни дадете конкретни примери за нововъведения в тази посока?
От пролетта на 2025 г. в нашата логистика вече използваме т.нар. системи от типа PALLY&LID. Те представляват пластмасов палет за многократна употреба, състоящ се от подвижна основа с падащи колела и спирачка и прилежащ капак, който защитава стоките при транспорта и в същото време улеснява товаренето в склада и разтоварването в магазина.
Чрез тях спестяваме хиляди часове на колегите в магазините за обработка на доставките, както и близо 7 тона фолио годишно, тъй като при тези палети няма нужда от опаковане и подсигуряване с фолио. В същото време предлагаме услуги като „Експресно получаване“ на онлайн поръчка с обещание към клиента, че може да я вземе до 90 минути в избран от него магазин. Тези поръчки се подготвят от колегите в магазините ни.
Услугата е изключително популярна сред клиентите ни и се избира при над 30% от онлайн заявките. От ноември тази година надграждаме процеса на онлайн пазаруване с поставяне на станции за получаване на онлайн поръчки в магазините ни – не само експресните, но и стандартните. За почнахме да разполагаме такива станции, като до края на годината ще имаме в три dm магазина в София (в Mall of Sofia, в Park Center и в жк „Красно село“). Предстои броят им да се увеличава поетапно до края на финансовата година.
Какви са според вас основните предизвикателства в съвременната онлайн търговия от гледна точка на логистиката?
Предизвикателствата произтичат от спецификите на онлайн търговията. Въпреки че на пръв поглед може да изглежда с по-ниски разходи и нужда от по-малко служители, успехът зависи от наличието на добър и ангажиран екип, който да управлява процесите и системите, така че поръчките да се обработват и изпълняват бързо и точно. В онлайн търговията нямаме право на грешки – продуктът трябва да бъде точният, на точното място и в точното време, тъй като грешките водят до загуба на доверие.
Конкретно при нас в dm всички онлайн поръчки се обработват от системно свързани програми, които насочват процеса автоматично. Минути след като клиентът пусне своята поръчка, тя става видима за колегите ни в Разпределителния център. Оттам нататък се следват множество стъпки до нейното завършване и предаване на куриера. В процеса по събиране и комплектоване на клиентските поръчки са заложени различни проверки, както и стратегии, които позволяват по едно и също време да се събират повече поръчки едновременно.
Използването на модерни технически решения на всеки етап на обработката е ключово за минимизиране на грешките и увеличаване на ефективността. През финансовата 2023/2024 г. разширихме нашия Разпределителен център, включително частта, свързана с логистиката на нашия онлайн магазин. Тя беше почти удвоена, а заедно с това сериозно беше увеличен и капацитетът за едновременна обработка на клиентски поръчки, така че да посрещнем ръстовете, които отчитаме в момента и които очакваме да продължат и през следващите години.
Георги Търнев се присъединява към „dm България“ през 2010 г. През годините е имал различни роли и отговорности в компанията, сред които асортиментен мениджър и ръководител на ресор „Снабдяване“. Част е от ръководния екип на „dm България“ от 2015 г. В момента е управител с ресори „Логистика и IT“ и „Регион продажби“.
|
Ключови думи
dm България
ритейл сектор
служители
клиенти
онлайн развитие
логистика