Business Signature БРОЙ /// Мениджър 09/2025
Силата на стратегическите комуникации
Oт въздействие до реални бизнес резултати
Силата на стратегическите комуникации

Oт въздействие до реални бизнес резултати


За пет години Propaganda Group се разви от бутикова комуникационна агенция до екосистема от 17 бизнеса. Всички те колаборират помежду си в търсене на най-доброто стратегическо решение за своите клиенти и партньори. Комуникационните стратези в групата поемат ролята на бизнес консултанти на високо ниво, предоставяйки цялостен, адаптивен и резултатно ориентиран подход. Propaganda – стратегическото звено на групата, получи приза „Агенция на годината“ за 2025 г. от Българското дружество за връзки с обществеността.
Елена Станева е управляващ партньор в Propaganda, който развива комуникационните агенции в групата благодарение на своя 20-годишен опит.
Споделяте, че развивате комуникационни и бизнес стратези, а не консултанти. Какви са разликите?
Опитът ни през годините показва, че компаниите днес имат нужда именно от стратегически партньори. Ето защо добрите комуникационни стратези в бранша успешно се превърнахме в бизнес анализатори. В тази роля помагаме на партньорите си в процеса на вземане на най-важните решения. Да, разбира се, че има компании, които се обръщат към агенция, защото им трябва изпълнител на задачи. Лично аз наблюдавам много положителна тенденция за спечелването дори на тяхното доверие на стратегическо ниво.
В Propaganda поставяме основен фокус върху ефективността на комуникациите, затова и не се притесняваме да бъдем спаринг партньор за клиентите си – да предизвикваме техните идеи и решения, да покажем друг стратегически ъгъл, да намерим бизнес решението, което ще развива както тях, така и нас самите. За целта създадохме и развиваме екип от силни стратези, топ специлисти, които ежедневно предизвикват себе си, клиентите и самата среда.
Как задържате и развивате талантите в екипите си?
Клише е, но в Propaganda хората действително са на първо място – дори преди бизнес целите ни. Всеки специалист има ясно изразена роля, което ни помага не само взаимно да се допълваме, но и да бъдем стратези с разнообразна, мултидисциплинарна експертиза. Доверяваме се на екипите си, вярваме, че заедно можем да постигнем всичко без ограничения. Взаимното доверие създава среда, която насърчава хората да се развиват, да изразяват и следват най-големите си мечти. С гордост инвестираме в техните мечти, защото те отварят нови хоризонти и бизнес възможности, чрез които всички заедно растем.
Как намирате баланса между изпитаните комуникационни похвати и новите тенденции в комуникациите?
Нямаме стандартизиран подход и не търсим задължителен баланс. Залагаме на персонализиран комуникационен микс, воден преди всичко от целите и очаквания резултат. Нашите експерти успяват да оценят кое работи устойчиво и коя тенденция е излишен "шум“. Знаят как да адаптират класическите похвати, за да остават релевантни, като в същия момент не се страхуват да експериментират и да излизат от утъпканите пътеки. За да бъда по-конкретна, ще дам пример с две от компаниите в групата, които олицетворяват точно тази възможна синергия между класиката и иновациите. От едната страна са колегите от нашата специализирана PR агенция, Media Marks, ръководена от Симона Климентова, един от най-добрите PR-и в страната с доказан опит в управлението на екипи.
От друга страна, неотдавна обявихме и нова UGC услуга, част от Hypelinker, управлявана от Цветелина Илиева, топ експерт в инфлуенсър маркетинга. Услугата се основава на стратегическия поглед и ефективността на създателите на съдържание. Този пример е демонстрация на това, че не се стремим към революция – любители сме на смислената стратегическа еволюция.
Media Marks, част от Propaganda Group, e PR и маркетинг агенция, ориентирана към резултатите с фокус върху ефективността и личната ангажираност.
Симона Климентова е управляващ директор на Media Marks с над 12 години опит в стратегически PR комуникации, управление на клиенти, интегриран маркетинг и изграждане на дългосрочни партньорски взаимоотношения.
Какво стои зад Media Marks и каква роля има в Propaganda Group?
Създадохме Media Marks с ясната цел да разширим хоризонтите на групата си, но и да изградим екип със силни професионални качества и ясна визия за PR-а и променящите се нужди на този пазар. Уверено влязохме в ролята на традиционна PR агенция под стратегическата шапка на Propaganda Group. Но „традиционна“ не означава статична или старомодна. Означава, че имаме устойчивата PR експертиза с основите за изграждането на репутация и възможността да създаваме 360-градусови кампании, които отговарят на нуждите и целите на нашите клиенти.
Нашата роля е да водим фокусирани, ясни и ефективни стратегии, които се разгръщат в измерими резултати. През годините именно това се превърна в наша мантра: за клиентите си сме партньорът, който управлява процеса така, че посланията и историите, които разказваме заедно, да носят своята тежест и да достигат до търсената аудитория. Ключово е всяка кампания да се основава на доверие – не само на нашите клиенти към нас, но и на техните клиенти към бранда им.
Как структурата на групата работи на оперативно ниво и какво означава за клиентите?
Професионалният опит в групата е силната и отличима добавена стойност за нашите клиенти. Структурата ни дава предимството да черпим експертиза от всички наши колеги и да създадем най-точния „мобилен екип“ за всеки проект или клиент. Независимо дали става дума за еднократна инициатива, годишна стратегия или за месечен ритейнър, клиентът ни получава консултация от екип с правилните познания – на стратегическото ниво, в тясна работа с експертите в Propaganda Group, включително за дигитален и инфлуенсър маркетинг или събития.
Класическият PR се развива по-бързо от всякога. Как поддържате успеваемостта на агенцията и на кампаниите си?
Днес няма ясно очертана пътека за успешна кампания. Пазарът се променя непрекъснато, както и трябва да бъде, и част от работата ни е да следим всички тенденции, да ги оценяваме и решаваме дали и за кого биха били подходящи, кое ще даде най-добрите резултати. Media Marks комбинира класическия PR с актуалните маркетингови иновации. Нашият поглед винаги е напред, кампаниите ни са стратегически, автентични и адаптиращи се – всяка история, която разказваме, е създадена така, че да резонира с аудиторията, да променя и оформя нагласите ѝ и да генерира измеримо влияние.
Hypelinker (Hypelinker.com) е специализирана full-service инфлуенсър маркетинг агенция, част от Propaganda Group. През 2025 г. се откроява като лидер у нас с най-много отличия в категория „Инфлуенсър маркетинг“. Агенцията предлага иновативни услуги като богата база от над 300 UGC създатели на съдържание и микроинфлуенсъри.
Цветелина Илиева е управляващ директор и съосновател на Hypelinker с над 8 години опит в инфлуенсър маркетинга, PR и стратегическите комуникации. Възпитаник на University of Cambridge и носител на над 50 отличия, сред които Effie, IAB, БДВО и BAPRA.
Какво отличава Hypelinker от другите инфлуенсър маркетинг агенции?
Hypelinker е нашият иновативен отговор на нуждата на инфлуенсър маркетинг пазара от решение с фокус върху реалните бизнес резултати. Съчетаваме дълбока експертиза и разбиране на потребностите на компании и създатели на съдържание с интуиция и стратегия. От самото начало поставяме клиента и ефективността в центъра на всичко, което правим. Затова нашият подход е различен – стъпваме на реални данни и дългогодишен опит и влизаме в ролята си на стратези, за да решим най-големия проблем на пазара: ефективността, измеримостта и предвидимостта на този тип комуникация. Така създаваме перфектните match-ове между брандове и инфлуенсъри – връзки, които изглеждат автентични и носят реални бизнес резултати.
В същото време сме изключително адаптивни и винаги нащрек за промените в пазара – предвиждаме тенденциите, преди да са реалност в България, и ги превръщаме в конкурентно предимство за клиентите си. Доказателство за това са услугите ни – неотдавна представихме първата по вида си специализирана UGC (user generated content) услуга. За незапознатите – това е съдържание (снимки, видеа или отзиви), създадено от обикновени непопулярни потребители, а силата му е в неподправеността и автентичността, чрез които марките изграждат доверие и по-близка връзка с аудиторията си. Разполагаме с богата база от над 300 специализирани UGC създатели на съдържание и микроинфлуенсъри, сегментирани по аудитория, интереси, дори ценности.
Какви са перспективите на услугата UGC?
UGC несъмнено е следващата най-значима стъпка в развитието на инфлуенсър маркетинга у нас. И с причина – потребителите са над два пъти по-склонни да се доверят на съдържание от други непопулярни потребители, отколкото на бранд комуникация или на традиционни инфлуенсър маркетинг постове. Пренаситени от твърде рекламно и „полирано“ съдържание, хората все повече търсят автентичност – колкото по-органично и нефилтрирано е то, толкова повече го забелязват и се ангажират с него.
Спрямо бизнес целите UGC може да бъде златната формула – едновременно по-ефективно и по-достъпно като инвестиция за брандовете, особено в платформи като TikTok и Instagram, където алгоритмите приоритизират такъв тип съдържание. В същото време, за да е работещо, то изисква експертен подход и внимателен подбор на създателите.
Какви са основните тенденции в инфлуенсър маркетинга? Как би изглеждала тази индустрия след 5 години?
В следващите години ролята на технологията ще бъде решаваща. Смятам, че изкуственият интелект има потенциала да направи инфлуенсър кампаниите толкова прецизни и предвидими, колкото са дигиталните реклами – но без да се губи тяхната достоверност. Това ще позволи още по-дълбоко персонализиране на съдържанието чрез анализ на аудиториите и интересите на всеки инфлуенсър.
В Hypelinker вече работим в тази посока. В момента разработваме високотехнологична платформа с подкрепата на ресурси от University of Cambridge, базирана на изкуствен интелект. Тя ще свързва брандовете с най-подходящите инфлуенсъри чрез алгоритми и анализ на данни и ще дигитализира целия процес – спестявайки време, ресурс и усилия на бизнеса.
|
Ключови думи
Propaganda
комуникации
комуникационни агенции
комуникационни стратегии