Leader's Hub БРОЙ /// Мениджър 01/2025

Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 2 / 4

Бизнес лидерите – скритият коз на LinkedIn

Как да накараме 12-те типа профили в мрежата да работят за нас

Автор:

Емануел Тонев и Дария Стоянова

Бизнес лидерите – скритият коз на LinkedIn

Бизнес лидерите – скритият коз на LinkedIn

Как да накараме 12-те типа профили в мрежата да работят за нас

Бизнес лидерите – скритият коз на LinkedIn
quotes

Да бъдеш различен в социалните медии през XXI век определено може да се окаже истинско предизвикателство. LinkedIn е една от платформите, които дават шанс на всеки потребител да се представи по свой собствен начин, без да му се налага да подменя реалността.

Въпреки сериозния ръст през последните години вероятно все още част от вас се питат: „Защо изобщо ми трябва да съм там?“. И отговорът е ясен: LinkedIn е най-голямата професионална мрежа в световен мащаб с повече от 1 милиард потребители, над 1,5 милиона от които в България. Развиването на профил там може да ни донесе нови контакти, да помогне на бизнеса ни и на личния ни кариерен растеж, а също така и за придобиването на нови умения.

Екипът ни се занимава с анализ и оптимизация на лични профили в LinkedIn от години (още преди това да стане модерно) и опитът ни показва наличието на често срещани типове, в които всеки един ще се припознае. Вероятно веднага ще се сетите за бранд архетипите, които се ползват често в рекламата – близо сте, но не напълно. Извели сме 12 типа LinkedIn профили, но все още няма да настояваме за научната стойност на теорията на Юнг за архетипите. Най-интересни в нашия контекст са „бизнес лидерът“, „инвеститорът“ и „предприемачът“ и за това как да изградим такъв профил. Не по-малко важни в LinkedIn са и „лидерът на мнение“, „младият професионалист“ и „фрийлансърът“.

„Бизнес лидерът“ се откроява с това, че е силно обвързан с компанията, в която работи. Той се асоциира сам с нея, и то с гордост, а професионалното звучене съпътства цялата му комуникация. В профила си е описал внимателно и с детайли позицията и отговорностите си, не е пропуснал да добави участието си в специални проекти и да изведе Featured публикации по темата. Някои от основните умения в секцията Skills са стратегическо мислене, управлението на хора и лидерство. Типичен пример за бизнес лидери в LinkedIn са Бил Гейтс (Bill & Melinda Gates Foundation), Ричард Брансън (Virgin Group) и Милена Драгийска (Lidl Bulgaria).

Не е изненада, че друг от видовете значими профили е този на „инвеститора“. Той (или тя) е човекът с (много) пари, но и с много опит, нюх и умения, като не се страхува от това да споделя под формата на анализи и препоръки. Характерна е относително изчистената корица и богат кариерен път, обикновено в големи компании или корпорации. Профилът на „инвеститора“ се откроява с препоръки от други бизнес лидери или инвеститори. Някои типични инвеститори са Рийд Хофман (създател на LinkedIn), Робърт Херджавек (Cyderes) и Белизар Маринов (Eleven Ventures).

Като говорим за възможности и успехи, в центъра им стои „предприемачът“. Можем да разпознаем хората от тази група по това, че техните профили най-често са основен канал за визията и мисията на компанията, която развиват. Активни са в търсенето на партньорства и финансиране както за бизнеса, така и за обкръжението си. Съдържанието е насочено както към развитието на компанията, така и към участия в различни събития, срещи с ключови фигури в индустрията и важна информация за сектора. Чудесен пример са Гари Вайнерчук (VaynerMedia & VaynerX), Алексис Оханиън (Reddit) и Христо Борисов (Payhawk).

Най-успешните LinkedIn потребители са тези с ясно изградени цели, а едни от най-очевидно показващите своята цел са „продавачите“. Те са преди всичко дръзки и ориентирани към постигането на резултати и не се срамуват да промотират в почти всеки свой пост. „Продавачът“ обича да говори и да завързва нови контакти. Някои от профилите, които спадат към тази категория, са този на на Маркъс Чан (Salesforce), Кевин (KD) Дорси (Sales Leadership Accelerator) и Камен Мицев („Мицев център“).

Потребителската база на LinkedIn е дотолкова богата, че не е напълно изключено да срещнем и любимите си звезди като Райън Рейнодлс. „Публичната личност“ като отделен вид профил не включва само актьори или певци, но дори и влиятелни политици. Те са по-обрани и по-скоро се насочват към това да вдъхновяват и ангажират своята публика с полезно съдържание. Ако искате примери, то тогава можете да посетите профилите на Стеф Къри и Васил Петров, а защо не и този на рапъра (и олимпийска звезда, без да е спортист) Снууп Дог.

Професионалната мрежа все пак не е пълна само с успешни кариеристи и известни личности. Един от най-често срещаните типове е на „търсещия работа“. Профилът по всяка вероятност наскоро е бил обновяван, за да може най-ясно и пълно да отразява опита и компетенциите. Според това дали си търси работа за първи път, или се преквалифицира в друга сфера, може да акцентира повече на образованието или на меките си умения. Отличителен знак тук е зелената лентичка #OpenToWork върху профилната снимка.

Всеки е бил на мястото на „младия професионалист“. Този вид профил също е изключително комуникативен и опитва да разшири мрежата си, но не в търсене на клиенти, а на знания. Адаптивен е и не се страхува да споделя дори за грешките си. Ентусиазиран, технически грамотен и сякаш винаги на гребена на вълната – този вид профил е вдъхновяващ и буди любопитство. Накъде точно ще се насочи този млад човек? Ако искате да се запознаете с такъв вид профил, то тогава потърсете Елени Закоф (Dapper), Лара Акоста (LA Digital) и Вяра Стефчева (Zahara Consult).

Една личност може да се асоциира силно не само със своя професионален път, но и с разбиранията си. Именно такъв е „социалният активист“. Той ползва LinkedIn за разговори за социална справедливост, устойчивост и други, но ключовото е хъсът за промяна. Активистът е добър оратор и успешно организира или подкрепя събития и кампании, докато разказва истории. Добри примери за такива личности са София Скарлат (Girl Up Romania) и Лазар Радков („Капачки за бъдеще“).

Освен в платформи като ResearchGate и ScienceDirect много хора на науката и данните споделят своите трудове и постижения в LinkedIn. „Изследователят“ поставя изцяло акцент върху научните открития, изследвания, публикации в различни списания и медии. Той е много умел в анализа на данни и интерпретацията им и пътува много благодарение на дългия си кариерен път и тясната си връзка с различни академични и изследователски центрове. Пример за подобни профили в LinkedIn са Джефри Пфефер (Stanford University), Дан Ариели (Duke University) и Силвия Илиева (GATE Institute).

В широкото съсловие са известни по-скоро като инфлуенсъри, но в LinkedIn можем да ги откроим като „лидери на мнение“. Този тип притежава дързък ум и се разглежда като човек на фактите. Посещава много и различни събития, като след това споделя своето мнение и извежда тенденции. Лидери на мнение в платформата са Саймън Синек, Георги Ненов и Ивайло Кунев.

Вероятно няма да излъжем, ако кажем, че най-разпространената професия в LinkedIn е тази на специалист човешки ресурси – HR. Ако трябва да опишем този тип профил с няколко думи, то те определено биха били „проактивен“, „комуникативен“ и дори на моменти „краен“. Представителите на специалистите в човешките ресурси са ефективни в изграждането на дадена компания като привлекателен работодател, включително през информацията в личния си профил. Отлични примери в този сегмент са Джош Берсин (The Josh Bersin Company), Крис Дън (Marriott International) и Петър Джугански („НеЧовешки ресурси“).

Завършваме с вероятно най-динамично развиващия се профил - този на „фрийлансъра“. Като професионалист „фрийлансърът“ е самостоятелен, ицициативен и контактен, като тези му качества (и отзивите в секцията „Препоръки“) валидират и постоянната му готовност за нови и различни проекти. Профили, които са чудесен пример за „фрийлансър“ в LinkedIn, са Мел Робинс, Робърт Влах и Иванка Могилска.

От бизнес лидера до фрийлансъра – LinkedIn e пълен с най-различни потребители, всеки със своите специфики. Да не забравяме и за флуидността на представените от нас категории. Бил Гейтс примерно може успешно да се зачисли както към бизнес лидер, така и към публична личност. А вие самите кой профил бихте ползвали?

Бизнес лидерът е един от най-интересните типове профили в LinkedIn, тъй като пряко се асоциира с компанията като нейно водещо лице. Ето и ключовите елементи, които трябва да съдържа един такъв профил:

Корица: Силно брандирана с основните ценности, мисия и визия на компанията, която представлява.

Headline: Ясно комуникира връзката между личността и организацията. 

Featured секция: Публикациите често са свързани със специални проекти, в които бизнес лидерът е пряко ангажиран.

Образование и професионален опит: Внимателно са описани в детайли всички позиции, отговорности и завършени специалности.

Умения: Свързани с лидерство, управление на хора и процеси, експертиза в поне една индустрия.

И още: Внимателно са допълнени награди и признания за успехи в индустрията, което допълнително подчертава неговия авторитет и постиженията му. Черешката на тортата са добавените проекти и участия в ръководствата на неправителствени и образователни организации.