ArtVista БРОЙ /// Мениджър 08/24

Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 1 / 4

Обратно в бъдещето

Препоръките на един литературен гид

Автор:

Светлозар Желев, ръководител на Националния център на книгата към НДК

Обратно в бъдещето

Препоръките на един литературен гид

Обратно в бъдещето
Снимка: Shutterstock
quotes

В литературния гид този месец ще ви предложа няколко заглавия, които попаднаха в избора за най-добри бизнес книги на Financial Times за 2023 г. Те не са излизали на български език. За съжаление, през последните години издаването на специализирана бизнес литература все повече отстъпва в каталозите на издателствата, но благодарение на възможностите за поръчка онлайн в съвременния глобален свят това вече не е пречка.

Заглавията, които съм подбрал, маркират важни и интересни проблеми в бизнес средата според най-престижната икономическа медия в света. Нейните награди за книги в областта на бизнеса, историята, икономиката, политическите науки, та дори и за художествена литература, са безпрекословен ориентир за качество.

The Case for Good Jobs: How Great Companies Bring Dignity, Pay, and Meaning to Everyone’s Work от Zeynep Ton (Harvard Business Review Press) – „Каквото и да ви говорят, да знаете, че става въпрос за пари“, беше написал мой колега, мениджър на компания, над бюрото си, за да го вижда всеки от служителите му, който влиза в кабинета при него. Доста често им го посочваше.

В книгата си професор Тон разглежда много примери от най-различни бизнеси – как доброто заплащане, справедливите финансови взаимоотношения и задоволеността от материалната оценка на служителите повишават производителността, лоялността, състоянието на компанията и развиват корпоративната конкурентоспособност. Щастливите служители са добри служители, нещастните са бреме.

How Big Things Get Done: The Surprising Factors Behind Every Successful Project от Bent Flyvbjerg и Dan Gardner (Macmillan/Currency) – Всички знаем, че ако нещата могат да се объркат, то много често те се объркват. Независимо дали са големи проекти, или не чак толкова големи, става въпрос за въвеждане на нов продукт, спечелване на нов клиент или излизане на нов пазар. Има толкова много и причини, и възможности нещата да не се получат, както ни се иска или както сме ги мислили. В книгата на Флайберг и Гарднър са разгледани интересни и емблематични примери за провалите на някои знакови кампании и компании, от които можем да научим много неща, да видим различни гледни точки, да проследим възможни фактори на влияние и бизнес идеи как да не допускаме това да се случва. Или поне да минимализираме рисковете.

Beijing Rules: China’s Quest for Global Influence от Bethany Allen (John Murray/Harper) – Живеем в турбулентни времена на войни пред прага ни, дигитални конфликти, манипулации, постистина, фейк нюз, корупция и криза на демокрацията и капитализма, търсене на нови парадигми и обществен договор и в политиката, и в бизнеса. Все повече ни залива отрицанието на западните ценности и ни се рекламира една нова, националистическа, насочена на изток концепция, която в политическо измерение изтъква примерите на автократизма и плановото развитие като алтернатива на „разпада на гнилия Запад“. Обикновено тези вълни се свързват с Русия на Путин през рупори като Орбан или крайнодесните политически лидери в Европа, та до Тръмп в САЩ. Но всъщност зад всички тях стои една тиха сила, която става все по-видима – ръката и парите на Китайската комунистическа партия. Сигурен съм, че сте чели книги или статии за натиска, икономически и политически, чрез поглъщания, изкупувания, овладяване на бизнеси и марки, пристанища, залежи на полезни изкопаеми, транспортна инфраструктура, та дори и на политически фигури, от страна на Китай през последните години. В тази книга са разгледани именно механизмите на това влияние, което все повече ще се отразява на политическата и икономическата обстановка по света и у нас.

Right Kind of Wrong: Why Learning to Fail Can Teach Us to Thrive от Amy Edmondson (Cornerstone Press/Atria) – Нека отново да се върнем към възможните провали, защото всички знаем, че паданията са незаобиколими, но важното е да се изправим след тях, да научим урока и да продължим напред. Разбирането и приемането на това, че неуспехите са част от живота и бизнеса, ни прави по-силни, по-умни и по-гъвкави. Което пък прави възможно по-умелото, смело и обмислено поемане на рискове, а както всички знаем, без риск няма печалба. Неуспехите могат да бъдат управлявани и тази книга предлага помощ в овладяването на това изкуство.

Wonder Boy: Tony Hsieh, Zappos, and the Myth of Happiness in Silicon Valley от Angel Au-Yeung и David Jeans (Torva/Henry Holt) – Чували ли сте за Антъни (Тони) Шай, CEO на Zappos.com, предприемач, инвеститор и визионер? Той създава първата си компания през 1996 г., когато е на 23, и я продава на „Майкрософт“ през 1998 г. за 265 млн. долара. През 1999 г. създава Zappos.com, компания за онлайн продажба на обувки, и я продава през 2009 г. за 1,2 млрд. долара на „Амазон“, като продължава да ръководи компанията до 24 август 2020 г., когато се пенсионира на 47 години. Само няколко месеца по-късно, през ноември 2020 г., загива при пожар. Неговата история на изключителен предприемач, визионер и създател на компании го прави един от най-уважаваните и ценени хора в света на бизнеса. Дали е бил щастлив обаче? През цялото време на своята кариера и бизнес успехи той се подлага на всякакви ужасни неща като кислороден глад, диети, стига до тегло от 45 килограма, злоупотребява с наркотици и в крайна сметка се самоунищожава. Неговата история е урок и за бизнеса, и за неговата човешка страна с нечовешко лице, което не трябва никога да забравяме.