ArtVista БРОЙ /// Мениджър 05/24
Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 3 / 4
Силата на печата
95% от хората под 25 години четат списания, информират от Top Media Advertising
Силата на печата
95% от хората под 25 години четат списания, информират от Top Media Advertising
Списание МЕНИДЖЪР ви предлага 4 безплатни статии
Остават ви още
1
статии за безплатно четене.
Влезте в акаунта си, за да можете да четете всички статии на списание МЕНИДЖЪР онлайн.
Ако нямате регистриран акаунт може да си направите на ZinZin.bg
Или продължете към безплатното съдържание на Мениджър News
Изкуственият интелект пише новини и редактира текстове. Телевизионните водещи не са хора, а персонажи, генерирани от AI. За информационните агенции и сайтове, за които светкавичната реакция е от ключова роля, тази AI „журналистика“ е добре дошла.
На този фон печатните медии, особено профилираните периодични списания, остават последен пристан на качествената журналистика и публицистика, в които има остро перо, познаване на тематиката, аналитичност, умение да се чете между редовете, разполагане в по-обширен контекст, обща култура, поглед в бъдещето, визионерство… И не на последно място: талантът да се борави с думите.
Мит е, че младите хора не се интересуват от печат. Всъщност 95% от хората под 25 години четат списания, информират от Top Media Advertising. Когато съдържанието е ценно, младите поколения с удоволствие купуват печатни медии, като се наслаждават на преживяване на живо (хартията може да се докосне, помирише, разлисти), което е противовес на всичко виртуално.
Самият акт на докосване на хартията, наричано хаптична комуникация, оставя траен отпечатък в мозъка и отключва емоционална реакция. Всяко истинско преживяване има по-голям шанс да стане част от паметта (спомените) на потребителя. Точно това е и крайната цел на маркетинга: да влезе трайно в ума на целевата аудитория.
Младите са впечатлени и от уникалната подредба на текста в колонки на една страница (запазена марка на печата), което прави четенето удоволствие за окото и ума. Хартиените медии са част от феномена „дигитален детокс“, който все повече хора изповядват.
Печатът ще живее!
Той преоткрива истинската си сила. И за това помага най-големят му враг – дигиталните медии, в които по-голямата част от потребителите само сканират съдържанието за 3–4 секунди и скролват към следващия актив. Четенето, което често се пренебрегва от рекламодателите, увлечени по най-новото и лъскавото, е най-силната черта на печата.
Обхватът на внимание при четене на хартия, гледането на телевизия и сърфирането онлайн са несъвместими, защото активират различни части в мозъка. Само написаното на хартия успява да задържи достатъчно дълго вниманието и концентрацията на човек, без да го разсейва. Така той успява да прочете, разбере и осмисли текста (и в частност маркетинг посланието на марката). Печатът е пълноценно изживяване: човек не пропуска нищо от написаното и разказаното с фотографии. Дигиталните медии се консумират на устройства, които служат на повече от един господар. Четенето стои в основата на печата като медия, като създава 100% ангажираност с физическия носител без диверсия. Не преследва ли тези цели всеки рекламодател и маркетинг специалист!
Разчитайки само на словото – най-силната черта на печатните медии, кампанията „Разкриване, врагове, власт, приятели, политици, редактори, информация...“ е дело на агенция BBH, Великобритания, и показва защо медии като Guardian никога няма да умрат
Печатната реклама
Ефективността на маркетинга в печата е възможно най-висока. За разлика от дигиталния маркетинг, при който над 33% от потребителите по света вече са инсталирали софтуер за блокиране на рекламите на всичките си устройства, или отворените писма при имейл маркетинга, които не надвишават 20%, при печатните медии голяма част от хората не само прочитат текста в рекламите, но при нужда той възниква в съзнанието.
Според Gitnux Marketdata Report 2024 56% от потребителите смятат рекламата в печатните медии за най-достоверна; 82% от хората се доверяват на печатните реклами, когато вземат решение за покупка; с едно печатно издание читателят прекарва средно от 20 до 40 минути, докато посещението в едно електронно е средно от 30 секунди до 1 минута; запомнянето на марката е със 70% по-високо при печатните реклами в сравнение с дигиталните; 70% от потребителите казват, че печатната реклама е по-малко досадна в сравнение с онлайн рекламата.
В дигиталната среда човек буквално е бомбардиран от рекламни послания. При влизане в уеб страница или социална мрежа той е атакуван едновременно от няколко реклами, част от които са релевантни, но други са абсолютен спам, който не отговаря на интересните му. При печатните медии този проблем не съществува. Всяка реклама е разположена максимално адекватно, тя не се конкурира с други, има пространство да „диша“, да бъде забелязана, разбрана, оценена.
Когато става въпрос за безопасността на марката (тема, която става все по-важна), най-сигурният избор е печатът. Няма друга медия, която може да гарантира в такава голяма степен безопасността на посланието на марката, разполагайки в най-релевантния и качествен контекст, в който липсва мимолетното задоволство. В дигиталните медии това не е 100% гарантирано. Например една реклама може да се появи в съдържание, което не само не кореспондира с ценностите на марката, но е жълто, компрометиращо, зловредно, фалшиво.
Хартията в дигиталната ера
Бурното и повсеместно нализване на AI върви ръка за ръка с фалшивите новини в онлайн пространството, които хората все по-трудно успяват да разпознаят. Пропагандата, манипулациите и дезинформацията са основните похвати на кибервойната, течаща в момента, която за много анализатори е равносилна на Трета световна война.
Ако социалните мрежи не предприемат драстични мерки по този въпрос, това в бъдеще може да им коства много загуби. На фона на този дигитален апокалипсис авторитетните печатни медии са като оазис на достоверността, зад която те застават открито с имената на авторите си, редакционния екип, издателя.
Ако маркетингът преследва бързи резултати и краткосрочна възвръщаемост, печатните медии не са добра алтернатива. Но ако търси дългосрочно изграждане на марка, то печатът е най-добрият избор, защото поражда висока ангажираност без еквивалент, силна емоционална реакция и осъзната емпатия. От тези силни страни се възползват Google и Meta (Facebook, Messenger, Instagram, WhatsApp), които от години са сред най-големите рекламодатели в печатните медии.
Печатният ренесанс
Дигиталните медии откраднаха голяма част от класическите прийоми на печата, но той също бързо се учи от по-новите си конкретни. Графичен и UX дизайн, инфографики… Създатели на аудио и видео, съдържание, подкасти… QR кодове, виртуална (VR) и добавена реалност (AR)… С всички тези модерни оръжия вече разполагат и печатните медии.
Авторитетни вестници и списания, които съществуват от десетилетия, дори от векове, имат и своите дигитални издания и онлайн версия срещу платен абонамент – нещо, което може да си позволяват само истинските медии. Днес потребителите искат да получават всичко бързо, лесно и безплатно, но когато трябва да консумират качество, полезност, знания, добавена стойност, марка (медиите също са марки), те нямат нищо против да си платят.
Публикация във Facebook има продължителност на живот от около 5 часа, а в Instagram и LinkedIn е съответно около 21 и 24 часа, съобщават от zamstars. При списанията, предлагащи авторски анализи и коментари, този живот е няколко месеца, дори години. Списания, чийто фокус е върху личности и събития от историята, на практика създават съдържание, което е вечно зелено. И след 5, и след 10, и след 20 години то пак ще е актуално, защото е като миниенциклопедия.
Веднъж публикувана, информацията в печатните медии не може да бъде променена, затова авторите и редакторите педантично проверяват достоверността на фактите и източниците, които използват.
Промени се или умри
Много печатни медии не се съобразиха с това златно правило и вече не съществуват. Други, без много да му мислят, изневериха на хартията и изцяло се дигитализираха. Трети постъпиха умно и стратегически.
След 80 години на пазара американското седмично списание Newsweek преустанови книжното си издание през декември 2012 г., ставайки изцяло цифрово. Но след 1 година ревизира решението си, пускайки отново Newsweek на хартия само срещу абонамент. Днес печатното списание се чете от над 240 хил. души по света, а уебсайтът се посещава от над 55 млн. уникални посетители всеки месец. Хибридният модел е особено привлекателен за рекламодателите, които едновременно може да се представят пред по-взискателна и платежоспособна аудитория в печатното издание и пред разнообразна и непрекъснато търсеща нещо ново публика в онлайн версията.
Още по-големи феномени са печатните издания на Wall Street Journal и New York Times. И двете медии имат своите уебсайтове с огромна посещаемост, но тя не е за сметка на хартията, която учудващо остава стабилна през 20-те години на XXI век. През 2023 г. средният месечен тираж на Wall Street Journal е над 550 хил. копия, а този на New York Times – над 260 хил. Формулата на двете издания е изключително успешна. В безплатното онлайн издание са водещите новини, а в печатната и в платената онлайн версия – ексклузивните авторски материали.
В бъдеще печатът ще се превърне в луксозно преживяване, към което човек ще прибягва, когато иска да си почине истински, „скрит“ зад страниците на вестника и списанието. Печатът е романтично бягство от стреса на ежедневието и от безмилостната дигитална среда, която все по-често е безсмислена и зомбираща. Печатът е време за себе си, за личностно усъвършенстване, за провокация на ума и въображението.
Новите медии и технологии ще „отсеят житото от плявата“, оставайки на пазара само най-качествените печатни медии. И това определено е добра новина.
|
Ключови думи
печат
печатни медии
читатели
технологии
иновации