Специални издания СПЕЦИАЛНО ИЗДАНИЕ /// Първите в бизнеса 2023
Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 2 / 4
Фармация
Представянето на фармацевтичния бранш през 2021 г. бе под знака на отрезвяването. Тенденцията продължи и се задълбочи и през 2022 г.
Фармация
Представянето на фармацевтичния бранш през 2021 г. бе под знака на отрезвяването. Тенденцията продължи и се задълбочи и през 2022 г.
Списание МЕНИДЖЪР ви предлага 4 безплатни статии
Остават ви още
2
статии за безплатно четене.
Влезте в акаунта си, за да можете да четете всички статии на списание МЕНИДЖЪР онлайн.
Ако нямате регистриран акаунт може да си направите на ZinZin.bg
Или продължете към безплатното съдържание на Мениджър News
След силната за сектора 2020-а – очаквано с преодоляване на последствията от Ковид пандемията – представянето на фармацевтичния бранш през 2021 г. бе под знака на отрезвяването. Тенденцията продължи и се задълбочи и през 2022 г., като пет от 10 компании регистрират спад на нетната печалба на годишна база, а две – на приходите от продажби. Като цяло нетната печалба на компаниите от Топ 10 пада с 11,5%, а на приходите – с 9,6%. За сравнение приходите през 2021 г. показаха растеж с 8,6% на годишна база.
Начело сред 10-те водещи компании в българската фармацевтична индустрия отново е „Софарма Трейдинг“ АД с приходи от 1,103 млрд. лв. (растеж от 13,2%), следвана плътно от „Фьоникс фарма“ ЕООД (1,054 млрд. лв.) и СТИНГ АД (886,2 млн. лв.). „Софарма“ запазва лидерската си позиция с най-високия постигнат растеж на годишната печалба в рамките на Топ 10 – 236,8% до 17,2 млн. лв. Българското поделение на германския търговец с медикаменти „ФьониксФарма“ отчита нарастване на приходите с 9,9% до 1,053 млрд. лв., а нетната му печалба расте с втория най-добър темп в класацията – 70,6% до 12,4 млн. лв. „Балканфарма – Дупница“ АД и „Алвоген Фарма Трейдинг Юръп“ ЕООД са компаниите, които регистрират свиване на годишните си приходи, което е съпроводено и с влошаване на финансовия резултат. При втората наблюдаваме и най-големия спад на нетната печалба в рамките на Топ 10 – 73,9% до 1,6 млн. лв.
От класацията изпада компанията „Рош България“, като на нейно място идва основаната през 2007 г. „Алта Фармасютикалс“ ЕООД. Приходите ù за 2022 г. отбелязват увеличение от 29,2% (най-високия годишен растеж в Топ 10) до 215,6 млн. лв., което ù отрежда 10-о място. С най-висок абсолютен размер на нетната печалба пак е „Хювефарма ЕАД“ – 108,5 млн. лв. Основаната преди 30 години компания СТИНГ АД продължава да намира място в Топ 3 с реализирани през 2022 г. приходи от продажби за 886,2 млн. лв., или растеж от 14,4% на годишна база. Печалбата ù расте с четвъртия най-висок темп в рамките на Топ 10 – 40,8% до 3,76 млн. лв.
Средата остава свръхрегулирана и непредвидима
Висши мениджъри на най-добре представящите се фирми от Топ 10 на фармацевтичната индустрия споделят своите виждания за перспективите пред нея и общия икономически климат, като отговарят на въпроса: „Какви са Вашите прогнози за развитието на сектора през 2024 г.?“
Венцислав Маринов, изпълнителен директор и член на Съвета на директорите на „Софарма Трейдинг“
Tрудно могат да се правят прогнози за развитието на сектора на грижата за здравето у нас, защото в България неговото изоставане е видимо, а всички опити за осъвременяване протичат бавно и трудно. Очакваме скоро да бъде приета Националната здравна стратегия 2030, но вместо да насърчава иновациите, в нея намират място и редица ограничения на свободната стопанска инициатива, изразени чрез предложение за забрана на интегрирането на производител, търговец на едро и аптека. За нас е недопустимо това да се случва през XXI век, при положение че всички факти и данни сочат, че в цяла Европа подобна интеграция води само до ползи за пациента – подобряване на достъпа до неговата терапия, повече промоционални предложения, широко портфолио от продукти и услуги за превенция на здравето и други. Ситуацията за бизнеса е наистина трудна и непредвидима, а средата остава свръхрегулирана.
Непривлекателната бизнес среда намира изражение и във факта, че всяка година редица лекарства напускат пазара ни, а в същото време сме изправени пред безпрецедентна ситуация на недостиг на лекарства в цяла Европа. Европейските институции отдавна апелират държавите да изградят ясна стратегия в тази посока, но в България все още действаме на ниво криза с основен фокус търсене на виновни, а не на решения. Притеснително е и че редица ключови промени продължават да се случват, без да се анализират данни, факти и добри примери.
Вярвам, че промяната е възможна само когато всички участници в сектора започнем да гледаме и да действаме в една посока. От ключово значение е да има ясни правила, контрол и пълна прозрачност чрез дигитализация на процесите. Само по този начин можем да гарантираме непрекъснат и навременен достъп до предписаните терапии за българските пациенти.
Веселин Кунев, директор Продажби и член на Управителния съвет на „ФЬОНИКС Фарма“
През 2024 г. очакваме фармацевтичният пазар в България да продължи да расте, макар и с по-нисък темп в сравнение с растежа от предходната година. Основните двигатели, които даваха импулс на растежа през 2023 г., ще запазят влиянието си, като в допълнение през 2024 г. очакваме инфлационният компонент да намалее.
Увеличеният бюджет на НЗОК, както и навлизането на нови иновативни лекарства ще продължат да водят до нарастване на пазара на лекарства по лекарско предписание, като нашите прогнози са за растеж от 8 – 9%.
В сегмента на лекарствата без лекарско предписание очакванията са за малко по-нисък растеж.
Продажбите на хранителни добавки и продукти за здраве ще запазят устойчив растеж и през 2024 г., подкрепяни от нарастващите потребности и внимание на потребителите към грижата за своето здраве, както и от нарастващите доходи.
|
Ключови думи
фармацевтичен сектор
лекарства
медикаменти
аптеки
бизнес
икономика