Специални издания СПЕЦИАЛНО ИЗДАНИЕ /// Първите в бизнеса 2023

Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 1 / 4

Фармация

Представянето на фармацевтичния бранш през 2021 г. бе под знака на отрезвяването. Тенденцията продължи и се задълбочи и през 2022 г.

Снимки:

личен архив

Фармация

Представянето на фармацевтичния бранш през 2021 г. бе под знака на отрезвяването. Тенденцията продължи и се задълбочи и през 2022 г.

Фармация
quotes

След силната за сектора 2020-а – очаквано с преодоляване на последствията от Ковид пандемията – представянето на фармацевтичния бранш през 2021 г. бе под знака на отрезвяването. Тенденцията продължи и се задълбочи и през 2022 г., като пет от 10 компании регистрират спад на нетната печалба на годишна база, а две – на приходите от продажби. Като цяло нетната печалба на компаниите от Топ 10 пада с 11,5%, а на приходите – с 9,6%. За сравнение приходите през 2021 г. показаха растеж с 8,6% на годишна база.

Начело сред 10-те водещи компании в българската фармацевтична индустрия отново е „Софарма Трейдинг“ АД с приходи от 1,103 млрд. лв. (растеж от 13,2%), следвана плътно от „Фьоникс фарма“ ЕООД (1,054 млрд. лв.) и СТИНГ АД (886,2 млн. лв.). „Софарма“ запазва лидерската си позиция с най-високия постигнат растеж на годишната печалба в рамките на Топ 10 – 236,8% до 17,2 млн. лв. Българското поделение на германския търговец с медикаменти „ФьониксФарма“ отчита нарастване на приходите с 9,9% до 1,053 млрд. лв., а нетната му печалба расте с втория най-добър темп в класацията – 70,6% до 12,4 млн. лв. „Балканфарма – Дупница“ АД и „Алвоген Фарма Трейдинг Юръп“ ЕООД са компаниите, които регистрират свиване на годишните си приходи, което е съпроводено и с влошаване на финансовия резултат. При втората наблюдаваме и най-големия спад на нетната печалба в рамките на Топ 10 – 73,9% до 1,6 млн. лв.

От класацията изпада компанията „Рош България“, като на нейно място идва основаната през 2007 г. „Алта Фармасютикалс“ ЕООД. Приходите ù за 2022 г. отбелязват увеличение от 29,2% (най-високия годишен растеж в Топ 10) до 215,6 млн. лв., което ù отрежда 10-о място. С най-висок абсолютен размер на нетната печалба пак е „Хювефарма ЕАД“ – 108,5 млн. лв. Основаната преди 30 години компания СТИНГ АД продължава да намира място в Топ 3 с реализирани през 2022 г. приходи от продажби за 886,2 млн. лв., или растеж от 14,4% на годишна база. Печалбата ù расте с четвъртия най-висок темп в рамките на Топ 10 – 40,8% до 3,76 млн. лв.

Средата остава свръхрегулирана и непредвидима

Висши мениджъри на най-добре представящите се фирми от Топ 10 на фармацевтичната индустрия споделят своите виждания за перспективите пред нея и общия икономически климат, като отговарят на въпроса: „Какви са Вашите прогнози за развитието на сектора през 2024 г.?“

Венцислав Маринов, изпълнителен директор и член на Съвета на директорите на „Софарма Трейдинг“

Tрудно могат да се правят прогнози за развитието на сектора на грижата за здравето у нас, защото в България неговото изоставане е видимо, а всички опити за осъвременяване протичат бавно и трудно. Очакваме скоро да бъде приета Националната здравна стратегия 2030, но вместо да насърчава иновациите, в нея намират място и редица ограничения на свободната стопанска инициатива, изразени чрез предложение за забрана на интегрирането на производител, търговец на едро и аптека. За нас е недопустимо това да се случва през XXI век, при положение че всички факти и данни сочат, че в цяла Европа подобна интеграция води само до ползи за пациента – подобряване на достъпа до неговата терапия, повече промоционални предложения, широко портфолио от продукти и услуги за превенция на здравето и други. Ситуацията за бизнеса е наистина трудна и непредвидима, а средата остава свръхрегулирана.

Непривлекателната бизнес среда намира изражение и във факта, че всяка година редица лекарства напускат пазара ни, а в същото време сме изправени пред безпрецедентна ситуация на недостиг на лекарства в цяла Европа. Европейските институции отдавна апелират държавите да изградят ясна стратегия в тази посока, но в България все още действаме на ниво криза с основен фокус търсене на виновни, а не на решения. Притеснително е и че редица ключови промени продължават да се случват, без да се анализират данни, факти и добри примери.

Вярвам, че промяната е възможна само когато всички участници в сектора започнем да гледаме и да действаме в една посока. От ключово значение е да има ясни правила, контрол и пълна прозрачност чрез дигитализация на процесите. Само по този начин можем да гарантираме непрекъснат и навременен достъп до предписаните терапии за българските пациенти.

Веселин Кунев, директор Продажби и член на Управителния съвет на „ФЬОНИКС Фарма“

През 2024 г. очакваме фармацевтичният пазар в България да продължи да расте, макар и с по-нисък темп в сравнение с растежа от предходната година. Основните двигатели, които даваха импулс на растежа през 2023 г., ще запазят влиянието си, като в допълнение през 2024 г. очакваме инфлационният компонент да намалее.

Увеличеният бюджет на НЗОК, както и навлизането на нови иновативни лекарства ще продължат да водят до нарастване на пазара на лекарства по лекарско предписание, като нашите прогнози са за растеж от 8 – 9%.

В сегмента на лекарствата без лекарско предписание очакванията са за малко по-нисък растеж.

Продажбите на хранителни добавки и продукти за здраве ще запазят устойчив растеж и през 2024 г., подкрепяни от нарастващите потребности и внимание на потребителите към грижата за своето здраве, както и от нарастващите доходи.