Специални издания СПЕЦИАЛНО ИЗДАНИЕ /// Tech Connect 2023
Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 1 / 4
Новата реалност в света на образованието
VR и AR технологиите се превръщат в двигател за интелектуалното развитие, когато са част от обучителния процес
Новата реалност в света на образованието
VR и AR технологиите се превръщат в двигател за интелектуалното развитие, когато са част от обучителния процес
Списание МЕНИДЖЪР ви предлага 4 безплатни статии
Остават ви още
3
статии за безплатно четене.
Влезте в акаунта си, за да можете да четете всички статии на списание МЕНИДЖЪР онлайн.
Ако нямате регистриран акаунт може да си направите на ZinZin.bg
Или продължете към безплатното съдържание на Мениджър News
Вторият звънец звъни. Глъчката, разпростряла се из класната стая, се превръща в откъслечен шепот, последван от прошумоляване на тетрадки, a по черната дъска белият тебешир проскърцва, докато изписва първите думи от новия урок. Час като всеки друг.
Само че в миналото.
Традиционното преподаване се превърна в старомоден и все по-безинтересен начин за предаване и усвояване на учебния материал.
С технологичния напредък класните стаи са оборудвани с проектори и бели дъски, а в някои училища и с интерактивни такива. Дигитализацията на образователната система се ускори и заради пандемията от коронавирус, която наложи нов начин на преподаване чрез виртуални класни стаи.
Имайки предвид, че през последните години в ежедневието си малките деца и тийнейджърите разчитат на различни устройства с достъп до интернет, за да се забавляват и да търсят информация, едва ли някой би се учудил, че технологиите се превръщат в постоянен двигател на тяхното интелектуално развитие.
Виртуалната реалност и добавената такава са две от възможностите, които вече са част от образователната система и спомагат за това тя да се превърне ефективен, адаптивен и модерен метод за обучение във формална и неформална обстановка.
От черната дъска до Бъкингамския дворец и обратно
Преди десетилетие мисълта, че може да се пътува до Бъкингамския дворец в рамките на един учебен час изглеждаше невероятна. Но с виртуалната реалност (VR) това вече е възможно. Като технология, създаваща въображаем свят, която да отразява реалния живот с цялата му симфония от звуци и цветове, VR ангажира вниманието на учениците и улеснява възприемането им на информация.
Чрез 360-градусова виртуална гледка на Бъкингамския дворец, Лувъра или пирамидите учащите имат възможност да свържат местата с тяхната история и впоследствие по-лесно да усвоят преподавания урок чрез преживяване, а не по традиционния начин на преписване и четене.
Предимствата от имплементирането на VR технология в класната стаята не спират дотук. Едно от основните е, че тя прави света достъпен за всяко дете, което няма възможността да го опознае в реалността поради едни или други причини.
Друг важен елемент при използването ѝ е предоставянето на шанса на ученици в неравностойно положение да обогатят знанията и сетивата си в безопасна и контролирана среда и да се приобщят към останалите деца в класа.
Според проучване от 2007 г. на доктор Дороти Стрикланд с помощта на катедрата на Държавния университет в Северна Каролина и тази по психиатрия и поведенчески науки към университета „Емори“ в Атланта се установява, че VR технологията е изключително полезна за учениците, диагностицирани с аутизъм. То показва, че тези, които са я използвали, са подобрили способността си да възприемат нови знания и да прилагат умения, придобити във виртуалния свят, в реални условия.
Накратко, ползите от виртуалната реалност са много, но най-голямата от тях е споделеното преживяване, което сплотява и образова учениците по вълнуващ и ангажиращ начин, независимо какъв предмет изучават.
Праисторическа разходка в класната стая
Какво ли би било усещането да се види отблизо животът на динозаврите в рамките на класната стая? Благодарение на добавената реалност (AR), която съчетава компютърно генерирано съдържание и елементи от реалния свят, тайните на миналото и настоящето са като отворена книга в ръцете на учениците.
Как? AR предоставя възможността да допълва реалността с визуални компютърни графики на екрана на телефона или друго устройство чрез мобилни приложения.
Тази техника позволява на децата да учат в по-интерактивна среда и да получават по-голям достъп до учебни материали, често физически неналични в редица училища и университети. В приложение, използващо AR, могат да се изтеглят не само най-актуалните данни, но и те да бъдат подкрепени с 3D графики и обяснения.
В дигитализирания свят вниманието на младите лесно бива разсейвано, а самите те често са нетърпеливи да четат дълги и подробни текстове. Въвеждането на добавена реалност в учебния процес улеснява възприемането на информация, като ангажира сетивата и ума, без да го натоварва с традиционните методи на обучение.
Спестяването на време, което да бъде оползотворено в практически задачи и задълбочаване в определени теми, също се нарежда сред основните плюсове на тази технология.
Мобилни приложения, които могат успешно да се използват в класната стая, са Dinosaur 4D+, който чрез сканиране на флашкарта показва живота на динозаврите, и SkyView, открехващо тайните на съзвездията и небето.
Google Expeditions позволява на учениците да видят в час 3D вулкани, бури и дори ДНК, а Arloon Geometry – да изследват 2D и 3D геометрични фигури.
Препятствия по трасето
Въвеждането на модерни технологии в образователната система може да звучи като идеалното решение за редица проблеми в обучителния процес, но пред осъществяването му стоят няколко големи пречки.
Основната е финансовото предизвикателство, пред което училищата и университетите са изправени при евентуалното закупуване на VR техника. Освен това съществува предизвикателството, което стои пред част от семействата да осигурят на детето си подходящо устройство, позволяващо използването на такъв тип приложения в процеса на учене.
Въвеждането на VR и AR налага и провеждането на курсове, водещи до разходи и времеви ресурси при навлизането им в образователната система.
С поглед към бъдещето
Нуждата от различна призма, през която малки и големи да придобиват нови знания, налага въвеждането на все по-нови и модерни технологии в класната стая. Затова и имплементирането на VR и AR постепенно се превръща от лукс в част от образователната система.
|
Ключови думи
образование
образователен сектор
иновации
AR
VR