Специални издания СПЕЦИАЛНО ИЗДАНИЕ /// Жената е 2024

Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 1 / 4

Емоцията е в сърцето на разказването на истории

Поля Александрова, ръководител „Корпоративни комуникации“, „Филип Морис България“

Снимки:

Юлиян Донов

Емоцията е в сърцето на разказването на истории

Емоцията е в сърцето на разказването на истории

Поля Александрова, ръководител „Корпоративни комуникации“, „Филип Морис България“

Емоцията е в сърцето на разказването на истории
quotes

Да си представим, че можем да се придвижим напред във времето и да погледнем в 2035 г. Какви ще са ключовите промени в тютюневата индустрия?

2035 г. е далеч във времето, за да се направи точна прогноза. С мащабите, с които се развива нашата трансформация, бих могла да предположа, че ще сме още по-близо до реализирането на нашата визия за бъдеще без дим. Тя стартира преди повече от 15 години, когато компанията започна да инвестира в наука и технологии, разработвайки потенциално по-малко вредни алтернативи за пълнолетните пушачи, които иначе биха продължили да пушат. Откакто основната ни бездимна алтернатива излезе на световния пазар преди десет години, вече повече от 30 милиона пълнолетни пушачи по цял свят са преминали към нея, като 22 милиона от тях напълно са спрели цигарите. В България техният брой е над 400 хиляди.

Нетните приходи на „Филип Морис Интернешънъл“ от бездимни продукти са вече близо 40% от общите ни нетни приходи. Целите до 2030 г. са повече от две трети от тези продукти да сформират нетните приходи на глобално ниво. Найважната промяна, която целим, е да продължим да обогатяваме портфолиото си от бездимни продукти, така че все повече пълнолетни пушачи да имат информиран достъп до тях, намалявайки вредата както за себе си, така и за хората, които обичат, респективно за цялото общество. В този процес разчитаме на подкрепа от всички заинтересувани страни – нашите потребители, партньори, индустрия, политици, регулатори.

Как според вас ще се променят корпоративните комуникации за този период? Ще имаме ли вече нехуманоидни колеги в отделите, занимаващи се с тях?

С навлизането на изкуствения интелект вече е лесно да си помислим, че има вариант съдържанието, което консумираме, да е създадено от „нехуманоидна“ ръка, и това реално наистина се случва. Натрупването на данни позволява на „умните“ машини да имитират когнитивна чувствителност, но не съм сигурна, че изобщо някога AI ще успее да имитира емоцията, която свързва думите в едно изречение. Емоцията е в сърцето на разказването на истории – онова, което хората виждат и чуват отвъд думите. Ако не си преживял историята с нейния вкус, мирис, нюанси и специфична материя, трудно би я разказал така, че тя ефективно да достигне до хората, да ги накара да се асоциират с нея и да предприемат необходимите стъпки като последствие от срещата им с тази история.

Липсата на хуманоиден контрол над съдържанието пък почти сигурно гарантира технологиите недобросъвестно да бъдат използвани за създаване на фалшиви новини. Всъщност това е най-голямата заплаха пред възможността на всички ни да правим информиран избор. Надеждата на всички нас, които се занимаваме с комуникации, е в бъдеще технологиите да допълват съдържанието ни най-вече по отношение на необходимите данни и факти, така че то да е разпознаваемо като достоверно от крайния потребител. Осигуряването на достъп до проверена информация за съществуващите иновации е една от важните теми за нас във „Филип Морис Интернешъл“. 

Как бихте оценили „уменията на утрешния ден“? В един свят, където промените се случват с бързи темпове, какви ключови качества смятате, че ще бъдат от решаващо значение за успешното оцеляване в бизнеса?

Трансформацията, през която преминаваме като компания, инвестирайки в наука, технологии и иновации, изоставяйки изцяло традиционния си бизнес, изисква промяна на настройката – от върха, където се намират нашите лидери, до основата, където са нашите потребители и нашите служители. В нашата екосистема промяната е ежедневие и в него най-важни са куражът, гъвкавостта и бързината. Успоредно с това отдаваме изключително голямо значение на процесите, които подсилват доверието и колаборацията между служителите, както и умението да практикуваш емпатия. Това са важни качества, но те не биха били ефикасни без възможността постоянно да повишаваме квалификацията си. Във време, в което всичко се случва изключително бързо и промените понякога са непредвидими, е важно да сме подготвени да ги посрещнем – а това ще се случи успешно само ако не спираме да се информираме и образоваме. 

GAME ON: Всички се сблъскваме с предизвикателства в работата и понякога част от тях са по-устойчиви, отколкото ни се иска. Ако имахте вълшебна пръчка, с която да премахнете едно от вашите и така да се улесните в бъдеще, кое би било то?

Бих премахнала очакването, че каквото и да било може да се случи с помощта на вълшебна пръчка. Всяко предизвикателство трябва да бъде изживяно пълноценно независимо от крайния резултат, а всяка стъпка по пътя към преодоляването му трябва да е научен урок, който да се превърне в инструмент за преодоляване на следващи предизвикателства.

Tя е... Присъединява се към екипа на „Филип Морис България“ през 2020 г. като ръководител на отдел „Корпоративни комуникации“. Притежава богат опит в медиите като журналист и редакционен директор в списанията на БТА и „Атика Ева Медия Груп“, както и като ръководител „Връзки с обществеността“ на „Нова Броудкастинг Груп“. Завършила е право в Икономическия университет – Варна, и е специализирала журналистика в Нюйоркския университет, както и в Оксфордския университет като стипендиант на фондация „Ройтерс“.

„Филип Морис България“ е част от „Филип Морис Интернешънъл“ – водеща международна тютюнева компания с над 175-годишна история, с присъствие в 180 държави и с повече от 82,7 хил. служители по целия свят. Дружеството преминава през безпрецедентна трансформация в своята мисия за бъдеще без дим. Екипът в България се състои от над 140 мотивирани и висококвалифицирани служители.

Интервюто се публикува с подкрепата на „Филип Морис България“.