Преди да си тръгнете заради лош шеф

Преди да си тръгнете заради лош шеф

Преди да си тръгнете заради лош шеф

Наскоро писах статия за това как да говорите с шефа си, когато отношенията ви не са особено добри. Целта ми беше да дам на читателите усещане за собствената им сила в отношенията шеф-служител.

Изненадващ брой читатели обаче отговориха на тази статия с това, че няма смисъл да говорят с шефовете си, защото те просто не ги слушат. Те им се подиграват и ги унижават въпреки всичко.  Тази статия е продължение на това, което научих от тези читатели - понякога връзката шеф-служител е толкова неуправляема, че е най-добре да продължим напред.

В екстремни ситуации - когато работите с шеф, който по един или друг начин ви подлаган на тормоз, може да искате да се изправите срещу шефа си и/или да докладвате ситуацията на отдел „Човешки ресурси“. Но моят съвет към повечето хора, напускащи токсични шефове, е да се придвижат грациозно до изходната врата по петте начина, обсъдени тук.

1. Обмислете го

Дори шефът ви да ви дразни, не действайте импулсивно. Отделете време, за да решите дали наистина искате да си тръгнете. Вашият шеф може да ви накара да се чувствате сякаш живеете в кошмар, но може да има основателни причини да не напускате. Например, може да усвоявате умения и да придобивате опит, които ще ви поставят в добра позиция за получаване на повишение за или работа на по-високо ниво другаде.

Един читател отговори: „Веднъж напуснах работа след само 6 дни - поради микромениджмънт.“ Докато бързането към изходната врата е разбираемо в такива ситуации, този скоростен подход не ви дава време поне да се опитате да подобрите ситуацията. Дайте малко време на решението си, претеглете плюсовете и минусите и се уверете, че не се отказвате от нещо, което може да се окаже по-добро, отколкото изглежда на пръв поглед.

Опасността в прибързаното напускане е това, че позволявате на някой друг (вашия шеф) да определи траекторията на вашата кариера.

2. Не бъдете конфликтни

Когато решите да си тръгнете, винаги е изкушаващо да избухнете срещу човека, от когото бягате. Може да искате да кажете: „Не мога повече да понасям вашите идиотщини, напускам!“.

Може дори да искате да бъдете по-ясни, като кажете на шефа си, че имат токсичен стил на управление че губи хора, включително вас, защото не се справя с ролята си. Ако шефът ви е бил наистина токсичен, това може би е най-добрият курс на действие. Понякога е правилно да се изправите директно срещу нарушителя и да кажете това, което винаги сте искали да кажете,  така остарелите модели на поведение да бъдат оставени в миналото.

Но при нормални обстоятелства този подход би бил погрешен и кариерата ви може да пострада, тъй като подобно избухване би гарантирало, че този човек никога няма да каже добра дума за вас. Ако следващият ви работодател поиска препоръка, няма да получите особено добри отзиви от бившия ви шеф. Веднъж напуснах лош шеф, който редовно наричаше всички членове на екипа си идиоти, но така и не се изправих лице в лице с него, когато напуснах. Изчаках, докато той пътува и му се обадих, за да кажа, че тръгвам. Благодарих му за всичко, на което ме научи. Тръгнахме си в добри отношения, като днес обядвахме като приятели.

3. Бъдете дискретни в офиса

Когато започнете да търсите следващата си работа, най-добре е да не споделяте новината (с изключение на близки приятели). Ако разгласите, че сте на пазара на труда, възприятието към вас ще се промени.

Вместо това пазете търсенето на работа в тайна, не споделяйте факта с шефа си или дори с колегите си. По този начин ще продължите да се възприемате като част от екипа и ще получавате нови задачи. Новините се разпространяват бързо в работна среда и ако кажете на някого, че търсите работа, тази информация непременно ще стигне до ушите на вашия шефа. В резултат може да има последствия, които бихте искали да избегнете.

4. Не прибягвайте до жлъчни коментари за бившия си шеф по време на интервю за работа

Ако решите да напуснете лошия си шеф, най-добре е да не го атакувате по време на интервюто си за работа с бъдещ работодател. Това за вас може да е тема, заредена с емоционален заряд, и ако не внимавате, може да навлезете в твърде много негативни подробности и да провалите шансовете си да получите следващата работа.

Само помислете за това - кой би искал да наеме на работа човек, който постоянно се оплаква от бившия си началник, или пък е имал лоши отношения с него? Дори всичко да е било по вина на вашия шеф, не искате да попадате в подобен сценарии. Изводът, който вашият интервюиращ ще направи е, че не се разбирате добре с хората. Способността за сътрудничество е едно от най-важните качества, които работодателите търсят. Не позволявайте на вашите лоши чувства към шефа да попречат на спечелването на място в мечтаната ви работа.

……………………….

Джудит Хъмфри, автор на „Speaking as a Leader: How to Lead Every Time You Speak“, за FastCompany.com

Превод и редакция: Георги Георгиев

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ