ЕС ще изисква трансфер на технологии от китайските компании, инвестиращи в блока

ЕС ще изисква трансфер на технологии от китайските компании, инвестиращи в блока

Брюксел планира да принуди китайски компании да прехвърлят интелектуална собственост на европейски фирми в замяна на субсидии от Европейския съюз като част от по-строг търговски режим за „чисти технологии“ след избирането на Доналд Тръмп за президент на САЩ, пише „Файненшъл таймс“.

Нови критерии, изискващи от китайския бизнес да имат фабрики в Европа и да споделят технологично ноу-хау, ще бъдат въведени първо в търг за безвъзмездни средства на стойност 1 млрд. евро за разработване на батерии през декември, според двама високопоставени служители на ЕС. По думите им пилотният проект може да бъде приложен към други схеми за субсидиране на ЕС.

Изискванията, макар и в много по-малък мащаб, са огледални на режима на Китай, който притиска чуждестранните компании да споделят своята интелектуална собственост в замяна на достъп до китайския пазар. Критериите може да бъдат променени преди търга, казват европейските представители.

Плановете са част от втвърдяването на позицията на Европа към Китай, тъй като ЕС се стреми да защити компаниите в блока - обект на строги екологични разпоредби, от подбиване от евтин и по-замърсяващ внос.

Миналия месец Европейската комисия потвърди мита до 35 процента върху китайските електрически превозни средства, в допълнение към съществуващата тарифа от 10 процента. Въведени бяха и по-строги изисквания за компаниите, кандидатстващи за субсидии за водород, според които само 25 процента от частите в електролизаторите, използвани за производството на водород, могат да бъдат доставени от Китай.

Хора, близки до новоизбрания президент на САЩ Тръмп, пък заявиха, че той ще окаже натиск върху ЕС да последва примера му и да издигне повече бариери пред китайските стоки и инвестиции.

Ако Тръмп изпълни заплахата си да наложи мита от  60% върху китайските стоки, тогава Пекин вероятно ще се опита да ги насочи към други региони като ЕС - който от своя страна ще търси мерки за предотвратяване на „наводнение“ с китайски продукти.

„Ако искаме да играем заедно с Тръмп по част от неговия дневен ред, тогава трябва да решим какво да правим с Китай“, е казал пред изданието високопоставен дипломат от ЕС.

Всичко това обаче става на фона на задълбочаващата се загриженост относно слабостта на икономиката на ЕС и способността на компаниите да изпълнят амбициозните климатични цели, без да разчитат на евтин внос.

Брюксел също така въведе цели за вътрешно производство в законодателството, насочено към насърчаване на чистите технологии, като то бе прието през май.

Елисабета Корнаго, старши научен сътрудник в мозъчния тръст Center for European Reform, коментира, че Комисията се „търси много идеи“, за да укрепи своята търговска защита „срещу възможно наводнение или пренасочване на китайските търговски потоци към Европа“.

Засиленият контрол върху вноса на китайски технологии вече стимулира компании като китайската CATL, най-големият производител на батерии за електрически автомобили в света, да създадат така т. нар. „гигафабрики“ в Европа. Компанията е инвестирала милиарди евро в заводи в Унгария и Германия.

Базираната в Шанхай Envision Energy също инвестира стотици милиони евро в съоръжения в Испания и Франция.

Междувременно европейският шампион в производството на батерии Northvolt, базиран в Швеция, е напът да фалира, докато се опитва да изпълни производствените си цели.

Батериите формират значителна част от електрическите превозни средства, представляващи повече от една трета от разходите, което прави веригите за доставка на батерии критични за европейската автомобилна индустрия, докато се опитва да премине към по-малко замърсяващи модели.

Но Корнаго предупреди, че по-твърдата позиция срещу китайските компоненти може да има обратен ефект върху усилията на ЕС за декарбонизация.

„Временно поставяте търговска защита, оформена като подкрепа за иновации ...за да подкрепите вашата индустрия, но това не намалява цените за потребителите.“ каза тя. Мярката може да добави „ниво на объркване относно това какво трябва да направи автомобилният сектор на ЕС, за да расте и да се конкурира с Китай“, добави тя.

От ЕК са отказали коментар.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ