Как Meta се превърна в гигант в сферата на изкуствения интелект
Какво ви идва наум, когато чуете името на Metа? Най-вероятно се сещате за Facebook, Instagram или т. нар. метавселена, която даде името на компанията на Марк Зукърбърг. Но фирмата за социални мрежи бързо се превърна и в лидер в сферата на изкуствения интелект наред с OpenAI, Microsoft и Google.
Успехът на Meta в сектора се дължи на моделите с изкуствен интелект от фамилията Llama, които компанията внедрява в различните си социални платформи – включително своя асистент Meta AI за Facebook, Instagram и WhatsApp. Бизнесът също използва Llama. През август Meta съобщи, че компании, вариращи от Accenture (ACN) и DoorDash (DASH) до Goldman Sachs (GS), използват Llama за разработване на собствен софтуер за изкуствен интелект.
Не само че Meta внедрява своя AI в собствените си продукти, компанията също така предлага своите модели Llama като софтуер с отворен код. Софтуерът с отворен код обикновено е софтуер, който компаниите създават и след това позволяват на разработчиците да изтеглят и развиват безплатно. Това контрастира с, да речем, OpenAI, който използва софтуерен подход със затворен код за своето семейство модели GPT.
Всичко това помогна Meta да се превърне в голяма сила в ИИ пространството на и потенциална заплаха за други водещи компании в сферата, пише Даниел Хаули за YahooFInance.
„Ако Llama не съществуваше, OpenAI и Gemini (на Google) щяха да бъдат в по-добра позиция“, каза управляващият партньор на Deepwater Asset Management Джийн Мънстър пред YahooFinance. „Несъмнено има някои разработчици, които, ако не съществуваше Llama, вероятно щяха да бъдат принудени да отидат да потърсят Gemini или GPT“.
Но ИИ индустрията все още е в начален стадий и не може да се каже коя компания ще бъде големият победител в дългосрочен план.
Meta играе дългосрочна игра
Стратегията за изкуствен интелект на Meta би могла да осигури редица ползи за компанията в краткосрочен и дългосрочен план. Още от стартовата линия компанията е състояние да приложи моделите Llama към своите продукти, като помага да подобри собствените си предложения, като същевременно доказва стойността на софтуера в сценарии от реалния свят.
В края на краищата, ако Meta използва моделите си в собствените си продукти, защо да не го направят и разработчиците на трети страни? И тъй като фамилията Llama е с отворен код, разработчиците могат да надникнат под капака на софтуера, което им позволява да се справят с всички недостатъци или рискове с течение на времето.
„Meta демократизира ИИ, предлагайки го с отворен код“, каза изпълнителният директор на Futurum Group Даниел Нюман.
Разбира се, Llama не само ще помогне на Meta да подобри съществуващия си софтуер и да изгради добра воля сред разработчиците, но също така може да се окаже стабилен поток от приходи в дългосрочен план.
„Искаме това да е отворено, но ако сте някой като Microsoft, Amazon или Google и основно ще препродавате тези услуги, това е нещо, за което смятате, че трябва да получите част от приходите“, каза изпълнителен директор на Meta Марк Зукърбърг време на конферентен разговора за финансовите резултати на Meta за третото тримесечие на 2023 г. „Така че това са сделките, които възнамеряваме да сключим, и започнахме да го правим малко по малко“, добави той.
Макар че Зукърбърг не смята, че тези сделки ще допринесат много за приходите на Meta сега, главният изпълнителен директор каза, че се надява те да носят дивиденти в дългосрочен план.
Акциите на Meta са поскъпнали с 85% през последните 12 месеца, в сравнение с Microsoft и Google, при които ръстът е съответно с 25% и 18%. Анализаторите казват, че акциите на фирмата се оценяват добре спрямо печалбите, но обещанието за това как ИИ ще подобри собствените продукти на компанията за социални мрежи може да донесе попътен вятър.
Конкурентите на Meta не седят със скръстени ръце
Семейството от модели с отворен код на Meta може да даде конкурентно предимство на компанията, но това не означава, че ще изхвърли от играта OpenAI, Google, Microsoft, Anthropic или която и да е от множеството други компании, борещи се за позиция в сектора.
„Този модел е конкурентен е в смисъл, че представлява страхотна и евтина алтернатива за разработчиците“, каза Мънстър. „Това е най-модерната, най-евтината алтернатива", допълва той.
И докато моделите на Meta продължават да се развиват, същото важи и за тези на конкурентите на компанията на Зукърбърг.
OpenAI и Anthropic имат споразумения за финансиране съответно с Microsoft и Amazon, които им дават парите, от които ще се нуждаят, за да растат през годините.
Google също има предимството да предлага своята платформа Gemini на стотици милиони смартфони с Android по целия свят, докато OpenAI се очаква да дебютира на iPhone чрез Siri през следващите месеци.
И въпреки че потребителите ще могат да използват ИИ услугите на Meta чрез семейството от приложения, потребителите ще открият, че е по-лесно да се обадят на ИИ асистент, който е вграден в техните устройства, вместо да се налага да отварят приложение на трета страна.
И все пак, с повече от 3,27 милиарда ежедневни активни потребители в своето семейство от приложения, Meta има много възможности за развитие.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.