Мъск твърди, че роботите Optimus ще спасят Tesla. Много от тях обаче все още не работят

Мъск твърди, че роботите Optimus ще спасят Tesla. Много от тях обаче все още не работят

Докато Tesla страда от спад в продажбите в световен мащаб, най-богатият човек в света вярва, че хуманоидните роботи ще променят съдбата на фирмата. Не е ясно обаче дали могат да работят самостоятелно, споделя Independent.

Роботи приготвят вечерята и чистят дома ви. Строят сгради, дори и машини в големи заводи. Сервират ви бургер в стил 1950-та. Товa са футуристичните предтави на Илон Мъск, който вярва, че те ще доведат компанията му Tesla до невиждана пазарна стойност от 25 трилиона долара. 

В публикация в социалната мрежа X в понеделник Мъск заяви, че хуманоидните роботи на Tesla - Optimus - ще съставляват около 80% от приходите на компанията, въпреки че тя страда от спад в продажбите на електромобили в световен мащаб.

Това, разбира се, не е първото фрапантно изказване на Мъск по темата. "Моята прогноза е... че Optimus ще бъде най-големият продукт на всички времена. Нищо друго не би могло дори да се доближи до него. Мисля, че ще бъде 10 пъти по-голям от следващия най-голям продукт, създаван някога.", заяви магнатът пред служителите на Tesla по време на общото събрание през април тази година.

Въпреки това, налице са няколко малки пречки. От една страна Tesla се бори да изпълни дори първоначалната заявка да произведе 5000 броя Optimus през тази година.

От друга страна, при досегашните су големи публични изяви роботите Optimus често са били поне частично дистанционно управлявани от оператори, а не напълно автономни.

Всичко това кара експертите по роботика да се съмняват, че Мъск ще постигне своите амбициозни цели, особено предвид дългогодишната му история на провалили се прогнози и неспазени обещания.

"Те могат да направят 5000 робота тази година, но да обещаваш 500 000 през 2027 г. е направо феноменално и изглежда малко вероятно", споделя пред Independent Гари Маркъс, когнитивен специалист и ИИ експерт. 

Не е ясно дали хуманоидните роботи си струват

Част от проблема с роботите е, споделят експертите, че настояването на Мъск за хуманоиден дизайн рискува да създаде машина, която е майстор на всичко, но не е майстор в нищо. 

"Дори не е ясно дали си струва да се развива расата на хуманоидните роботи", обяснява Уотсън, венчър капиталист. Той споделя, че хуманоидните роботи могат да се представят отлично в непредвидими среди, където гъвкавостта и адаптивността са по-важни от чистата скорост ли ефективност. 

Но когато става дума за предвидими и специализирани среди като фабрики например, е под въпрос дали хуманоидните роботи биха се справили по-обре от специализираните индустриални роботи.

"Хуманоидните роботи могат да бъдат полезни в някои моменти за някои задачи", допълва Гър Кимчи, бивш ръководител на програмата за доставки с дронове на Amazon, който в момента разработва конкурентен, по-специализиран робот. "Но да работи добре във всяко време и по всички задачи е изключително предизвикателно, а често хуманоидната морфология го прави ненужно сложно", допълва той. "Погледнете животинското царство - имаме различни морфологии, като всяка една от тях отговаря на специална "екологична ниша" - с други думи, оптимизирана са различен сценарий".

Андра Кий, управляващ директор на Silicon Valley Robotics, споделя, че според нея до 2030 година ще има поне 1 милион произведени машини. Според нея Tesla не е сред компаниите, които ще постигнат такъв резултат, тъй като желанието на Мъск да "преизобрети" всичко добавя допълнителни усложнения в проектите.

"Макар този подход да е проработил за Мъск в SpaceX, той не проработи за самоуправляващите се автомобили на Tesla, за които той прогнозираше, че ще бъдат напълно автономни от 2014 г.", допълни още Кий.

"Неуспехите на Optimus произтичат от лоша стратегия в разбирането на сложността на роботиката и оптималните изисквания за "минимално жизнеспособни хуманоиди", а не от изпълнението."

Освен това изкуственият интелект, необходим за създаването на робот, който да изпълнява широка гама от рутинни задачи, е изключително сложен, особено като се има предвид, че хуманоидният модел може да бъде опасен, ако падне или се блъсне в нещо. Според Гари Маркъс, никоя компания все още не е успяла да реши този проблем. 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Услугите на "Гугъл" са недостъпни за редица потребители по света
Шефът на НАТО предупреждава, че Китай и Русия се готвят за „дългосрочна конфронтация“
Зеленски: Корейският сценарий за край на войната в Украйна е възможен, но няма да гарантира сигурност
Изключването на само един протеин може да обърне процеса на стареене на мозъка и да предотврати Алцхаймер
Гуцанов: Средната работна заплата в страната се е увеличила с 12%
Гроздан Караджов: Няма отчетено заглушаване на GPS сигнала на самолета на председателя на ЕК
Парламентът отхвърли ветото на президента върху Закона за държавната собственост
Индия се стреми към рекордни покупки на памук