Васил Терзиев: Трябва да подобрим разпознаваемостта на бранда на България

Васил Терзиев: Трябва да подобрим разпознаваемостта на бранда на България

Васил Терзиев: Трябва да подобрим разпознаваемостта на бранда на България

,,Талантът никога не е достатъчен, ако всичко работи, както трябва“, споделя Васил Терзиев, управляващ партньор в Eleven Ventures. Той е завършил бизнес администрация в Американския университет в България. Бива бизнес ангел, предприемач и ментор за различни стартъпи.

Част е от основателите на Telerik и неин изпълнителен директор до придобиването ѝ от Progress. Съосновател на "Телерик Академия" и инкубатора Campus X. Управляващ партньор в Eleven Ventures - фонд за рисково дялово инвестиране в технологични компании. Като част от активната си подкрепа за българската иновативна екосистема, той е и в Борда на директорите на глобалната предприемаческа мрежа Endeavor за България, както и в този на Българския иновационен хъб.

Tой ще вземе участие в първия дискусионен панел Investments in tech: Staying ahead, част от предстоящата конференция Technovation 2023, която списание "Мениджър" организира на 11 май в Sofia Event Center.

Г-н Терзиев, къде по света смятате, че има най-добра тех екосистема за развитие на компании и защо?

САЩ и най-вече Силициевата долина. Там има всички необходими компоненти – силни университети, фундаментална наука, множество фирми - от малки до най-големите технологични компании в света, най-добре развитата финансираща среда с най-много средства, най-много натрупано знание как се изграждат и скалират компании. Всичко това служи като притегателна сила за таланти от цял свят, който отива там с надеждата да се реализира. Но това, което според мен е в основата на всичко и което е направило Долината това, което е, е Pay-it-forward културата – хората си помагат, въпреки че в дадени ситуации са яростни конкуренти.

Как бихте сравнили България с нея? Кои са нашите плюсове и минуси?

Имаме най-важното – амбиция. Достатъчно са примерите, че от България може да се създават успешни компании, които да правят продукти и услуги на световно ниво. Ако нашето поколение е имало някакви съмнения, и извинения, то младите предприемачи имат нужното самочувствие. Имат и втората важна съставка – разбирането, че трябва да работят заедно по надграждането на екосистемата. Защото успехът на всеки зависи в не малка част от колективните ни усилия да създадем една работеща екосистема, която има всички необходими парчета.

Един от най-важните фактори за успеха на новите български предприемачи са ценностите, които те живеят и налагат. Позиционирането на България като надежден партньор за глобалните инвеститори днес изглежда по-обнадеждаващо заради личния пример и доверието към отделните предприемачи, които се доказват като професионалисти и като хора, които мерят успеха си не с това, което получават, а с това, което дават на другите.

Имаме ли достатъчно човешки капитал да захранваме нови и нови компании, колкото и финансиране да имат те?

За съжаление, талантът никога не е достатъчен, ако всичко работи, както трябва. Няма място по света, където бизнесът е във възход, бележи ръст, има оптимизъм и всички участници да не се оплакват от липсата на достатъчно хора. Решение има и то изисква едновременно усещане за спешност в действията днес и дългосрочна визия, защото добрите резултати изискват време. Има как да се намали напрежението и това е всички да работят за създаването на нов талант, поколение след поколение. И да развиват текущия.

Ето защо е и важно в българския контекст да подобрим познаваемостта на бранда на България, за да може страната ни да стане привлекателно за чуждестранен висококвалифициран талант. Ако към това прибавим дигитализация на взаимоотношенията между гражданите и бизнеса с държавните институции, за да се случва всичко по-лесно бързо, то и ще бъдем по-успешни в привличането на талант. В дългосрочен план е ключово развитието на фундаменталната наука, ето защо реформата в образователната система е много важна, защото там се развиват уменията и компетенциите в сферите, които ще определят бъдещото.

Оценката на технологичните компании определено се влияе от икономическите условия в световен мащаб. Смятате ли, че това е оправдано? Какви са прогнозите Ви до края на годината в тази посока?

Оценките в момента са потиснати, няколко пъти спрямо 2021 г., и това няма да се промени в следващите 18-24 месеца. Това е оправдано, тъй като през 2021 г. бяха достигнати необосновано високи нива. За всички беше много удобно да има толкова много и евтини пари и беше ясно, че това няма да продължи. Не беше ясно кога ще дойде промяната, но рязкото затягане на пазара и понижените оценки изненадаха някои компании. За щастие, много от компаниите в нашата родна екосистема са доста внимателни с управлението на финансите си и засега минават плавно през новите пазарни предизвикателства.

Technovation 2023 ще се състои на 11 май от 12.30 ч. в Sofia Event Center. Събитието е с безплатен достъп, който можете да си осигурите чрез предварителна регистрация тук.

Генерален партньор e Accenture.

Основни партньори са iuvo, tbi bank, Bosch Домакински уреди България и BAT Bulgaria.

Събитието се провежда и с подкрепата на Eviden, an Atos business, Lirex, Checkpoint, Daticum, Noventiq и FTS Bulgaria.

Институционални партньори са BASSCOM, AIBEST и Българска стопанска камара.

Медийни партньори са bTV Media Group, БНТ, dir.bg и dev.bg.


Партньор на коктейла е Monkey Shoulder.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ