Принудителната продажба на браузъра Chrome на Google в САЩ е изправена пред правни пречки
Усилията на американските антитръстови регулатори да разделят Alphabet чрез принудителна продажба на неговия браузър Google Chrome и други предложения за ограничаване на господството му в търсенето вероятно ще се сблъскат с правни предизвикателства на основание, че средствата за защита са крайни, предаде Ройтерс.
След решение през август, че Google незаконно монополизира пазара за търсене, прокурорите на Министерството на правосъдието на САЩ спориха пред съдия в сряда, че компанията трябва да продава Chrome, да споделя данни и резултати от търсене с конкуренти и евентуално да продава неговия софтуер за смартфон Android.
Акциите на Alphabet затвориха с близо 5% спад в четвъртък.
Предложенията са част от забележителен случай, насочен към промяна на начина, по който потребителите намират информация. Но нова про-бизнес администрация на новоизбрания президент Доналд Тръмп през следващата година може да промени тези усилия и съдебните процедури да продължат години, казаха експерти.
„Струва ми се, че това е пресилен въпрос“, каза Кевин Уолкъш от Jensen Investment Management, който държи акциите на Google и е скептичен, че ще се случи продажба на Chrome. „Искате всичко възможно, не непременно с поглед към това, което би било вероятно и пропорционално, и след това вижте какво остава.“
Министерството на правосъдието поиска и спечели разпадането на Microsoft в началото на 2000-те години, след като обвини, че незаконно е монополизирало пазара на уеб браузъри. Това решение беше отменено от апелативен съд и Microsoft и DOJ в крайна сметка се споразумяха. Walkush очаква делото с Google да отнеме години, докато компанията обжалва. „Колелата на правосъдието не се въртят бързо“, каза той.
Google нарече подхода на Министерството на правосъдието „безпрецедентно прекомерно използване на правителството, което би навредило на американските потребители, разработчици и малки предприятия“, като даде като примери намалена поверителност на потребителите и по-малко финансиране за компании като производителя на браузъри Mozilla, когато включват търсене с Google.
Докато администрацията на Тръмп първоначално заведе дело срещу Google по време на първия му мандат, той посочи през октомври, че може да не разбие компанията, защото това може да навреди на американската технологична индустрия в момент, когато конкуренцията с Китай се загрява в области, включително изкуствения интелект.
„Насрещни ветрове“
Chrome, най-широко използваният уеб браузър, е стълб на бизнеса на Google, предоставяйки на компанията ценни потребителски данни, които й помагат да насочва реклами. Бизнесът с реклами в мрежата за търсене донесе повече от половината от общите приходи на Alphabet от 88,3 милиарда долара през последното тримесечие.
Стойността на Chrome, който се оценява на около две трети от световния пазар на браузъри, рязко намалява като самостоятелен браузър.
„Причината, поради която е ценен за Google, е, че Google го използва, за да подобри рекламния си бизнес и бизнеса си с търсене“, каза Меган Грей, бивш главен съветник в конкурента за търсене DuckDuckGO, който също е работил като адвокат във Федералната търговска комисия. „Ако ги нямате, тогава Chrome ще бъде просто брокер на данни.“
Принудителната продажба няма да реши няколко ключови въпроса, повдигнати в делото на Министерството на правосъдието, включително монопол върху търсенето, казват критиците. Антитръстовите органи на САЩ, които също преследват Apple и Amazon в други случаи на монопол, ще трябва да одобрят всеки потенциален купувач на Chrome.
„DOJ ще се сблъска със значителни насрещни ветрове с това лекарство“, тъй като Chrome може да управлява търсачки, различни от Google, каза Гюс Хървиц, старши сътрудник и академичен директор в Юридическия факултет Кери на Университета на Пенсилвания. „Съдилищата очакват всяко средство за защита да има причинно-следствена връзка с основната антитръстова загриженост. Лишаването от Chrome не прави абсолютно нищо за справяне с тази загриженост.“
Министерството на правосъдието предложи пълна забрана на Google да предлага стимули за преференциално третиране на търсачката си. Това ще включва доходоносното партньорство на Google с Apple, където плаща на производителя на смартфони милиарди долари годишно, за да направи Google Търсене по подразбиране за смартфони на Apple.
Анализаторите на Evercore нарекоха предложените ограничения „драконовски“.
Като се има предвид популярността на Google Търсене, Apple вероятно ще продължи с Google като търсачка по подразбиране дори без никакво споразумение или плащания, каза Хървиц.
Предложенията на DOJ също включват искания Google да лицензира резултатите от търсенето на номинална цена и да споделя безплатно потребителските данни, които събира, с конкуренти.
Анализаторът на Davidson Гил Лурия каза, че е по-трудно да се установи въздействието на това, че Google трябва да отвори своите данни за търсене, докато условията не станат по-ясни. Центърът за журналистика и свобода заяви, че лицензирането на Google за неговите данни за търсене ще бъде „трансформиращо“ за издателите на новини, защото ще им помогне да разберат по-добре аудиторията си.
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.