Вижте на какви условия трябва да отговорят туристическите обекти у нас

Вижте на какви условия трябва да отговорят туристическите обекти у нас

Конкретни изисквания на които трябват да отговарят апартаментните туристически комплекси, хостелите и апартаментите за гости ще бъдат въведени за първи път в България. Те са разписани в новата Наредба за изискванията към местата за настаняване и заведенията за хранене и развлечения и реда за определяне на категория, отказ, понижаване, спиране действието и прекратяване на категорията, която е публикувана за обществено обсъждане на сайта на Министерството на туризма www.tourism.government.bg.  Това е един от основните нормативни документи в сферата на туризма, чието създаване и приемане е било забавено с близо 2 години, посочват от министерството на туризма. В момента тече 14 дневния законов срок за обществено обсъждане. Постъпилите от обратната връзка предложения ще бъдат обсъдени и обобщени, след което наредбата ще бъде предложена за приемане от Министерския съвет.

Ето на какви условия трябва да отговарят различните места за настаняване според нея:

В хостели

Те трябва да предоставят безплатно карта на населено място, в което са, достъп до оборудвано кухненско помещение, до всекидневна с телевизор и озвучаване, възможност за ползване на телефон, почистване на стаята, достъп до интернет/Wi-Fi и др.

В апартаментните туристически комплекси

Тук се предвижда възможност за припокриване с изискванията към хотели. По-специфичните изисквания към тях са свързани с изграждането на обекта и въвеждането на съставните му части в експлоатация като жилищни сгради.

Наредбата въвежда класифициране на видовете туристически обекти в две категории:

- клас А, включващ хотели, мотели, апартаментни туристически комплекси, вилни селища, туристически селища и вили

- клас Б – семейни хотели, хостели, пансиони, почивни станции, къщи за гости, стаи за гости, апартаменти за гости, бунгала и къмпинги; ресторанти, заведения за бързо обслужване, питейни заведения, кафе-сладкарници и барове. Премахнати са неактуалните изискванията и са създадени нови, които са съобразени с реалната ситуация в местата за настаняване, и са отчетени тенденциите в предлагането. Така например се опростяват и намаляват формалните изисквания към местата за настаняване клас Б, с което се създават по-добри възможности за семеен или малък бизнес.

Завишават се изискванията към висококатегорийните хотели, свързани с осигуряване на комфорта на туриста. В новата наредба са записани точно какъв размер трябва да са телевизорите в помещенията за нощуване в най-високия клас хотели, броят и видът на възглавниците, съдържанието на мини-бара, броят и размерът на кърпите в банята, предлагането на „Turn Down” обслужване и др. Въвеждат се и специални правила към изграждането, обзавеждането и оборудването на хотелски стаи и апартаменти, съдържащи уреди и приспособления за обслужване на хора с намалена подвижност. За първи път са разписани изисквания към менюто на закуската, към услугата „ол инклузив”, към съдържанието на румсървиза и др.

С наредбата се създава задължително изискване за въвеждане на единен вътрешен телефонен номер 9 за връзка с хотелските рецепции. Целта на това ново изискване е туристът да бъде максимално улеснен, особено ако му се наложи да потърси бърза или спешна помощ.

Обърнато е и специално внимание на къмпингите, както и на отделните територии в тях, предназначени за ползване от каравани/кемпери, палатки или с изградени бунгала. Като  минимални изисквания за този вид туристическа услуга  са въведени  наличие на ел. инсталация и електрическо захранване за всяка къмпингова единица. Къмпинговата единица за палатки трябва да има съответна маркировка, като необходимата площ за една палатка е 50 кв. м. (за къмпинг категория три звезди), 40 кв. м. (за две звезди) и 32 кв.м. (за една звезда). Мястото за каравани също трябва да е маркирано и да е оборудвано с излази за вода и електричество.

Новата Наредба въвежда ред и по отношение на обслужването и предлаганите услуги в заведенията за хранене и развлечения. Занапред времетраенето за изпълнение на поръчката ще зависи и от звездите на обекта. Така например, поръчка за студени предястия, салати и аперитиви трябва да се изпълнява до 10 минути в заведенията "пет звезди" и "четири звезди", и до 15 минути в заведенията "три звезди" и "две звезди". За отделни видове аламинути и ястия с по-сложна технология сервитьорът е длъжен да предупреди, че поднасянето им ще се забави. За всички категории ще важи изискването отварянето на бутилираните напитки - безалкохолни, бира и вино, да се извършва пред погледа на клиента при поднасянето им.

Към всички обекти и категории има разписани изисквания за образование, професионална и езикова квалификация, на които следва да отговарят ключовите фигури от персонала на съответния обект.

Очакваните резултати от приемането на Наредбата са създаване на ясни правила за работа от страна на хотелиери и ресторантьори, и предлагане от тяхна страна на висококачествени туристически услуги. Очакванията са това да доведе до увеличаване приходите от туризъм и повишаване броя на туристите в страната (български и чуждестранни).

След влизането в сила на наредбата, действащите места за настаняване и заведения за хранене, ще имат на разположение 6 месечен гратисен период, за да приведат дейността си в съответствие с изискванията. Всички новосъздадените обекти, след датата на обнародването й, ще се категоризират по новите изисквания.

В момента тече 14 дневния законов срок за обществено обсъждане на новата наредба за категоризацията. Постъпилите от обратната връзка предложения ще бъдат обсъдени и обобщени, след което наредбата ще бъде предложена за приемане от Министерския съвет.  От нея отпадат като подвид местата за настаняване в сферата на балнеологията като балнеохотел”, „СПА-хотел” и „уелнес-хотел”, тъй като за тях се готви отделна наредба.

 

 

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ