Бъдещето в мениджмънта е на въображението

Бъдещето в мениджмънта е на въображението

Бъдещето в мениджмънта е на въображението

Представата, че мениджмънтът е тясно свързан с преценката е дълбоко залегнала в основите на бизнеса. Колко често сте чували това: „Ако не може да го прецените не го започвайте!” „Ако не може да прецените служителите си, няма да може да ги управлявате!” Обичаме тези изрази, защото така ни изнася, пише Роджър Мартин за Harvard Business Review. Преценката ни дава сигурност. Ако знаем достатъчно за нещо, то най-вероятно имаме контрол върху него.

Но ако се придържаме само към това, което можем да преценим точно, рискуваме да изпуснем нещо наистина важно. Като следваме единствено това, което можем да преценим, ставаме заложници на една ограничена реалност и на собствените си представи за света.

В бизнеса, а и в живота това е опасно. В края на 19 и началото на 20 в. американският философ Чарлз Сандърс Пърс е първият, който посочва, че иновативациите в света не са се появили в следствие на дедуктивната логика. Задълбоченият анализ на миналото, за да създадем бъдещата си стратегия не може да направи нищо повече от това да създаде едно бъдеще подобно на миналото.

Мениджърите обикновено обаче са склонни да обвиняват сили, извън техния контрол: „Как иначе можем да предвидим какво ще се случи?” В известен смисъл те са прави, но е време философията за преценката и мениджмънта да се смени: „Ако не може да си го представите, никога няма да може да го създадете.” Бъдещето е на въображението, не на преценяването.

Докато „Моторола” проектираше бъдещето, увеличавайки обемите продажби на обикновените си телефони, Майк Лазаридис, производителят на BlackBerry  мислеше какво ще е, ако можем да получаваме имейли на телефона си. Лазаридис едва ли е могъл да прецени, че мениджърите ще се пристрастят към новото устройство, но със сигурност е видял, възможността те да оценят функциите на телефона от ново поколение.

За иновативната логика светът се разраства и възможностите са безкрайни. За преценката светът е брутално място, пълно с лоши изненади. Ето защо всеки израз, който започва с: „Аако не може да го прецените..” е опасен за бизнеса и за здравето ви.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ