Имате ли време за „Бяло поле”?
Наскоро попаднах на голяма мениджърска конференция. Един от лекторите се оказа авторът на бестселъри Джим Колинс, с когото успях да си поговоря на четири очи. Попитах го и за стила му на работа и тогава получих изненадващ отговор - вместо да се опитва да запълни времето си, той прави точно обратното. Опитва се да си освободи време.
Колинс взе лист хартия и нарисува четири блокчета едно върху друго. Показа най-горното блочке и обясни: „Запазвам времето от 8.00 до 12.00 ч. всеки ден за мислене, четене и писане.“ Но как го прави? Изключва всички електронни устройства наоколо, включително и връзката с интернет на компютъра си.
След обяд прекарва времето си в офиса. В късния следобед отива да тича или да се катери, за да прочисти мозъка си. След което идва вечерята, може още малко писане и спане.
За Колинс, висококачествената работа изисква много и качествено мислене. „Бялото поле“, както той определя този процес, е необходимост за креативните процеси. Това е времето, в което нищо не е планирано – момент, в който Колинс може да изпразни ума си и да го напълни с нови мисли. Целта му е да прекара 100 дни от следващата година в бялото поле.
Колинс живее различен живот от повечето хора, защото е романист и може да си го позволи. Но дори и когато не е можел, той е отделя време за мислене и време за работа по първата си книга „Създадени вечни“, отказвайки на предложения за консултиране от страна на големи компании, които обаче са били свързани с пътувания. Самият той споделя, че дължи успеха си на „времето, прекарано в пещерата“.
Поучителният опит на Колинс ни предизвиква да си позволим време, за да бъдем в своето „Бяло поле.” В края на словото му на конференцията той прикани събралите се мениджъри по човешки ресурси да създадат свое собствено бяло поле – дори и само за половин час на ден. Но защо ли сякаш чувам как всички си казват: „Страхотна идея! Харесва ми! Но нямам време!“
Бронуин Фрайер, редактор в Harward Business Review
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.