Новите повели на глобалното лидерство

Реалностите на глобализацията имат все по-голям акцент върху развиващите се пазари. А настоящите корпоративни лидери са изправени пред огромни предизвикателства в развитието на бъдещи техни приемници, необходими за работата на глобалните организации.Твърде много мултинационални компании - особено японски, индийски, немски и някои американски - все още концентрират жизненоважни решения в ръцете на малка група от доверени лидери от родината си. Те наемат технически специалисти, местни експерти и мениджъри от развиващите се пазари, но рядко ги назначават на лидерски позиции. Вместо това те изпращат бъдещите глобални лидери от централата в задгранични страни.
Този подход работи сравнително добре за дружества, които продават стандартни продукти на пазарите в развитите страни, но и като преход към наистина глобалните организации, които разчитат на развиващите се пазари за растеж тази стратегия на е адекватна. С цел да се адаптират към местните култури и нуждите на пазара, компаниите трябва да преминат към децентрализирана система, която съвместно взима решения. Това изисква изграждането на много лидери, способни да работят навсякъде.
За да отговорят на тези потребности на новите подходи за развитие, световните лидери са длъжни да се фокусират върху следното:
Разнообразието на висшето ръководство трябва да отразява многообразието на клиентите на фирмата.
Световните лидери трябва да бъдат ефективни в насочването на служителите към мисията и ценностите на компанията, да дават възможност на хората да ръководят и да си сътрудничат хоризонтално, а не вертикално.
Вместо да се концентрират върху 50-те водещи лидера, глобалните компании трябва да развиват стотици дори хиляди лидери в различни култури.
Развиването на културната чувствителност и умения за сътрудничество в световните лидери изисква по-голям акцент върху емоционалната интелигентност, самосъзнание и овластяване, отколкото върху традиционните управленски умения.
За да разберем тези подходи, нека да изследваме това, което правят водещите световни компании:
Създавайте разнообразие сред висшето ръководство
За да вземат разумни решения, компаниите се нуждаят от разнообразен набор от лидери, които имат дълбоко разбиране към местните си клиенти, особено тези в развиващите се пазари. Хората на най-високите нива включително трябва да бъдат отворени за хора от всякакъв национални произход. Базираната в Атланта, Coca-Cola е пионер в географското разнообразие. Тъй като още през 1960, компанията е управлявана от южноафриканеца Пол Остин. От този момент нататък Coca-Cola е имала главни изпълнителни директори от Куба, Австралия, Ирландия, което води до назначението на Мухтар Кент, който от турско-американски произход.
През последното десетилетие две швейцарски компании, Nestle и Novartis са направили сериозни промени в това да ограничат достъпът на швейцарците от бордовете, като създадат екип от множество националности. И двете компании вече имат нешвейцарски мнозинства в бордовете и няколко стопански единици, базирани извън Швейцария. Изпълнителният съвет на Nestle представлява десет различни националности, докато 80% от изпълнителните директори на Novartis идват от страни извън Швейцария.
Съсредоточете се върху стойностите, а не върху йерархията
Характеристиките на успешните световни лидери днес са доста по-различни от традиционните йерархични мениджъри. Те се нуждаят от високи нива на емоционална интелигентност и самосъзнание, за да обединяват хора от различни култури.
Самюел Палмисано, председател и бивш изпълнителен директор на IBM, призна, че традиционната йерархична структура на IBM не е ефективна в 21. век, тъй като е доминирана от продуктови и пазарни правила. През 2003 г. той реорганизира компанията в "интегрирано глобално предприятие" въз основа на водещи ценности и сътрудничество и използва специални бонуси, за да даде възможност на лидерите да удължат живота на IBM в световен мащаб.
Не е достатъчно просто да работите в чужбина. Трябва да натрупате достатъчно опит и познания, така че да сте напълно ефективни във всяка точка на света, за да взимате решения да водите честни разговори за дилемите, грешките и предизвикателствата. Този опит дава възможност на лидерите да развива на самоусъвършенстване и признателност и приемане на хора от различни среди.
Тези методи за развитие на световните лидери все още са в зараждащата се фаза, но едва ли има съмнение, че те ще имат огромно влияние върху развитието на световните лидери през следващите години.
Бил Джордж за Harvard Business Review
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Samsung и SK Hynix ще се включат в проекта Stargate на OpenAI
Технологии |Инвестиционната компания Bain Capital е подала оферта за купуване на веригата Costa Coffee
Компании |Само две търговски вериги са публикували цените си на сайта "Колко струва"
България |Милиони евро и хиляди контейнери са конфискувани при разследване за незаконен внос от Китай в Гърция и други европейски страни
Бизнес |Безопасност: Отборът на Барселона отлага завръщането си на легендарния стадион „Камп Ноу“
Спорт |Бойко Борисов предлага да се закрие ДАИ
Политика |Нови директиви пред генералите: Военни сили за бързо реагиране ще потушават граждански безредици в САЩ
Свят |България започва нов сондаж за природен газ в Черно море
Политика |Едно от пет работни места в туризма ще останат незаети в Европа през следващото десетилетие
Свят |ДСБ предлагат паркоместата в сградите да получат отделна имотна партида
Политика |Зеленски: Положението в Запорожката АЕЦ е критично
Свят |От 8 октомври ще санкционират търговците, които вдигат цените необосновано
България |Обратно изтичане на мозъци: 85 известни учени от САЩ са се преместили на работа в Китай от 2024 г.
Свят |ADVERTORIAL

Официално отвори врати AYA Estate Vineyards – първата в България и региона винарна и галерия за съвременно изкуство

Vivacom с три отличия от престижния конкурс Forbes HR & Employer Branding Awards 2025

Коментари
Няма въведени кометари.