Опасни ли са приятелствата на работното място?
„Разграничавайте личния от професионалния си живот.” „Не се бъркайте в личния живот на подчинените си.” „В офиса няма място за приятелства.” Всички тези праисторически съвети са неприложими в днешната офис реалност. Неизбежно, на работното място се заформят приятелства, а за служителите е непосилно да оставят личните си тревоги пред вратата.
Бизнес лидерите трябва да усещат кога личния живот на подчинените им се смесва с професионалния и, въпреки че сами не са имунизирани срещу такива ситуации, да подхождат внимателно към приятелствата на работното място.
Да сте запознати с личния свят на персонала си е просто добър мениджмънт. В крайна сметка, служителите ви също са хора и имат живот извън офиса. Важно е да сте наясно какво се случва в семействата им, защото проблемите в интимен план могат сериозно да повлияят на професионалното им представяне. Но, едновременно с това, трябва да осъзнавате отрицателните страни на близките взаимоотношения с колеги.
Приятелствата, които възникват между високопоставени мениджъри и техните подчинени, могат сериозно да навредят на бизнеса и професионализма. Бъдете внимателни. Ето опасностите, за които трябва да се оглеждате, и как бихте могли да се справите с тях:
1. Миниобществата в офиса са разрушителни
Не допускайте формирането на клики – опасно е. Когато група служители започнат да ходят на обяд, за по питие след работа, да клюкарят и да се дистанцират от другите си колеги, последните могат да се почувстват като хора втора категория (сред тях биха могли да попаднат и някои от най-добрите ви кадри). Ако офис културата ви толерира миниобществата, съществува опасност суперзвездите ви да напуснат.
2. Това не ви е момчешки клуб
Ако се заформят явни приятелства, има вероятност да се зароди и усещане за неравнопоставеност. Служителите извън вашия „кръг” ще започнат да мислят, че другарчетата ви имат по-лесен достъп до вас и получават по-специално отношение от останалите от екипа.
3. Не си играйте на политика
Приятелствата сериозно пречат на изпълнението на мениджърските задължения. Представете си какво би станало, ако ваш подчинен се възползва от близките си отношения с вас и започне да закъснява за работа и да пропуска срокове. Дали ще съумеете да постъпите справедливо, или ще простите прегрешения, които не бихте простили другиму?
4. Създайте разграничение
Не позволявайте на приятелствата да пречат на изпълнението на професионалните ви задължения. Ако представянето на ваш приятел се влошава или той се възползва от личните ви взаимоотношения, трябва да предприемете мерки. Колкото по-близки сте с някого, толкова по-трудно е да сте безпристрастни. Ролята ви на мениджър изисква да се справите с този проблем.
Да приемем реалността – приятелства се заформят. Но когато това стане, е важно да можете да ги „управлявате”. С някой служители ще сте по-добри приятели, с други не, трети пък изобщо няма да ви понасят. И все пак, дългът към компанията стои над всичко. Затова трябва да се погрижите теренът да е равен за всеки подчинен. Жизненоважно е да сте еднакво достъпни за всички членове на екипа и да се отнасяте към тях справедливо. Ето как:
I. Защитавайте хората си
Създайте среда, в която всички са равни. Постарайте се да сте еднакво достъпни за целия персонал. Бъдете справедливи и принципни към подчинените си и не говорете с приятелите си на теми, свързани с работата, за които те няма откъде другаде да научат.
II. Не налагайте интересите си
Ако сте запалени по голфа, футбола, баскетбола или някоя друга дейност, не позволявайте страстта ви да се превърне в ключ, който служителите ви да използват, за да стигнат до вас. Работното място изобилства от различни личности с различни интереси. Не им налагайте вашите хобита и не позволявайте последните да влияят на отношението ви.
III. Граници!
Ако между вас и ваш служител се заформи силно приятелство, поговорете с него. Изградете граници, които да са удобни и на двете страни. Ако сте истински приятели, всеки от двама ви ще приеме тези граници. Ако това не се случи, може би е добре да се замислите дали другарят ви не се възползва от вас.
IV. Интересувайте се
Не е нужно да сте „приятел” с някого, за да проявявате интерес към интимния му живот. Всъщност, това дори ви прави по-добър мениджър – ще сте наясно, когато личен проблем стъпва професионалното представяне на някой ваш подчинен, и ще можете да се притечете на помощ.
Лидерите трябва – поне в някаква степен – да са запознати с личния живот на своите работници. Проявата на интерес е като проявата на уважение. И все пак, бъдете внимателни с приятелствата в офиса. Трябва да разполагате с план за тяхното „управление”, в противен случай те могат да съсипят и бизнеса, и кариерата ви.
Браян Фийлкоу, писател и бизнес лидер, за Entrepenreur.com
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.